Kórejci nás aj napriek neúprosnej emisnej politike dokážu stále tešiť napr. zážitkovými novinkami zo športovej divízie N. A na rozdiel od iných si to môžu dovoliť. Emisnú rovnováhu v portfóliu zabezpečujú elektromobily. Horúcou novinkou je v tomto segmente revolučný Hyundai Ioniq 5, ktorý sme preverili v našom teste.

Foto: Peter Hlačik

Hyundai predstavil svoj prvý Ioniq v roku 2016. Modelový rad kompaktnej veľkosti ponúkal v tých časoch platformu prispôsobenú na zástavbu elektrifikovaných pohonných jednotiek. Okrem hybridu a plug-in hybridu je tu k dispozícii aj 100 % elektrická verzia. Neskôr automobilka rozhodla, že pod označením Ioniq sa v budúcnosti budú predávať už len plne elektrické modely. Prvou sériovou lastovičkou je rodinne orientovaný kríženec SUV a kompaktu – Hyundai Ioniq 5. Novinka šokuje hneď vo viacerých oblastiach. A moderný elektromobil si, samozrejme, zakladá aj na použitých technológiách. Ide o prvý Hyundai postavený na novej platforme pre elektromobily s označením E-GMP. S daným technickým základom úzko súvisí aj podpora až 800 V nabíjacej infraštruktúry. To Ioniq 5 katapultuje medzi najvyspelejšie elektromobily dneška. Za optimálnych podmienok a pri použitia vhodnej infraštruktúry dokáže testovaný model podporovať rýchle nabíjanie s výkonom až 350 kW! To v praxi znamená dobitie batérie z kapacity 10 % na 80 % len za približne 18 minút! Ioniq 5 je zároveň k dispozícii s  dvoma výkonovými prevedeniami batérie a pohonom zadných resp. všetkých kolies.

Foto: Peter Hlačik

Digitálny dizajn
Moderný a imidžovy vzhľad je celkom iste jednou z najväčších zbraní nového elektromobilu s logom Hyundai. Brilantné je, že Ioniq 5 ponúka v princípe konvenčné línie karosérie, bez prehnaných módnych výstrelkov. Sofistikovanosť dizajnu je ukrytá v jednotlivých drobných detailoch pospájaných do atraktívneho celku. Zákutia a ostré krivky je reálne možné objavovať a skúmať doslova celé hodiny! Pri prvom osobnom kontakte dokáže Ioniq 5 prekvapiť aj svojimi majestátnymi rozmermi. Svojou celkovou dĺžkou prerastá aj nový Tucson. A veľkorysým rázvor náprav dokáže pokojne konkurovať aj luxusným limuzínam.

Foto: Peter Hlačik

Kabína s atmosférou domova
Po zážitku z detailne prepracovaného zovňajšku ponúka Ioniq 5 veľkú porciu emócií aj v interiéri. Kabína pôsobí už na prvý kontakt príjemne a moderne. Mnohé originálne detaily zároveň odkazujú na príjemnú atmosféru teplého domova. Hyundai zároveň zdôrazňuje, že v interiéri dostalo svoju druhú šancu niekoľko zrecyklovaných materiálov. V sumári tu o to viac prekvapí reálne prémiová atmosféra so špičkovým dielenským opracovaním a na dotyk príjemnými obkladovými plochami! Modulárna platforma s batériami umiestnenými v podlahe ponúka vzdušnú a variabilnú kabínu s veľkorysým priestorom vpredu aj vzadu. Príjemne vyšším posedom elektrická novinka pripomína svet SUV modelov. Minimalistickému dizajnu palubnej dosky dominujú dve rovnako veľké grafické obrazovky so špičkovými vyobrazovacími schopnosťami. Vzhľadom na koncept pohonu tu Hyundai v rámci dostupných layoutov ani v jednom prípade neponúka simuláciu klasických budíkov. Prednosť, naopak, dostali ich futuristické, no stále príjemne prehľadné náhrady. Vtipným detailom je magnetická plocha vľavo od prístrojového panela vybavená dvojicou originálnych magnetiek s logom Ioniq, ktorými si je možné prichytiť napríklad nákupný zoznam. Identickú grafickú atmosféru, s logikou ovládania známou už aj z iných nových modelov Hyundai, ponúka aj centrálny infotainment s pohotovými reakciami na dotyk. Ioniq 5 tu, samozrejme, dostal aj záložku zameranú na elektrický pohon. Celkovo minimalistický dizajn interiéru vkusne a zároveň funkčne dopĺňa aj stále samostatný modul klimatizácie. Klimatizáciu je možné okrem toho ovládať alternatívne aj prostredníctvom dotykového displeja. Samostatnú záložku v dotykovom menu dostalo aj ovládanie vyhrievania sedadiel a volantu. Rodinnú orientáciu v princípe potvrdila novinka aj pri batožinovom priestore. Ten na prvý pohľad pôsobí pomerne plytkým dojmom. Pod to sa logicky popísala aj prítomnosť hnacieho ústrojenstva na zadnej náprave. Základný objem napriek tomu dosahuje slušných 527 litrov. Ďalší samostatný box s kapacitou 57 litrov sa nachádza aj pod prednou kapotou.

Foto: Peter Hlačik

Skutočne dospelý elektromobil
Vyspelosť nového modelu Hyundai Ioniq 5 sa v rámci testu prejavila aj v rámci jazdných vlastnosti. Za hlavnú prednosť tu možno označiť vyspelý podvozok s nezávislým zavesením všetkých kolies. V rámci zážitkov z jazdy patrí k najväčším nepriateľom elektromobilov ich vyššia hmotnosť. Takmer 2 tony živej váhy, ale testovaný exemplár veľmi dobre kompenzuje nízkym ťažiskom, optimálnym rozložením hmotnosti i kolesami umiernenými v rohoch karosérie. Výsledkom tejto kombinácie je až prekvapivo suverénny jazdný prejav. Ioniq 5 dokáže reálne vyčariť úsmev na tvári aj pri dynamickej jazde na ceste plnej zákrut! Zárukou zábavy je v tomto prípade aj príjemne strmé riadenie a náhon na zadné kolesá. Druhú stranu mince veľmi schopného podvozka reprezentuje až načakaná ochota filtrovania bežných nerovnosti našich ciest, čo Ioniq 5 dokáže aj na 19-palcových kolesách! Na pomery racionálne zameraných elektromobilov novinka prekvapuje pomerne citeľnými rozdielmi medzi jazdnými režimami. Kým východiskový „eco“ s trochu gumovou odozvou akcelerátora je naprogramovaný prioritne na čo najoptimálnejšiu spotrebu, tak ostrý mód Sport reálne prekvapil svojou až nečakanou výbušnosťou! Vďaka výkonu 217 koní dokáže Ioniq 5 po dynamickej stránke reálne zahanbiť aj mnohé športovo sa tváriace „spaľováky“. Jasnou výhodou je okamžitý nástup krútiaceho momentu. Aj napriek slušnej jazdnej dynamike ale novinka vyslovene nepatrí do kategórie tzv. „lámačov väzov“. S lineárnym nárastom výkonovej krivky je tu možné počítať aj pri potrebe pohotového pružného zrýchlenia. Elektromotor umiestnený na zadnej náprave čerpá elektrickú energiu z batérie s kapacitou 72,6 kWh. Práve kapacita akumulátora posúva Ioniq 5 do kategórie dospelých elektromobilov, vhodných aj na prekonávanie dlhších vzdialeností. Maximálnym nabíjacím výkonom 350 kW reálne prekonáva v súčasnosti dostupnú infraštruktúru drvivej väčšiny našich nabíjacích stojanov. V rámci potulkách po severe Slovenska som novinku skúšal nabíjať na 50 aj 100 kW stojanoch. V oboch prípadoch sa novinka približne do kapacity 80 % batérie takmer optimálne prispôsobila limitujúcemu výkonu konkrétneho stojanu! Pri vlastnení elektromobilu je logickou nevyhnutnosťou klasická domáca infraštruktúra s wallboxom, keď citeľne a výrazne klesajú reálne výdavky na kilometer jazdy. Okrem externého nabíjania má novinka veľmi sofistikovane zvládnutú aj funkciu tzv. rekuprácie. Jej intenzitu si je možné regulovať podľa potreby prostredníctvom pádiel pod volantom. Celkový akčný rádius sa aj v tomto prípade odvíja od preferovaného jazdného štýlu a celkovej spotreby paliva. Na konci nášho týždňového testu sa kombinovaná spotreba elektriny ustálila na hodnote 17,5 kWh/100 km čo s prehľadom zodpovedá reálnemu dojazdu viac ako 400 km.

Foto: Peter Hlačik

Hyundai Ioniq 5 4×2 72,6kWh Style
Dĺžka: 4 635 mm
Šírka: 1 890 mm
Výška: 1 605 mm
Rázvor: 3 000 mm
Objem kufra: 527 litrov
Motor: elektrický
Pohon: zadný
Počet valcov: 3
Výkon kW/koní: 160/217
Krútiaci moment Nm: 350
Pohotovostná hmotnosť: 1910 – 1990 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 185
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 7,4 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: jednostupňová redukčná
Dojazd podľa výrobcu: 481 km
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 16,8 kWh na 100 km
Cena modelového radu od 41 390 €

Foto: Peter Hlačik

Mohlo by vás zaujať:

Hyundai KONA Electric. Keď elektromobilita baví
Hyundai i30 Fastback N Line ukojí
Nový Hyundai Tucson: Technicky vyšperkovaný, dizajnovo výnimočný

Facebook Comments