Bežní spotrebitelia ich takto majú zafixované aj vďaka reklame a marketingu. Ale aj tieto potraviny, rovnako ako mnohé ďalšie, v sebe ukrývajú mnohé nástrahy.

Aj z nízkotučných výrobkov sa dá pribrať
Množstvo ľudí funguje v mylnom presvedčení, že ak vyradí zo svoje stravy všetok tuk, tak nemôžu pribrať. V skutočnosti je však možné pribrať aj zo sacharidov a bielkovín, a to v tom prípade, ak bude množstvo skonzumovaných kalórií vyššie ako množstvo spálených kalórií. Vtedy sa totiž tento energetický nadbytok začne v tele ukladať. Spomínané presvedčenie o potrebe vyradiť zo stravy všetky tuky sa vo svoj prospech snažia využiť producenti rôznych potravín, najčastejšie jogurtov a iných mliečnych výrobkov, ktorí radi na obaloch zvýrazňujú to, že výrobok obsahuje 0 % tuku. Spotrebiteľa už však rovnakým spôsobom neupozorňujú na to, koľko je v ňom jednoduchých cukrov. Dozvedia sa to len tí, ktorí si prečítajú aj tabuľky s výživovými údajmi.

Zároveň si treba uvedomiť, že nie je správne a ani zdravé vyradiť zo stravy všetky tuky, pretože majú nezastupiteľnú úlohu pri fungovaní nášho organizmu. Sú napríklad kľúčové pri spracovávaní vitamínov D, E, K a A a tiež vplývajú na hladinu testosterónu.

Foto: iStock

Prečo sa vyhýbate lepku?
Ešte módnejšie ako označiť svoj výrobok tým, že obsahuje 0 % tuku je napísať na obal, že je „bez gluténu“. Výrobcovia potravín sa tým radi hrdia – akoby to automaticky znamenalo, že ich produkt je v porovnaní s ostatnými o niečo zdravší. V skutočnosti však to, že výrobok neobsahuje glutén, čo je bielkovina u nás známa aj ako lepok, neznamená, že je hneď aj zdravou voľbou.

Pre zdravých ľudí by prvým kritériom výberu potravín nemala byť prítomnosť lepku v nich. Bezlepkové potraviny sa totiž vyrábajú z bielej múky, čo je príčinou toho, že sú ochudobnené o vitamíny, minerálne látky a vlákninu. Na druhej strane zároveň obsahujú množstvo prídavných látok ako sú rôzne konzervanty a emulgátory. Zdravý človek, ktorý nie je alergický na lepok a nemá predpísanú špeciálnu diétu, tak vlastne ani nemá žiadny dôvod, aby sa tak dôsledne vyhýbal všetkým potravinám s lepkom, ako to robí človek s alergiou.

Foto: iStock

Kalórie prijímané pitím
Džúsy, kola, energetické nápoje či ochutené minerálne vody sa stali bežnou súčasťou pitného režimu mnohých ľudí. A väčšina z nich minimálne tie džúsy a ochutené minerálne vody považuje za zdravé nápoje, a to preto, že sa im spájajú s ovocím a s dopĺňaním vitamínov, respektíve s dopĺňaním minerálnych látok. No už len málokto sa pozastaví nad tým, aké množstvo cukrov a kalórií týmto spôsobom do seba dostáva. Tieto kalórie môžeme považovať za „skryté“, keďže človek pri pití nemá pocit, že by do seba nejaké kalórie dostával – ako keď konzumuje bežné jedlo.

Liter najpopulárnejšieho kolového nápoja obsahuje až 450 kcal a 112 gramov cukru. To je na porovnanie ako 22 čajových lyžičiek. A to hovoríme len o jednom litri nápoja. Omnoho lepšie na tom nie sú ani džúsy, ktoré obsahujú zhruba 100 gramov cukru na liter. Rovnako ako najznámejší energetický nápoj, ktorého 250ml plechovka so sebou nesie až 28 gramov. Ochutené minerálne vody majú obsah cukru na úrovni 30 – 50 gramov na liter. Keď v litri sladeného nápoja prijmete 450 kcal, z energetického hľadiska je to porovnateľné s bežným obedom, napríklad v podobe kuracieho rezňa a ryže.

Foto: iStock

Sú naozaj zdravé?
Müsli tyčinky, cornflakes, raňajkové cereálie, proteínové tyčinky, sójové tyčinky, ryžové chlebíčky, jogurtové nápoje, mandľové či sójové mlieka. Väčšina ľudí si tieto potraviny aj vďaka vplyvu reklám spája s výživnými raňajkami a zdravým životným štýlom. Nemožno im uprieť, že sú na raňajky zrejme lepšou voľbou ako párky, saláma či rôzne nátierky a že väčšina z nich aj obsahuje určité množstvo vitamínov a minerálov. Problémom však je, že tieto benefity sú často prebité vysokým obsahom cukru, nekvalitných tukov, zahusťovadiel a prídavných látok. Napríklad müsli tyčinky a ryžové chlebíčky s rôznymi polevami obsahujú v prvom rade obrovské množstvo sacharidov a jednoduchých cukrov, ktoré navyše dopĺňa lacný a nezdravý tuk vo forme čokoládovej či jogurtovej polevy. Proteínové tyčinky síce obsahujú viac bielkovín, no to neznamená, že v nich na rozdiel napríklad od práškového proteínu nenájdete žiadny cukor. Práve naopak, obyčajne je ho v nich veľmi veľa. Lacné potraviny môžu byť lacné práve preto, že v nich nie sú použité kvalitné suroviny, ale tvorí ich v prvom rade lacný cukor a tuk. Na trhu je možné nájsť aj viaceré „prémiové“ tyčinky či cereálie, avšak ich cena je výrazne vyššia.

Mohlo by vás zaujať:

Jedlá, ktoré vás môžu zabiť
Liek na zdravie a dlhovekosť nájdete vo svojej kuchyni
Ide to aj bez kuchyne: Tento Slovák vám uvarí chutný obed v lese

Facebook Comments