Ročný HDP Mongolska je v prepočte 10,8 miliardy eur. Približne toľko stála aj výstavba lietadlovej lode USS Gerald R. Ford. S výtlakom vyše 100-tisíc ton ide o vôbec najväčšie vojnové plavidlo, aké kedy vzniklo, a do roku 2058 sa má po svetových moriach plaviť aj ďalších jeho deväť sesterských lodí.

Hypermoderný katapult
Cesta do služby však v prípade tohto 337 metrov dlhého kolosu nebola jednoduchá. Jednou z najväčších inovácií v porovnaní s predchádzajúcou generáciou lietadlových lodí bol takzvaný EMALS: Electromagnetic Aircraft Launch System. A práve ten spôsoboval obrovské problémy. Na starých lietadlových lodiach totiž fungovali parné letecké katapulty. Išlo o ťažké hlučné stroje, ktoré sa zložito nastavovali a boli energeticky náročné, keďže voda potrebná na výrobu pary sa musela najprv odsoliť.

Inžinieri teda prišli s riešením na báze lineárneho elektromotoru. Nechtiac tým spustili lavínu problémov, ktoré odložili zavedenie lode do služby o niekoľko mesiacov. V roku 2017 sa ale systém podarilo na USS Gerald R. Ford úspešne nainštalovať. Členov obsluhy katapultu, ktorí boli v prípade starých parných strojov neustále špinaví a pracovali v dusivej horúčave, by ste už na tomto plavidle hľadali márne. Obsluha EMALS-u dnes pracuje v klimatizovaných priestoroch a venuje sa elektronickým prístrojom.

Problémy sa vyskytli aj v prípade výťahov. Nepredstavujte si žiadne jednoduché dvíhajúce sa plošiny. Na USS Gerald R. Ford ide o komplexné zariadenia, ktoré fungujú na báze magnetov a dokážu z muničných skladov vyviezť naraz až 12 ton výzbroje. Pri pohybe však prechádzajú cez niekoľko vzduchotesných ochranných brán, ktoré musia v rámci efektivity pracovať čo najsynchronizovanejšie. A aby toho nebolo málo, funkčnosť musí byť zachovaná aj v búrlivých vodách.

Foto: wikipédia

Menej námorníkov
USS Gerald R. Ford uviedli do služby v júli 2017 a nasledujúce roky sa niesli v znamení zoznamovania sa s loďou. Väčšinu posádky tvorili mladí neskúsení námorníci, ktorým by však príliš nepomohli ani skúsenosti z nejakej inej lietadlovej lode. USS Gerald R. Ford je totiž oveľa modernejšia než jej predchodkyne, útroby sú doslova prešpikované technológiami. Zžiť sa s nimi trvalo pomerne dlho a ľudí, ktorí by rozumeli absolútne všetkým technologickým systémom na plavidle, by ste spočítali na prstoch jednej ruky. Väčšina posádky dokáže ovládať len zariadenia, s ktorými denne prichádza do styku.

Technológie ale na druhej strane spravili loď aj jednoduchšou. O mnohé činnosti sa tu už starajú výlučne stroje, a tak na USS Gerald R. Ford slúži „len“ 2600 námorníkov. Pri predchádzajúcej generácii plavidiel tohto typu to bolo až o 700 viac. Klesol aj počet pracovníkov leteckého personálu, z 2900 na asi 2500.

Bez denného svetla
Čo sa týka posádky, o námorníkoch sa často hovorí, že vidia kus sveta. Nuž, o tých na palube USS Gerald R. Ford to neplatí. Mnohí z nich celé týždne nevidia denné svetlo, každá cesta na letovú palubu, do hangáru či vysokého veliteľského ostrova je ako za odmenu. Z týchto miest totiž vidno na more a oblohu. Kto nemá to šťastie, trávi službu v podpalubí, v stiesnených priestoroch plných takmer vertikálnych schodísk osvetlených žiarovkami.

Na lodi žije asi toľko ľudí ako v Kremnici a tak si asi viete predstaviť, že vnútri to vyzerá ako v mravenisku. V úzkych chodbách je akurát toľko priestoru, aby sa obišli dvaja ľudia, a v každom z obytných priestorov pre mužstvo je 40 postelí. V porovnaní s obrovskými miestnosťami z predchádzajúcej generácie lietadlových lodí, kde spávalo 180 mužov, je to však celkom málo. Dôstojníci majú k dispozícii viac miesta, ale nemyslite si, že spia v extra priestorných apartmánoch.

Voľné dni neexistujú, do služby sa nemusia hlásiť len tí, ktorí sú na ošetrovni. Pracuje sa v 12-hodinových zmenách, vo voľnom čase môžu muži aj ženy tráviť čas napríklad v posilňovni či hraním videohier.

Foto: wikipédia

Obrovská útočná sila
O pohon lode sa starajú dva jadrové reaktory A1B, ktoré sú v porovnaní s predchádzajúcim typom o štvrtinu výkonnejšie. Vďaka nim dokáže USS Gerald R. Ford vyvinúť maximálnu rýchlosť až 30 uzlov, teda asi 56 kilometrov za hodinu.

Čo sa týka výzbroje, rovnako ako u iných lietadlových lodí platí, že žiadne veľké a ťažké delá sa tu nenachádzajú. O obranu proti lietadlám a protilodným strelám sa starajú rakety more-vzduch a rotačné guľomety. Hlavnú útočnú silu, ako zrejme tušíte, tvoria lietadlá. Na palube ich je vyše 75, väčšinou ide o stíhačky a stíhacie bombardéry. Našli by ste tu však aj niekoľko dronov a vrtuľníkov.

V súčasnosti prechádza USS Gerald R. Ford komplexnou prehliadkou a modernizáciou niektorých zariadení. Potvrdenie o funkčnosti ešte nemajú ani spomínané výťahy. V marci 2022 by sa malo plavidlo definitívne zaradiť do služby.

Trieda Nimitz“: Lietadlové lode triedy Nimitz sú v službe od roku 1975 a zúčastnili sa vojny v Perzskom zálive, Iraku i Afganistane. Do vzniku triedy Gerald R. Ford (a prvého plavidla z tejto triedy, o ktorom je reč v článku) išlo o najväčšie a najdrahšie vojnové lode v dejinách. V aktívnej službe je dnes desať z desiatich vyrobených plavidiel triedy Nimitz.


Mohlo by vás zaujať:

Komu patrí najväčšia lietadlová loď na svete?
Čína si prvý krát postavila lietadlovú loď
Najväčšie bojové lode, aké kedy vznikli

Facebook Comments