Respektíve nahradí biele pečivo celozrnnými alternatívami. Chlieb, rožky, žemle a ďalšie pekárske výrobky medzi ľuďmi skrátka nemajú dobrú povesť. Mnohí ich dokonca vnímajú ako najväčší prehrešok vo svojom stravovaní či hlavný dôvod, prečo sa im nedarí schudnúť. Natíska sa otázka, či je takýto pohľad na biele pečivo oprávnený, alebo je, naopak, jeho zlá reputácia nezaslúžená. Ako vo väčšine podobných prípadov bude pravda najskôr niekde uprostred.

Vláknina a zasýtenie

Kým biele pečivo má v očiach verejnosti čoraz horšiu povesť, o celozrnnom to už neplatí – práve naopak – stalo sa súčasťou zdravého životného štýlu. Hlavný rozdiel medzi obyčajným bielym pečivom a celozrnným pečivom, a podobne aj medzi klasickými a celozrnnými cestovinami, je v tom, že celozrnné varianty obsahujú viac vlákniny, minerálnych látok a vitamínov (napr. horčík, železo, zinok, vitamíny skupiny B).  Obsah vlákniny v celozrnných výrobkoch je v porovnaní s klasickým pečivom zhruba dvojnásobný. Vyšší obsah vlákniny má za následok pomalšie trávenie a teda dlhší pocit nasýtenia. Ak má človek vo svojej strave zabezpečený dostatok vlákniny, minerálnych látok a vitamínov z iných zdrojov (napríklad ovsené vločky), nemusí byť odkázaný len na ich príjem z celozrnného pečiva a cestovín.

Kalórie a škrob
Z pohľadu kalórií, ktoré obsahujú, však veľký rozdiel medzi bielym a celozrnným pečivom nie je (cca 1000 kJ na 100 g pečiva). Celozrnné pečivo je komplexnejším zdrojom živín, avšak energeticky nepredstavuje v porovnaní s bielym pečivom výraznejšiu výhodu – čo je z pohľadu chudnutia kľúčové. Porovnateľné je aj množstvo bielkovín a tukov – obe verzie v 100 g obsahujú orientačne 10 g bielkovín a 3 g tuku. Rozdiel je badať v deklarovanom zastúpení sacharidov: 50 g vs. 40 g, pričom podiel jednoduchých cukrov, ktoré by väčšina ľudí mala vo svojom jedálničku obmedziť, sa v oboch variantoch zvykne pohybovať pod 3 g.

Hlavnou zložkou pečiva je totiž škrob patriaci medzi polysacharidy. Škrob je tvorený z mnohých molekúl glukózy, ktoré sú navzájom pospájané do komplexnejšieho reťazca, čo znamená, že kým ich telo strávi, trvá to o niečo dlhšie ako v prípade jednoduchých cukrov, ktoré sú vysoko zastúpené v potravinách ako sú rôzne sladkosti (čokoláda, tyčinky, keksy, zákusky), polotovary, sladené nápoje, ale aj ovocie. Škrob má vysoké zastúpenie aj v ďalších bežných potravinách a prílohách – v zemiakoch, ryži, cestovinách alebo obilninách.

Foto: iStock

Nie všetko tmavé je celozrnné
Skutočnosť, že celozrnné pečivo sa teší medzi ľuďmi veľkej obľube a stalo sa symbolom zdravého stravovania, sa snažia využiť mnohí predajcovia. V ľuďoch sa totiž akosi zafixovalo, že ak má pečivo tmavú farbu, tak musí byť zdravšie ako to biele. Obchodné reťazce preto do svojho sortimentu zámerne zaradili tmavo zafarbené produkty a pridali k nim označenia ako „cereálne“, „viaczrnné“, „fitnes“ či „fit“. Ak si však prečítate viac ako len názov výrobku, tak zistíte, že v skutočnosti ide o „pečivo bežné“ a nie o celozrnné pečivo.

Kalórie dnu vs. kalórie von
Pri snahe schudnúť bude úprava vášho súčasného jedálnička nevyhnutná. Vyhýbanie sa pečivu je len jednou z ciest, ktorá vás môže doviesť až k želanému výsledku. A to v prípade, ak sa dostanete do celkového kalorického deficitu. Ten je totiž pri chudnutí kľúčový. Pokiaľ stravou prijmete menej kalórií, ako vaše telo vydá na svoje fungovanie, tak chýbajúcu energiu musí čerpať z vlastných zásob. Vtedy dokážete schudnúť. Ak je však, naopak, príjem kalórií vyšší ako je váš energetický výdaj, váha pôjde nahor. Otázka chudnutia je tak v prvom rade otázkou množstva prijatých kalórií a až potom toho, z akých konkrétnych potravín tieto kalórie pochádzajú.

Druhou vecou, ktorú treba brať do úvahy, je to, či sa pečiva plánujete vzdať len krátkodobo a po ukončení diéty sa teda opäť vrátite k jeho (neobmedzenej) konzumácií. Keď sa totiž váš energetický príjem opäť zvýši na pôvodnú vysokú úroveň, začne stúpať aj vaša hmotnosť. Neorientujte sa preto na krátkodobé drastické diéty, ale radšej zmeňte svoj prístup k stravovaniu celkovo.

Foto: iStock

Mohlo by vás zaujať:

Pozor na zdravé stravovanie: Skryté nástrahy v jedle
Dali by ste túto pizzu do úst?
Taliani so všetkými vypiekli. Majú najdlhšiu bagetu na svete

Facebook Comments