A vlajková loď značky Chevrolet, neustále tak trochu vytŕčala nad všetkými lokálnymi „muscle cars.“ Jedna z najväčších amerických automobiliek totiž v prípade Corvette volila mierne odlišný prístup. Obrovský výkonový potenciál, ako aj koncept samotnej karosérie tu pri posledných generáciách celkom vážne koketoval s tzv. superšportovým prístupom. Definitívny zlom nastal v októbri roku 2019, keď bola predstavená aktuálna generácia s interným označením C08.

Konkurencia pre európske superšporty?
História americkej ikony sa začala písať už v roku 1953. Postupom času, ako aj pričinením prirodzenej automobilovej evolúcie sa Corvette postupne menila čoraz viac na extrémne výkonné náčinie.  Vyšperkované verzie posledných generácie samotným výkonom dokonca v mnohých prípadoch výrazne prekonávali dobovú európsku konkurenciu. Okrem rešpekt budiaceho výkonu bola konkurenčnou prednosťou tohto modelu bola aj citeľne priaznivejšia cenovka. Tá ale bola predovšetkým pri starších modeloch na druhej strane vykompenzovaná tradične americkým, rozumejte jednoduchým prístupom. Vrcholnému Chevroletu aj napriek brutálnemu výkonovému potenciálu na špičkových európskych konkurentov predsa len stále niečo chýbalo. Reč je o samotnom koncepte pohonu. Aj keď kultové motorizácie V8 v tomto prípade už od počiatku existencie roztáčali výhradne len kolesá zadnej nápravy, tak za ich achillovu pätu možno z hľadiska čo najlepšej trakcie považovať ich uloženie. Chevrolet pri modeli Corvette pohonné jednotky veľmi dlho osádzal zásadne pod prednú kapotu. Európsky konkurenti ale dávno predtým objavili čaro optimálneho rozloženia hmotnosti. Motory s uložením v strede vozidla, presnejšie v priestore medzi kabínou a zadnou nápravou prinášajú pri superšportoch so zadným náhonom množstvo výhod. A aj keď automobilka niekoľkokrát v histórii predstavili koncept s pohonom uprostred, tak sériové deriváty si nakoniec vždy vystačili s pôvodným uložením. Americká revolúcia sa odohrala až pri predstavení aktuálnej generácie, ktorá bola už od počiatku vyvíjaná s motorom uprostred!

Foto: Chevrolet

Z06 na scéne
Revolučný Chevrolet Corvette s poradovým číslom 8 sa novému osadeniu pohonnej jednotky musel prispôsobiť aj vizuálne. Pozmenené proporcie si teraz logicky vystačia s citeľne kratšou prednou kapotou. V porovnaní s predchodcom sa viac dopredu posunula aj kabína. Dramatickú dizajnovú zmenu prinášajú tiež obrovské nasávacie otvory za prednými dverami. Ich úlohou je efektívne zásobovanie pohonnej jednotky vzduchom. Predná silueta si dokázala zachovať typický dramatický dizajn. Na základe neho je hneď jasné, že toto je pokračovateľ tradície menom Corvette. Sériový debut novej generácie bol okorenený príchodom tradičnej verzie s prívlastkom Stingray. O jej pohon sa stará kultová motorizácia 6,2 V8 s výkonom 502 koní. K takejto výkonovej náloži si mimochodom Američan vystačí jednoduchým prístupom reprezentovaným odolným atmosférickým plnením bez akejkoľvek elektrifikácie. Už po predstavení modelu Stingray sme ale všetci vedeli, že ide len o povestné ticho pred búrkou, za ktorým bude nasledovať debut ešte extrémnejšej verzie. A Chevrolet opäť nesklamal! Len pred pár týždňami sme oficiálne spoznali ďalšieho člena rodiny Corvette s magickým prívlastkom Z06. Výkonný sériový model je aj v tomto prípade značne inšpirovaný súťažným špeciálom, ktorý pri vytrvalostných pretekoch zberal víťazné vavríny na kultových okruhoch ako je Sebring či Daytona. Ultimátny model Z06 sa od štandardnej verzie odlišuje aj po vizuálne stránke. O to slovo sa tu vo výraznejšej miere prihlásil fabrický tuning s prepracovanými nasávacími otvormi a ostrejšími krídlami a spojlermi. Komu by to nestačilo, môže ešte v opcii siahnuť po ešte dramatickejšom karbónovom pakete, ktorý v praxi reálne generuje ešte vyšší prítlak. Uhlíkovými vláknami sa nešetrilo ani v interiéri. Z karbónu sú v tomto prípade nielen pádla na manuálne radenie prevodov, ale aj samotný volant. Corvette Z06 pritom ponúka až nečakane široké možnosti osobnej personalizácie. Okrem atraktívnych farieb karosérie a brzdových strmeňov sú v tu k dispozícii až tri druhy športových sedadiel a budúci majiteľ si k nim môže prispôsobiť napríklad aj farbu bezpečnostných pásov.

Foto: Chevrolet

Čistá sila extrémnej V8
Efektný dojem je jedna vec. Chevrolet Corvette Z06 si aj napriek tomu zakladá predovšetkým na vycibrenej technike skombinovanej s brutálnou silou. V porovnaní s modelom Stingray tu prešiel citeľnými zmenami samotný podvozok. Štandardom skvelej ovládateľnosti je adaptívne pruženie Magnetic Selective Ride Control. To sa vďaka jazdným módom dokáže prispôsobiť rôznym povrchom. V priestore za zadnými sedadlami si aj pri modeli Z06 našiel svoje miesto puristický atmosférický motor V8 bez akéhokoľvek elektrického dopingu. Vzhľadom na čo najnižšiu hmotnosť si v porovnaní so základným modelom paradoxne vystačí s objemom 5,5 litra. Vďaka plochému kľukovému hriadeľu, piestov z kovaného hliníka či titánovým ojniciam je jeho konštrukčnou pýchou extrémna „točivosť“.  Atmosférickú pohonnú jednotku V8 s bleskurýchlou odozvou na plyn je v modeli Z06 je bez problémom možné vytáčať až na úroveň  8600 otáčok za minútu! Už o niečo nižšie je k dispozícii maximálna výkonová 679 koní, resp. 623 Nm. Dané výkonové parametre sa zároveň podpísali pod zachichlenie z pokoja na 100 km/h len za 2,6 sekundy. To je až o 0,3 sekundy lepší údaj ako ponúka základný model. Aj Corvette Z06 je za každých okolnosti vždy čistá zadokolka! Pre úplnosť dodajme, že ultimátna novinka bude k dispozícii v oboch karosárskych verziách. Aj keď sa Chevrolet v pozícii „klasickej objemovej“ automobilky z Európy stiahol už pred rokmi, tak jeho výkonné modely vrátane Corvette Stigray si je možné oficiálne kúpiť aj na starom kontinente. Napriek tomu nie je nateraz známe, či špičkový model Z06 neskôr reálne rozšíri európsku ponuku. Logickou prioritou bude, samozrejme, domáci americký trh. Situácii príliš nehrá do karát ani striktná emisná politika a ani aktuálna čipová kríza.

Chevrolet Corvette Z06
Motor: 5,5 V8
Maximálny výkon: 500 kW (679 koní)
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 2,6 s
Maximálna rýchlosť: nie je známa
Cena: nie je známa

Mohlo by vás nadchnúť:

Automobilový populista má meno Corvette C8 Stingray
Autá, na ktoré vám len peniaze nestačia
Sen všetkých puristov – Ferrari 296 GTB

Facebook Comments