Okrem duchovnej roviny je súčasný pokračovateľ tradície, ktorú započal svätý Peter, zároveň aj politickým reprezentantom najmenšieho štátu sveta. Aktuálnou a v celkovom poradí už 266. hlavou katolíckej cirkvi je premiérovo Argentínčan Jorge Mario Bergoglio, známejší ako pápež František. V sumári netreba zabúdať ani na to, že aj pápež je stále predovšetkým ľudská bytosť. A tá svojím správaním formuje a inšpiruje milióny ľudí po celom svete. Okrem duchovnej práce sú pápeži už z minulosti, samozrejme, spájaní napríklad aj so svojimi voľnočasovými aktivitami či záľubami. My si v dnešnom prehľade na toto „remeslo“ priblížime z hľadiska vozového parku.

Foto: daimler.com

Papamobil je pre automobilky vec prestíže
Služobný automobil, ktorý hlava katolíckej cirkvi v rámci svojho styku s verejnosťou veľmi často využíva predovšetkým na svojich zahraničných cestách, sa nazýva jednoducho papamobil. Okrem efektívnej prepravy musí toto špeciálne upravené vozidlo pápežovi poskytnúť aj čo najväčší jazdný komfort a zároveň adekvátnu formu ochrany. Pre automobilky je samotný papamobil zároveň o veľmi atraktívnou formou marketingovej prezentácie.

Ešte pred nástupom automobilizmu slúžili na reprezentatívnu prepravu pápeža jednoduché nosidlá, ktoré nosili jeho najbližší. Trend manuálnych nosidiel putoval veľmi rýchlo do zabudnutia spolu s ranným nástupom automobilizmu. Mnohé automobilky prichádzali so svojimi špeciálne upravenými „pápežskými“ modelmi už v 19. storočí. Za prelom možno označiť rok 1930, keď Mercedes-Benz pápežovi Piovi XI venoval špeciálne upravený model  W08 Nümberg 460 Pullman. Okrem trojcípej hviezdy zvykli pápeži využívať aj pre pápežské potreby upravené automobily Ford, Citroën alebo viacero modelov od talianskych značiek. Vo všetkých vyššie spomenutých prípadoch ale šlo o na prvý pohľad sériové modely bez citeľných karosárskych úprav.

Foto: Toyota

Klasický papamobil, teda automobil so špeciálne upravenou zadnou časťou, ako ho poznáme dnes, premiérovo využil až pápež Jan Pavol II. Pri ceste do domovského Poľska na tento účel dokonca poslúžil upravený nákladný automobil domácej výroby. Na palubu modelu Star 660 M2 sa zmestilo až 12 ľudí. Vo Veľkej Británii bola následne na tento účel svojho času v modifikovanej úprave použitá obľúbená dodávka Ford Tranzit. Ako najznámejšie papamobily pápeža Jana Pavla II. možno ale celkom iste označiť pôvodné off-roady. Ako osudový automobil je v tomto smere označovaná talianskej legendy FIAT Campagnola. Po neúspešnom pokuse o atentát na pápeža z roku 1981, ktorý sa odohral práve počas pápežovej prepravy v otvorenej Campagnole, sa štandardnou výbavou papamobilu stalo nepriestrelné sklo. Za najstabilnejšieho dodávateľa papamobilov možno označiť značku Mercedes-Benz. Aj Jan Pavol II. v tomto smere s obľubou využíval upravené „géčko“, konkrétne model Mercedes-Benz 230 G.

Tradícia pápežských automobilov spojená s prezentaciou domácich výrobcov bola dodržaná opäť vo Veľkej Británii, kde na tento účel okrem nákladného Leylandu poslúžil napríklad aj kultový Range Rover. V Španielsku bolo takéto privilégium dopriane, naopak, „malému“ papamobilu SEAT Marbella. Vo Francúzsku to boli pre zmenu modely Citroën SM alebo Peugeot 504 pick-up. Na americkom kontinente sa v pozícii pápežovho presúvala mnohokrát objavili aj modely s logom Ford, Chevrolet alebo Jeep.

Benedikt XVI, ako nástupca Jána Pavla II, je pápež nemeckej národnosti. Nikoho v tomto kontexte asi príliš neprekvapí, že aj jeho obľúbený papamobil nosil na prednej kapote znak tradičnej trojcípej hviezdy. Okrem špeciálne upraveného „G-éčka“ sa úlohy papamobilu úspešne zhostil aj variant odvodený od moderného SUV triedy ML.

Foto: daimler.com

Súčasný pápež František je aj v súkromnom živote veľkým prívržencom skromnosti. Tejto filozofie sa v roku 2019 bravúrne chytila rumunská značka Dacia. Tá svätému otcovi venovala model Duster v špeciálnej papamobilovej úprave. Ešte o niečo skôr, pri pápežskej návšteve Filipín, Františkovi ako papamobil poslúžil upravený model značky Kia. Okrem skromnosti sa aktuálny pápež prezentuje aj ako človek, ktorému veľmi záleží na životnom prostredí. Tento trend si všimli  aj automobilky a oficiálnu papamobil úpravu podstúpila len prednedávnom napríklad aj vodíková Toyota Mirai.

Modely značky Škoda v službách pápeža
Skromnosť skombinovanú s ekologickým prístupom šikovne využila aj značka Škoda. Kým pri návšteve Írska pápež František v rámci presunov využíval model Rapid Spaceback, tak na Slovensku mu na tento účel poslúžil SUV modely Karoq a predovšetkým elektrická novinka Enyaq iV. V princípe sériové automobily s okrídleným šípom v znaku podstúpili niekoľko drobných úprav, ktoré si vyžiadali protokolisti z Vatikánu. Pôvodné tónované zadné sklá tu boli nahradené priehľadnými, tak aby mohla mať verejnosť so svätým otcom čo najautentickejší vizuálny kontakt. Decentnú vizuálnu odlišnosť reprezentuje aj chromované držiaky na predných blatníkoch, prispôsobené na upevnenie vlajky štátu Vatikán. Zaujímavosťou sú aj evidenčné čísla S C V 1, ktoré prislúchajú mestskému štátu Vatikán. Vzhľadom na vek pápeža dovybavila česká automobilka priestor v druhom rade aj špeciálnymi madlami tak, aby bol Františkovi v sumári zabezpečený čo najkomfortnejší prístup. Paradoxnou zaujímavosťou pápežovej návštevy na Slovensku je fakt, že pozícii klasických papamobilov sa na našej pôde objavili výkonné modely so spaľovacími motormi Mercedes-Benz tiedy G resp. Dodge Ram 1500.

Foto: Škoda

Pápežské automobilové darčeky
Okrem automobilov na vlastné požitie boli s pozíciou pápeža v minulosti spojené aj exkluzívne automobilové darčeky od predstaviteľov jednotlivých automobiliek. Za exkluzívne možno v tomto smere označiť talianske superšporty. No hlava katolíckej cirkvi dostala v minulosti do daru napríklad aj motocykel značky Harley Davidson.

Františkove biele Lambo
Pápež František dostal v roku 2017 do daru špeciálne Lamborghini Huracan so unikátnym „vatikánskym“ lakovaním. Svätý otec si však tento model aj vzhľadom na svoju pozíciu a vek logicky príliš neužil. Výkonný taliansky superšport v sumári poslúžil na dobrú vec. Exkluzívny pápežský Huracan putoval do dražby a takto získane prostriedky boli použité pre tých, ktorí to potrebujú najviac. Kým cena bežného modelu Huracan začínala v tých časoch na čiastke približne 180-tisíc eur, tak model pre pápeža Františka, obohatený o jeho vlastnoručný podpis, sa podarilo v Monaku vydražiť až za 715-tisíc eur. Majiteľom tejto automobilovej chuťovky je mimochodom občan susednej Českej republiky.

Jan Pavol II fandil Ferrari
Slovensko okrem Františka v minulosti navštívil už aj jeho predchodca, poľský rodák Karol Wojtyla, známejší ako pápež Jan Pavol II. Svätý otec od našich severných susedov bol mimo svojich pracovných povinností aj veľkým fanúšikom automobilov so vzpínajúcim sa koníkom v logu. Pri dobovej návšteve továrne Ferrari v roku 1988 mu ako papamobil dokonca poslúžilo netradične červené Ferrari Mondial. To je podľa mnohých doteraz najrýchlejším papamobilom všetkých čias. Priazeň svätého otca Jana Pavla II si Ferrari neskôr uctilo originálnym spôsobom. Hlava katolíckej cirkvi dostala do daru jeden zo 400 vyrobených kusov modelu Ferrari Enzo. Dobová vlajková loď značky, na ktorej vývoji sa intenzívne podielal aj legendárny Michael Schumacher, vzdala v roku 2002 hold už zosnulému zakladateľovi značky Enzovi Ferrarimu. Samozrejme, aj tento model putoval neskôr do dražby a jej finančný výťažok na dobročinné účely. Slávnostného odovzdania šeku so sumou 950-tisíc eur sa už ale Jan Pavol nedožil. Na tomto akte bol zastúpený svojim nástupcom Benediktom XI, ktorý od automobilky a Michalela Schupachera dostal zároveň do daru volant z momopostu F1 so symbolickým nápisom: „Volant majstra sveta Formuly 1 pre jeho svätosť Benedikta XVI, pilota kresťanstva. Ján Pavol II. zomrel presne 2. apríla 2005. Tím Scuderia Ferrari si svojho cenného fanúšika symbolicky uctil aj na nasledujúcej Veľkej cene Bahrajnu, do ktorej červené monoposty vyštartovali so symbolickým odkazom v podobe načierno zafarbeného nosa. Zaujímavosťou je, že pôvodne Enzo poľského pápeža sa v roku 2015 opätovne vydražilo, a to už za neuveriteľnú sumu viac ako 6 miliónov dolárov.

Foto: vintag.es


Mohlo by vás zaujať:

Výnimoční pápeži: Keď vo Vatikáne súdili mŕtvolu
Vojenská elita strážiaca pápeža

Facebook Comments