Pick-up kategória zažíva v posledných rokoch boom aj v našom priestore. Drvivá väčšina európskeho portfólia automobilov tejto kategórie ale pozostáva z o triedu menších tzv. mid-size pick-upov. A potom je tu ikonická značka RAM. Tá daný segment aj na Slovensku spestruje legendárnym modelom 1500, patriacim do kráľovskej kategórie tzv. full-size pick-upov. Najnovšiu piatu generáciu amerického obra sme mali možnosť preveriť v redakčnom teste.

Foto: Peter Hlačik

I keď samostatná značka RAM Truck začala v princípe existovať „len“ v roku 2010, tak aj za týmto počinom možno nájsť veľmi silnú tradíciu a bohatú históriu. Motív barana v logu značky odkazuje na jasnú spojitosť s ikonickou americkou automobilkou Dodge. História výroby truckov s logom Dodge siaha až do 30. rokov minulého storočia. Označenie Dodge RAM, ako priamy pokračovateľ tradície pick-upov D-Serie, sa začalo používať od roku 1980. Najnovší model, oficiálne predstavený v roku 2018, je v celkovom poradí už piatou generáciou Dodge RAM a zároveň druhou generáciou nesúcou označenie RAM 1500. Mechanická robustnosť je v aktuálnom modeli skombinovaná s bohatou výbavou, modernými technológiami a nečakaným luxusom na palube! Hlavným pilierom predimenzovanosti a zároveň aj symbolom vozidiel danej kategórie je kultový motor V8.

Foto: Peter Hlačik

Obor, ktorý budí rešpekt
RAM 1500 dostal vďaka svojim proporciám do vienka dnes už zriedkavejší jav, tzv. wow-efekt, teda schopnosť zaujať okolie už na prvý pohľad. Testovaný exemplár to dokázal aj napriek tomu, že je to v princípe „len“ pick-up! Každý, kto má rád pozornosť okolia, si za volantom tohto mastodonta príde na svoje. Američan pritom pre to nemusí robiť nič špeciálne. Magnetom pre oči je v našom priestore už len jeho veľkosť a robustnosť, vďaka čomu je aj v premávke medzi ostatnými automobilmi jednoducho neprehliadnuteľný!

Masívnej prednej časti s nezvyčajnou vysokou líniou prednej kapoty dominuje obrovská maska chladiča s dominantným označením výrobcu. Automobilka tu rozhodne nešetrila ani chrómovými dekórmi. XXL rozmery vrátane už na pohľad obrieho rázvoru medzi nápravami dominujú aj bočným partiám. Vizuálne efektným voliteľným výbavovým prvkom verzie Limited boli v prípade skúšaného exemplára až 22-palcové disky kolies z ľahkých zliatin!

Foto: Peter Hlačik

Veľkorysý a luxusný interiér
V predchádzajúcej časti testu bola už viackrát zdôraznená celková veľkosť pick-upu RAM 1500. Mnohým v tejto súvislosti určite napadne, ako je vyriešený prístup na palubu pre deti či nižších dospelých. Američan v testovanej konfigurácii preto ponúka dodatočnú možnosť zníženia svetlosti pneumatického podvozka prostredníctvom kľúčika od zapaľovania. Ani to však vo väčšine prípadov nemusí stačiť. Funkčnou frajerinkou výbavy Limited sú preto užitočné elektricky výsuvné prahy, automaticky reagujúce na otvorenie dverí. Testovaný RAM 1500 v praxi dokonale vyvracia z minulosti „zaužívané“ predsudky o kvalite interiérov amerických modelov. Pri skúmaní zákutí kabíny tohto pick-upu som bol pozitívne šokovaný nielen z výberu kvalitných a zároveň odolných materiálov, ale aj z reálne špičkovej kvality ich dielenského opracovania. Dokonalým príkladom robustnosti je v kabíne napríklad použitá koža. Dominantou palubnej dosky je obrovský 12-palcový, vertikálne orientovaný dotykový displej infotainmentu.

Foto: Peter Hlačik

Logika ovládania rozhrania Uconnect 4 kopíruje trendy ostatných značiek z koncernu FCA, resp. po novom už Stellantis – užívateľskú intuitívnosť, okrem užitočných postranných tlačidiel a potenciometrov s najdôležitejšími funkciami. RAM 1500 prekonáva mnohé európske, rodinne sa tváriace automobily aj s koncepciou odkladacích priečinkov a celkovým cestovným komfortom. Špičkový cestovný komfort na čele s elektricky nastaviteľnými veľkorysými prednými kreslami pri modeli RAM dopĺňa šokujúco aj luxusný prvok v podobe možnosti elektrického nastavenia pozície pedálov! V porovnaní s „európskymi“ pick-upmi budú až nečakaným cestovným komfortom rozmaznávaní aj pasažieri v druhom rade. Korba, resp. vonkajší úložný priestor je ďalšou pýchou testovaného modelu RAM 1500. Okrem vyslovene odolného povrchu tu zaujme aj celková dĺžka na úrovni približne 1,8 metra.

Foto: Peter Hlačik

Nefalšovaná chuť Ameriky
Po vizuálnom okúzlení skombinovaným s luxusom na palube smerovala moja zvedavosť pri modeli RAM 1500 aj k jeho jazdným vlastnostiam. Hneď na úvod treba zdôrazniť, že testovaný model ponúka pri porovnaní s tradičnou európskou pick-up scénou úplne inú dimenziu zážitkov! Hlavným emočným ťahúňom je ikonický motor V8. Avšak v celkovom kontexte rozhodne nemožno vynechať ani ďalšie dôležité detaily, ktoré vo finále vytvárajú veľmi presvedčivý celok. Nosným pilierom jazdných zážitkov je pri modeli RAM vzduchový podvozok. Ten je možné prostredníctvom tlačidla na palubnej doske manuálne prednastaviť v piatich úrovniach s celkovým rozsahom približne 10 cm. V rámci testu som pri bežnej jazde najčastejšie využíval komfortný mód Aero, ktorý dokáže až s neuveriteľným prehľadom odfiltrovať pomerne výrazné nedokonalosti našej cestnej infraštruktúry. Špičkovým cestovným komfortom tak má model RAM 1500 paradoxne bližšie k svetu luxusných limuzín ako ku kategórii pracovných pick-upov! Pohodu na palube pri bežnej jazde podčiarkuje precízne odhlučnenie priestoru pre posádku. Pri decentnej jazde a doslovnom „hladkaní“ pedála akcelerátora nemá RAM na palube bez prílišného preháňania veľmi ďaleko dokonca ani od sveta eko-hybridov. Pri každom prudšom zatlačení pedála akcelerátora dá o sebe vedieť v podobe charakteristicky rýdzeho zvuku motor V8. Jeho zvukový prejav ale vo finále zodpovedá kategórii testovaného vozidla. Od pick-upu RAM preto nemožno očakávať rovnako brutálny zvukový prejav ako ponúkajú napríklad súrodenecké modely z divízie Dodge SRT. Spomínaný úkon je pre každého petrolheada, ktorý miluje benzínové motory, prudko návykový a počas celej doby testu sme sa tohto potenciálu nedokázali dostatočne nabažiť. Inými slovami, atmosférická motorizácia 5,7 Hemi s výkonom 401 koní dokáže veľký truck v momente vystreliť ďaleko za hranicu povolených hodnôt a šoférske emócie v tomto prípade gradujú spolu s pohybom ručičky otáčkomera. Po presvedčivých výkonoch na ceste som RAM 1500 musel preveriť aj v teréne. Pre dané podmienky je okrem dvoch módov redukcie k dispozícii aj uzávierka na zadnej náprave. Veľký pick-up sa reálne nezapotil ani s náročným krížením náprav. V tomto režime ma zaujala mimoriadna tuhosť rebrinového rámu, keď sa na naše prekvapenie o slovo v podobe pazvukov neprihlásila ani veľká panoramatická strecha! Schopnosť pohonu sme následne preverili aj pri zdolávaní mokrého jarného snehu. V tomto prípade RAM pri prudšom stúpaní zastavil prakticky až trakčný limit pneumatík.

Foto: Peter Hlačik

RAM 1500 5,7 V8 Hemi 4×4 Crew Cab Limited
Dĺžka: 5916 mm
Šírka: 2084 mm
Výška: 1971 mm
Rázvor: 3672 mm
Objem kufra: 1526 litrov
Motor: zážihový (benzín)
Pohon: všetkých kolies
Počet valcov: 8
Výkon kW/koní: 295/401
Krútiaci moment Nm: 556
Pohotovostná hmotnosť: 2479 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 173
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: – s
Prevodovka: automatická 8 stupňová
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu: 14,6 l na 100 km
Cena modelového radu od 64 500 €

Foto: Peter Hlačik


Mohli by vás ešte zaujať:

Koncept pre ostrieľaných dobrodruhov: Canyon AT4 OVRLANDX
Alpha Superwolf: Drsný pick-up, ktorý si len ticho pradie
Big In Japan = Toyota Mega Cruiser

Facebook Comments