K najobľúbenejším automobilovým segmentom za veľkou mlákou patria od nepamäti trucky, teda po našom pick-upy. Je preto veľkým paradoxom, že automobilka Jeep tento segment pomerne dlho ignorovala. Veci sa prednedávnom pohli správnym smerom a portfólio značky po takmer 30 rokoch opäť rozšíril aj pick-up s názvom Gladiator.

Do príchodu nového modelu Gladiator bol posledným sériovým pick-upom značky Jeep model Comanche, odvodený od dobového Cherokee, ktorý sa prestal vyrábať v roku 1992. Názov Gladiator je reálne inšpirovaný rovnomenným predchodcom, ktorý značka Jeep začala vyrábať ešte v 60. rokoch minulého storočia. Po vizuálnej, ale aj technickej stránke vychádza Jeep Gladiator z off-roadu Wrangler, s ktorým sa vyrába na rovnakej linke v americkom meste Toledo. Testovaný model je napriek tomu až o 787 mm dlhší. Rázvor náprav si v porovnaní s 5-dverovou verziou Unlimited polepšil rovnako o citeľných 493 mm. Vzhľadom na záťaž a úžitkové vlastnosti dostal pick-up okrem spevneného podvozku tiež konštrukčne prepracovanú zadnú nápravu s nezávislým uchytením. V našom priestore je Jeep Gladiator dostupný výhradne s výkonným a odolným vznetovým motorom 3,0 V6 CRD s výkonom až 264 koní. Silný turbodiesel sa vzhľadom na krútiaci moment až 600 Nm kombinuje na danú silu prispôsobenou 8-st. automatickou prevodovkou.

Foto: Peter Hlačik

Jeep s „korbou“
Keď sa povie Jeep, tak drvivá väčšina fanúšikov si automaticky vybaví ikonický Wrangler. A keďže je nový Gladiator je blízkym príbuzným najnovšej generácie legendy, tak je jasné, že od neho podedil aj drsné off-road línie a celkovo masívny look. Nosnou dizajnovou témou sú aj v tomto prípade okrúhle svetlomety v kombinácii s maskou chladiča so siedmimi vertikálnymi prieduchmi. Oproti modelu Wrangler sú pri testovanom pick-upe predné partie decentne optimalizované. Najmarkantnejší rozdiel predstavuje zakomponovanie sacieho otvoru do prednej kapoty. Toto riešenie už samo o sebe naznačuje prítomnosť adekvátne výkonnej motorizácie.

Foto: Peter Hlačik

Dômyselne navrhnutý interiér
Jeep si veľmi zakladá aj na tých najmenších detailoch, čo pripomína aj interiér modelu Gladiator. Na početné štítky vonkajšej karosérie v kabíne plynule nadväzuje napríklad silueta legendárneho modelu Willys na čelnom skle alebo profil pick-upu na voliči automatickej prevodovky. Pri každom štarte sa zároveň na displeji pohonu v rámci prístrojového panela vyobrazí rok 1941, odkazujúci na vznik značky. Kabína s kolmou palubnou doskou, kompletne prevzatou z najnovšieho modelu Wrangler, ponúka až prekvapivo hodnotné materiály s precíznym dielenským opracovaním. Všetko tu zároveň pôsobí adekvátne odolne a v dobrom slova zmysle jednoducho. To je veľmi dôležité pri potencionálnej údržbe kabíny pri jazde v odstrojenej verzii. Vzhľadom na rozmery vozidla ale interiér paradoxne nepôsobí vyslovene vzdušným a priestranným dojmom. Pod tento fakt sa v porovnaní s vonkajšími vystúpenými blatníkmi podpísala, podobne ako pri modeli Wrangler, reálne o niečo užšia kabína. Adekvátne pohodlnú pozíciu, vhodnú aj na dlhé presuny, si vďaka veľkoryso navrhnutým predným sedačkám napriek tomu určite dokážu nájsť aj urastenejší pasažieri.

Foto: Peter Hlačik

Dvaja dlháni, s dostatočnou rezervou pre nohy a predovšetkým hlavy sa pohodlne odvezú aj v druhom rade. Gladiátor má z hľadiska priestoru v druhom rade, vďaka prirodzenej pozícii operadiel, reálne navrch pred väčšinou „európskych“ konkurentov. Američania k tomuto celému pridali naviac ďalšiu originálnu nadstavbu. V priestore pod zadnou lavicou sa nachádzajú uzatvárateľné boxy na drobnosti. Originálne riešenia pokračujú aj po sklopení operadiel. V rámci ľavej časti je možné po odmontovaní strechy odložiť všetky skrutky na presne vymedzené miesto. A aby toho nebolo málo, tak na druhej strane je umiestnený originálny a vyberateľný Bluetooth reproduktor audia Alpine s logom značky Jeep!

Dômyselné riešenia pokračujú aj v na prvý pohľad nezaujímavej ložnej korbe s dĺžkou viac ako 1,5 metra a nosnosťou 613 kg. Pri manipulácii s nákladom potešia ľahké piate dvere s funkciou postupného klesania. Vďaka postranným lankám ich je možné (pri preprave dlhých predmetov) uchytiť aj na polovicu otvorenej pozícii. Z praktickej stránky je s odmyslením si prelisov a kotviacich bodov povrch nákladného priestoru príkladne odolný voči mechanickým poškodeniam a zároveň ponúka prepracovanú protišmykovú úpravu.

Foto: Peter Hlačik

Po jazdnej stránke suverén
Po skúsenosti s aktuálnou generáciou modelu Wrangler mi bolo už od počiatku jasné, že aj nový Gladiator bude veľmi schopný v teréne. Od imidžovo ladeného pick-upu sa ale v praxi logicky očakáva ďaleko viac univerzálnosti! Za najväčšie prekvapenie tu považujem až nečakane suverénny jazdný prejav na klasických komunikáciách. Gladiátor je aj na asfalte suverénny už aj v nezaťaženom stave. Charakteristiku vyladenia tlmičov a pruženia možno označiť ako adekvátne komfortnú. Nový Jeep zároveň v akceptovateľnej miere zvláda aj dynamickejšie prejazdy cez zákruty. Ako športový pick-up ale testovanú konfiguráciu v sumári, aj napriek motoru V6, označiť nemožno. V zákrutách sa pomerne skoro prihlási o slovo nemalá hmotnosť vozidla. Vznetový motor 3,0 V6 CRD je vďaka výkonu až 264 koní špičkou v rámci toho, čo si je možné na našom trhu vo svete pick-upov oficiálne zadovážiť. Pochvalu si zaslúži zladenie pohonnej jednotky s precízne radiacou 8-st. automatickou prevodovkou klasickej konštrukcie. Aj napriek pocitovo veľmi presvedčivej jazdnej dynamike, citeľnej predovšetkým pri rozjazdoch, je tu motor s bleskurýchlym nástupom krútiaceho momentu sprevodovaný najmä do sily. Predimenzovaný automat značky ZF dokáže naplno prejaviť svoj talent v ťažkom teréne alebo potencionálnom ťahaní prívesu. V základnom móde pohonu 2H funguje Gladiator ako čistá zadokolka. Voličom prídavnej prevodovky si je možné počas jazdy pripojiť automatickú štvorkolku. V režime 4H Auto sa o distribúciu výkonu na jednotlivé nápravy stará elektronika sofistikovaného pohonu Selec-Trac. Ďalšou inštanciou pre jazdu v náročnejších podmienkach je mód 4H Part Time. V tomto prípade sa hnacia sila distribuuje v rovnakej miere medzi obe nápravy. Už v tomto móde toho zvládne Gladiátor v náročnejšom teréne reálne veľmi veľa! Poslednou voľbou je mód redukcie 4L. V tomto prípade je zároveň možné pri prejazde cez náročné úseky aktivovať aj tzv. terénny automat, vďaka ktorému vie Jeep doslova kráčať. Vo finále prekonal Gladiator všetky pripravené terénne nástrahy. Režim redukcie so skutočne citlivým rozjazdom dokáže posunúť trakciu „obyčajných“ pneumatík na úplne iný level. Obdivuhodná je tu rovnako schopnosť takmer až extrémneho prekríženia náprav! Novinka s logom Jeep príjemne prekvapila aj v rámci spotreby. Výkonný turbodiesel dokáže byť pri bežnej a pohodovej jazde až nečakane úsporný. Výsledný kombinovaný priemer s hojným využívaním mimo spevnených ciest sa na konci testu ustálil na sympatickej hodnote 10,3 l/100 km.

Foto: Peter Hlačik

Jeep Gladiator 3,0 V6 CRD Launch Edition
Dĺžka: 5 591 mm
Šírka: 1 894 mm
Výška: 1 905 mm
Rázvor: 3 488 mm
Motor: vznetový
Pohon: všetkých kolies
Počet valcov: 6
Výkon kW/koní: 194/264
Krútiaci moment Nm: 600
Pohotovostná hmotnosť: 2403 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 177
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 8,6 s
Prevodovka: 8 stupňová automatická
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 9,5 – 9,8 l na 100 km
Cena modelového radu od 56 200 €

Foto: Peter Hlačik

 

Pri podobných strojoch ostaneme:

RAM 1500: Radosť z veľkých vecí!
Tavascan Extreme E: Bude z konceptu nové sériové SUV?
Koncept pre ostrieľaných dobrodruhov: Canyon AT4 OVRLANDX

Facebook Comments