Banány sú jednou z najstarších potravinárskych plodín a pre tropické krajiny najdôležitejšou potravinovou rastlinou a hlavným vývozným artiklom. Okrem čerstvej konzumácie sa môžu variť či vyprážať. Rovnako tak sa sušia, konzervujú, vyrábajú sa z nich múky, marmelády, sirupy aj vína.  Existuje veľké množstvo jedlých odrôd, ktorých sladká dužina obsahuje veľké množstvo uhľohydrátov , vitamínu C a niektorých minerálov potrebných pre telo (fosfor, železo, draslík , vápnik, horčík).

Dávate prednosť skôr konzumácii zelenších, alebo jasne žltých, či tmavo žltých banánov  s hnedými fliačikmi? Okrem rozdielnej chuti majú iné priaznivé účinky. Téme sa venoval aj článok na webe vigourtimes.com.

Zelené a žltozelené banány
V tomto stupni zrelosti majú 20-krát viac odolného škrobu ako zrelé banány. Pre svoj nízky glykemický index (GI) 30, v porovnaní s 58 pre zrelý banán sú v rozumnom množstve vhodné aj pre diabetikov. Profesor Gordon Carlson zo Salford Royal NHS Foundation Trust uviedol, že každý deň zje jeden relatívne nezrelý banán, aby si zlepšil zdravie čriev. Výhody zelených banánov boli potvrdené vo veľkom prehľade 18 štúdií o ich výžive, publikovaných v časopise Nutrients. Zistilo sa, že zelené banány môžu pomôcť pri gastrointestinálnych symptómoch (hnačka a zápcha) a ochoreniach (rakovina čriev).

Foto: pixabay.com/ pexels

Žlté banány
Sú ideálnou desiatou plnou energie, pretože cukor sa rýchlo vstrebe do krvi, čo dobrou voľbou napríklad pre športovcov. V tomto štádiu obsahuje najviac vitamínu C, hoci oproti takým jahodám je ho stále málo. S dozrievaním plodov v nich rastie nielen obsah jednoduchých cukrov,  ale aj zdravých antioxidantov.

Foto: pixabay.com / GabiSanda

Žlté banány s hnedými škvrnami
Hnedé škvrny na veľmi zrelom banáne naznačujú, že sa ešte viac škrobu premenilo na cukor. Vedci zistili, že zrelý banán produkuje proteín TNF (tumor necrosis factor), ktorý má schopnosť bojovať proti abnormálnym bunkám a posilniť našu imunitu proti rakovine. V štúdii publikovanej v roku 2009 v časopise Food Science and Technology Research vedci z japonskej Teikyo University zistili, že banány s tmavými škvrnami boli osemkrát účinnejšie pri zvyšovaní sily bielych krviniek (ktoré bojujú proti infekcii) ako banány so zelenou šupkou.  Stupeň protirakovinového účinku ovocia zodpovedá stupňu zrelosti – čím viac škvŕn má banán, tým väčšia je jeho sila posilňujúca imunitu.

Foto: Alexas_Fotos

Hnedé banány
Sú už prezreté a vnútro je mierne kašovité. Sú ideálne ako náhradné sladidlo pri pečení múčnikov.  Obsahujú veľké množstvo draslíku, vitamínu B6, kyseliny listovej a trošku vitamínu C.  Laboratórne štúdie ukázali, že sa z nich dá môžete extrahovať etanol (alkohol), ale iba po pridaní kvasníc a cukru.

Foto: pixabay.com / TLink

Dobrá rada na záber: Banány nikdy neskladujte pod – 13,5 °C, negatívne sa to odrazí na ich kvalite.

Mohlo by vás zaujať:

Úprimne? Asi ho nikdy v živote neochutnáte, ale …
Všetky chute Ekvádoru: Exotické ovocie aj opražené mravce
Potvrdené! Ovocie a zelenina dokážu poraziť depresiu a demenciu

Facebook Comments