Roku 1933 vypísalo Ríšske ministerstvo letectva súťaž na výrobu nového bombardéru. Spomedzi štyroch výrobcov nakoniec štátnu zákazku vyhral Junkers. Stroj mal spredu charakteristický tvar krídiel do písmena W a podvozku náporovú sirénu Jericho-Trompete, ktorá pri strmom lete nadol desivo kvílila. Ten zvuk bol nočnou morou spojeneckých vojakov a civilistov. Konštrukcia lietadla, pod ktorou je podpísaný šéfkonštruktér Hermann Pohlmann, mala niekoľko inovácii, vrátane automatických aerodynamických bŕzd pod krídlami, ktoré zabezpečili, že sa stroj dostane zo strmhlavého útoku, aj keď pilot bude mať následkom preťaženia „zatmené pred očami“. Prvý let prototypu sa uskutočnil 17.9.1935 na továrenskom letisku v Dessau.

Na svoju  dobu to bol pomerne kvalitný a spoľahlivý stroj. Kombinoval dobré letové vlastnosti, dostatočnú manévrovateľnosť svojej triedy, dobrý výhľad a presnosť pri bombardovaní (cca 30m). Neskôr však mala Luftwaffe k bombardéru výhrady. Ukázalo sa, že nemá dostatočný dostup, dolet a slabinou bola malá nosnosť bômb. Postupné vylepšenia sa pretavili do verzie B-2, s ktorej výrobou sa začalo decembri 1939. Tá mala väčší vodný chladič a drevenú vrtuľu nahradila kovová. Vylepšená bola rádiostanica a nosnosť púm.

Začiatkom 2. svetovej vojny mali „87-ky“  v priamej leteckej podpore a protilodným útokom veľkú úspešnosť. Stuky zohrali zásadnú úlohu pri rýchlom dobytí Poľska, Nórska, Holandska, Belgicka a Francúzska. Voči pozemným cieľom boli veľmi účinné, ale zraniteľné voči stíhačkám. Počas Bitky o Britániu (10.7. 1940 – 30.10. 1940 ) sa prejavila ich slabá manévrovateľnosť, rýchlosť a obrana, takže potrebovali silný letecký sprievod.

Foto: wikipédia / U.S. Navy – voľné dielo

Ju-87 Stuka
Posádka: pilot, zadný strelec – pozorovateľ
Rozmery: dĺžka: 11,13 m, výška: 3,9 m
Hmotnosť prázdneho stroja: 3 945 kg
Maximálna vzletová hmotnosť: 5 720 kg
Pohon: 12V radový motor Junkers Jumo 211 s výkonom 956 kW (1 300 k)
Maximálna rýchlosť: 409 km/h (pri vodorovnom lete)
Dostup: 7 320 m
Dolet: 820 km
Výzbroj:
2× predný guľomet MG 17 ráže 7,92 mm,
1× zadný guľomet  MG 15 ráže 7,92 mm
1× 250 kg puma pod trupom a 4× 50 kg pumy
Počet vyrobených kusov: cca 6000 (vo všetkých takmer dvadsiatich verziách)

Najúspešnejším pilotom na Ju-87 Stuka bol plukovník Hans-Ulrich Rudel, ktorý bol zároveň najviac vyznamenaným nemeckým vojakom 2. svetovej vojny. Ako jediný získal Rytiersky kríž so zlatými dubovými ratolesťami, mečmi a briliantmi. Celkovo bol 32x zostrelený (aj nad nepriateľským územím). Podľa oficiálnych údajov zničil 519 tankov, vyše 800 vozidiel, 150  delostreleckých zbraní, 4 obrnené vlaky, 2 križníky, bojovú loď Marat, torpédoborec a potopil 70 menších plavidiel. K tomu zostrelil 9 lietadiel. Za tak veľké straty pre Červenú armádu vypísal Stalin na Rudela zvláštnu odmenu 100 000 rubľov.

Určite vás zaujmú aj:

Zbrane 2. svetovej vojny: „Nulová stíhačka“ z krajiny vychádzajúceho slnka
Zbrane 2. svetovej vojny: Heinkel He 162
Zbrane 2. svetovej vojny: Jak-9, nepríjemné prekvapenie pre Nemcov

 

Facebook Comments