Mimoriadne „kontroverzná“ téma má dnes množstvo zástancov, ale aj minimálne rovnaký počet odporcov. Faktom však je, že elektromobilita ako taká nie je v automobilovom svete žiadnou prevratnou novinkou. Väčšina ľudí pravdepodobne ani len netuší, že koncept elektrického automobilu je dokonca starší ako automobil so spaľovacím motorom. Elektrický prúd ako zdroj energie pohonu bol pre automobilových priekopníkov zaujímavý už v čase vyčerpaných možností párneho pohonu. Pri zrode moderných automobilov, tak ako ich poznáme dnes, aj napriek viacerých elektrickým pokusom nakoniec zvíťazil univerzálny koncept spaľovacieho motora.

Ako symbol a zároveň synonymum úspešného znovuzrodenia elektrického pohonu po viacerých neúspešných pokusoch mnohí označujú americkú automobilku Tesla. Spoločnosť, ktorú založil úspešný americký biznismen a vizionár Elon Musk už v roku 2003, sa už od svojho počiatku orientovala výhradne len automobily s elektrickým pohonom. Úspech značky Tesla, založený predovšetkým na technologických inováciách, inšpiroval mnohé ďalšie spoločnosti. V prospech elektrického dopomohla aj všeobecne známa kauza Dieselgate, ako aj emisná poľovačka na spaľovacie motory. Postupne narastajúci obrovský legislatívny tlak zameraný na znižovanie emisií, donútil aj automobilových gigantov pracovať na vývoji modelov s bezemisným pohonom. Tento trend nateraz naplno ovládla práve elektromobilita.

Vývoj elektrického pohonu okrem zlatej strednej cesty naberá na obrátkach aj v rámci dvoch protichodných extrémov. Na jednej strane tu máme objektívne bezpohlavné automobily alebo skôr presúvadlá z bodu A do bodu B, ktoré v rámci konkurenčného boja tlačia cenu drahej technológie smerom nadol, čo až začína hraničiť s extrémom. Na druhej strane tu mále aj firmy, resp. automobilky, ktoré sa snažia z konceptu elektrického pohonu vytrieskať čo najviac. Hlavnou devízou je v tomto prípade obrovský potenciál v podobe okamžite dostupného krútiaceho momentu. A toto je ideálna vstupenka do sveta superšportov, ktoré vyrážajú dych práve neuveriteľným zrýchlením. Top predstavitelia tohto snaženia už dnes dokážu citeľne zahanbiť aj etablované superšporty s klasickým pohonom.

Prehľad elektromobilov s najimpozantnejších zrýchlením:

10. Lotus Evija
Budúcnosť v elektromobilite vidí aj značka Lotus. Vlajkovou loďou tradičnej britskej automobilky zameranej na výrobu ultraľahkých športiakov je dnes plne elektrický model Evija. Hyperauto s výkonom až 1923 koní dokáže vyvinúť maximálnu rýchlosť 320 km/h. Mimochodom, aj prvý elektrický Lotus váži „len“ 1700 kg, čo je v tejto kategórii skutočne špičková hodnota. Presný udaj o zrýchlení v prípade modelu Lotus Evija zatiaľ automobilka oficiálne nezverejnila. Umiestnenie v našom rebríčku tomuto modelu napriek tomu zaručuje nateraz zverejnený parameter – zrýchlenie z 0 na 100 km/h za menej ako 3 sekundy.

Foto: lotuscars.com

9. Nio EP9
Aj napriek plánovanej globálnej ofenzíve, je nateraz čínska automobilka Nio v Európe prakticky neznáma. V Ázii však má táto značka už mimoriadny cveng. Podpísali sa pod to technologicky vyspelé sériové elektromobily. Vlajkovou loďou ambiciózneho výrobcu je model EP9, ktorý je zároveň držiteľom rekordu na severnej slučke Nürburgringu. Nateraz koncept (EP = Experimental Prototype) automobilka už zázračne stihla vyrobiť a predať vo viac ako 10 exemplároch. Výkon modelu EP9 dosahuje 1341 koní a zrýchlenie z 0 na 100 km/h zvládne čínsky hyperšport len na 2,7 sekundy.

Foto: nio.com

8. Porsche Taycan Turbo S
Nemecké Porsche prišlo v rámci kategórie tradičných výrobcov renomovaných superšportov prakticky ako prvé aj s výkonným elektromobilom. Model Porsche Taycan je dnes k dispozícii vo viacerých výkonových verziách. Za aktuálnu špičku možno označiť model Turbo S. Výkon 751 koní spolu s dokonale vyladeným pohonom všetkých kolies sa prípade plnohodnotného 4-miestného automobilu stará o špičkové zrýchlenie z 0 na 100 km/h len za 2,6 sekundy! Maximálna rýchlosť v tomto prípade sériovo obmedzená len na 260 km/h.

Foto: porsche.com

7. Tesla Model X Plaid
V našom rebríčku nemôže logicky chýbať ani americká Tesla, ktorá – ako už bolo spomenuté v úvode – bola pri úplnom začiatku extrémne výkonných elektromobilov. Určitým prekvapením je, že sa do prehľadu zmestil aj SUV model Tesla X. Veľké a ťažké SUV to napriek tomu dokázalo! Model X vo verzii Plaid ponúka výkon až 1006 koní. Vďaka trojici elektromotorov a pohonu všetkých kolies aj tento mastodont zrýchli z pokoja na 100 km/h len za neuveriteľných 2,5 sekundy.

Foto: tesla.com

6. Faraday Future FF91
Z najľudnatejšej krajiny sveta pochádza aj ďalší ambiciózny projekt, ktorého názov odkazuje na jav elektromagnetickej indukcie. Startup Faraday Future dokázal zaujať svojím veľkým a luxusne orientovaným elektrickým sedanom s označením FF91. Číňania sa v tomto prípade hrdia, že k veciam pristupujú inak ako väčšina konkurencie. V praxi by chceli byť akousi značkou Apple medzi elektromobilmi. Model FF91 aj preto poháňa až trojica elektromotorov, ktorých výkon 1035 je prenášaný na kolesa oboch náprav. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h dosahuje preto za impozantných 2,2 sekundy.

Foto: ff.com

5. Pininfarina Battista
Slávna talianska dizajnová firma vzdáva v prípade názvu svojho superelektomobilu hold svojmu otcovi zakladateľovi. V útrobách vizuálne atraktívneho modelu sa nachádza v princípe identická technika ako používa chorvátsky elektrošpecialista Rimac Automobili. Na druhej strane sa Taliani hrdia, že polovica komponentov hyperauta je vyvinutá špeciálne len pre tento model. Výkon pohonnej sústavy dosahuje až 1877 koní a zrýchlenie z pokoja na 100 km/h trvá len 2 sekundy. Pininfarina plánuje vyrobiť celkovo 150 kusov modelu Battista.

Foto: automobili-pininfarina.com

4. Tesla model S Plaid
Po modeli X má Tesla v našom rebríčku podľa očakávania aj ďalšieho zástupcu. Luxusne ladený model S prišiel po facelifte okrem futuriského volantu aj s novou top verziou s prívlastkom Plaid. Identická technika spoločná s modelom X je v ľahšej a aerodynamickej karosérii zárukou ešte pôsobivejších jazdných výkonov. Vďaka trojici elektromotorov s výkonom až 1006 koní dokáže Tesla model S Plaid zrýchliť z pokoja na 100 km/h len za 1,99 sekundy!

Foto: tesla.com

3. Tesla Roadster
Práve pôvodný model Roadster, postavenom ešte na technickom základe Lotus Elise, začal písať príbeh dnes už ikonickej automobilky Tesla. Američania si pri druhej generácii modelu Roadster skutočne trúfajú. V tomto prípade ide o výkonovo najextrémnejší model, aký Tesla doteraz postavila. Štvormiestne ľahké superauto poháňa trojica elektromotorov s výkonom viac ako 1000 koní. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h sa v tomto prípade očakáva na úrovni len 1,9 sekundy. Veľmi zaujímavý je aj dojazd, ktorý by mal pokoriť hranicu 1000 km. Prvé zákaznícke modely Tesla Roadster II. by sa na cestách mali objaviť už v budúcom roku.

Foto: tesla.com

2. Rimac Nevera
V skratke platí, že nový model, ktorý bol pôvodne vyvíjaný ako Rimac C_Two, v praxi demonštruje aktuálne technologické možnosti mladej chorvátskej automobilky. Rimac Nevera prenáša na všetky kolesá výkon až 1914 koní. Vďaka takejto výkonovej náloži dokáže hyperšport z Jadranu zrýchliť z pokoja na 100 km/h len za 1,85 sekundy. Okrem výkonu je v tomto prípade astronomická aj cenovka, ktorá atakuje sumu 2 milióny eur.

Foto: rimac-automobili.com

1. Aspark Owl
Aktuálnym kráľom v zrýchlení nielen elektrických automobilov je exotický model Aspark Owl. Nová japonská automobilka sa chce v tomto prípade sústrediť len na výrobu elektromobilov. Ako najlepšie promo na začiatok kariéry sa logicky javí predstavenie superauta. Aspark Owl je reálne poháňaný až 4 elektromotormi s výkonom neuveriteľných 1985 koní. Vďake takejto výkonovej porcii zvládne model Owl zrýchlenie z pokoja na 100 km/h len za časový úsek 1,72 sekundy. Top ligu dosahuje Aspark aj v rámci maximálky, ktorá prekonáva hranicu 400 km/h. V Japonsku plánujú celkovo postaviť len 50 exemplárov modelu Owl. Každý z nich bude mať cenovku cca 3 milióny eur.

Foto: asparkcompany.com

Mohlo by vás e-šte zaujať:

MINI Vision Urbanaut Concept: Vízia sa stáva realitou
AMC Electron: Takmer zabudnutý koncept zo 77-teho
Nový hráč na poli elektromobilov? Uvidíme

Facebook Comments