Teraz sa k danej téme vraciame a pripravili sme si pre vás prehľad symbolického významu skrytého pod názvami automobiliek pôvodom z ázijského kontinentu. Aj nasledujúce riadky sú dôkazom prirodzenej odlišnosti európskej vs. ázijskej filozofie. Kým na starom kontinente si oveľa viac potrpíme na osobnú spojitosť prepojenú so zviditeľnením otca zakladateľa, tak v Ázii sa oveľa viac hlási k slovu sofistikovanejšia symbolika názvov jednotlivých automobiliek.

Automobilovú revolúciu v Ázii odštartovali už krátko po druhej svetovej vojne Japonci, ktorí majú v našom prehľade najpočetnejšie zastúpenie. V 90. rokoch minulého storočia nastal obdobný automobilový boom aj v južnej časti Kórejského polostrova. Dnes patria aj kórejské automobilky na globálnej úrovni medzi renomované a mimoriadne rešpektované. Pred pár rokmi doslova explodoval čínsky trh. Okrem toho, že Čína je stabilne najväčším odbytiskom pre všetky pôsobiace značky, tak už v blízkej budúcnosti môžeme byť svedkami toho, že sa aj v prípade čínskych značiek zopakuje japonský, resp. kórejský scenár. Pomerne silnú automobilovú tradíciu má pritom aj India a na scéne sa objavujú ambiciózne projekty z ďalších ázijských ekonomických tigrov, ako je napríklad Vietnam.

JAPONSKÉ ZNAČKY

Daihatsu
Aj keď sa u nás modely s logom Daihatsu oficiálne nepredávajú, tak v tomto prípade ide o jednu z najstarších japonských automobiliek. V súčasnosti patrí pod krídla skupiny, resp. koncernu Toyota. Značka bola založená už v roku 1907 ako Hatsudoki Seizo. Názov Daihatsu sa začal používať od roku 1951 a reprezentuje znaky mesta Osaka, kde má firma sídlo, skombinovaný s výrazom pomenúvajúcim výrobcu motorov. Spojenie oboch slov sa v japončine vyslovuje ako dai-hatsu.

Honda
S motormi je odjakživa veľmi úzko spätá aj značka Honda. Vo svojom portfóliu má okrem automobilov aj motocykle, záhradné stroje alebo motory pre člny či lode. Názov Honda patrí zároveň medzi ázijské výnimky, keďže odkazuje na otca zakladateľa. Tým bol v roku 1946 inžinier a vizionár Soičiro Honda. Pikantnú príchuť celému príbehu dodáva aj fakt, že pán Honda pred založením vlastnej spoločnosti pracoval v dodávateľskom reťazci motorových komponentov pre značku Toyota.

Foto: iStock

Isuzu
Automobilka Isuzu je v Európe aktuálne známa predovšetkým ako výrobca pick-upov a ľahkých nákladných automobilov. S nákladiakmi je úzko spätá aj história značky. Spoločnosť sa pôvodne volala Ishikawa Automotive Works a licenčne spolupracovala s dnes už neznámou britskou značkou Wolseley. Názov Isuzu sa po prvýkrát objavil v roku 1934 a odkazuje na japonskú rieku. Isuzu sa dá okrem toho preložiť aj vo význame 50 zvončekov, čím sa automobilka neskôr inšpirovala aj pri označení svojich modelov Bellel a Bellet.

Lexus
Zaujímavý príbeh názvu ukrýva aj prémiová divízia značky Toyota, teda značka Lexus. Názov v tomto prípade ukrýva hneď viacero symbolík. Tou prvou je prirodzený odkaz na luxus, čo je dokonalá symbolika tohto prémiového výrobcu. Ďalší výklad hovorí o skratke označujúcom tovar určený na export do USA, teda: L – luxury + EX – export + US – USA. Pôvodne sa uvažovalo aj o názve Alexis, ktorý sa však zmenil na Lexus.

Mazda
Zaujímavý príbeh v sebe ukrýva aj názov automobilky Mazda, sídliacej v japonskej Hirošime. Názov Mazda totiž odkazuje na boha Ahura Mazda, ktorý bol predstaviteľom starého ázijského náboženstva známeho ako zoroastrizmus. Pojem Mazda má zároveň v japončine aj význam ako inteligencia a múdrosť. Perličkou na záver je fakt, že značku Mazda založil Jujira Matsuda. A slová Matsuda a Mazda sa v japončine vyslovujú identicky.

Mitsubishi
Aj Mitsubishi sa radí medzi najstaršie značky z krajiny vychádzajúceho slnka. V tomto prípade ide dnes rovnako o nadnárodnú korporáciu so širokým záberom činnosti. Značku založil Yatara Iwasaki pod pôvodným názvom Tsukomo Shokai. Jeho rodina mala v erbe obsiahnutý motív troch diamantov. A práve tu možno nájsť symboliku s notoricky známym názvom troch diamantov. Originálna interpretácia z japončiny znamená mitsu (tri) + hishi (kosoštvorec). Chýbajúca slabika „bi“ sa do názvu dostala vďaka japonskému slovosledu, resp. vetnej skladbe. Výsledkom je jednoslovné spojenie Mitsubishi.

Nissan
Dnešná automobilka Nissan začala vyrábať automobily pod značkou DAT v roku 1914. Skratka DAT odkazovala na prvé písmená mien zakladateľov: Dema, Aoyama a Takeuchi. Menší model z roku 1931 dosal označenie Datson, čo znamená v preklade syn DAT-a. Z názvu Datson vznikol neskôr Datsun, ktorý aj dnes patrí do portfólia značky Nissan. Neskôr sa automobilka Datsun stala súčasťou konzorcia Nihon Sangyo Yošisukeho Aikawy. Z tohto transferu vznikla súčasná skratka a zároveň aj názov automobilky Nissan.

Subaru
Automobilka Subaru si celosvetové renomé získala vďaka špecializácii na motory typu boxer, symetrický pohon všetkých kolies a dnes takú preferovanú bezpečnosť. V logu automobilky Subaru sa od počiatku objavuje súhvezdie Plejády. Tento úkaz na nočnej oblohe sa v Japonsku nazýva Subaru. Zaujímavosťou je, že Subaru je zároveň aj japonské krstné meno, ktorého nositeľmi sú prekvapivo obe pohlavia.

Suzuki
Značka Suzuki odkazuje v podobe názvu, podobne ako Honda, na svojho otca zakladateľa. Tým bol v roku 1909 Michio Suzuki. Spoločnosť sa pôvodne zaoberala výrobou tkáčskych strojov. Značka sa až neskôr pretransformovala na výrobcu motorových bicyklov a následne aj motoriek. Tým je Suzuki, podobne ako aj Honda, verné dodnes. Automobilová divízia vznikla následne „až“ v 50. rokoch minulého storočia. Zaujímavé je, že inšpiráciou na výrobu automobilov bol pre pána Suzukiho krach japonského trhu s bavlnou.

Foto: iStock

Toyota
V súčasnosti najväčšia svetová automobilka je rovnako pomenovaná po svojom zakladateľovi, ktorým bol Kiichiro Toyoda. Ak vám v tomto príbehu niečo nesedí, tak nejde o žiadny preklep. Z Toyody sa stala Toyota na základe „limitov“, znakov japonského jazyka. Slovo Toyoda sa v japončine píše až 10 ťahmi a na slovo Toyota pritom stačí len osem ťahov. Okrem motivácie zjednodušeného písania je ďalším dôvodom na premenovanie aj fakt, že číslica osem je v Japonsku považovaná za šťastné číslo.

KÓREJSKÉ ZNAČKY

Hyundai
Hyundai dnes patrí k najprogresívnejším automobilkám našej planéty. Pomerne široká polemika sa pritom v našom priestore vedie aj okolo správnej výslovnosti názvu spoločnosti. Konglomerát Hyundai Group založil v roku 1947 Čong Ču-Jong a jeho inšpiráciou pre názov spoločnosti bol v kórejčine ekvivalent slova, ktorý reprezentuje modernosť. A to je práve slovo Hyundai.

Foto: Hyundai

Kia
Značka Kia zakladala v 60. rokoch kórejský automobilový priemysel. Dnes táto automobilka tvorí veľmi úspešný tandem práve so sesterským Hyundai, ktorý Kiu svojho času zachránil pred bankrotom. Názov Kia je odvodený z kórejských znakov „ki“ a „a“, ktoré reprezentujú progres a vzostup ázijského kontinentu.

Samsung
Aj keď je v našom priestore značka Samsung známa predovšetkým ako výrobca elektroniky a smartfónov, tak vo svojej domovine ide o veľkú automobilku. Divízia automobilov Samsung dnes patrí pod krídla aliancie Renault-Nissan-Mitsubishi. Názov Samsung v kórejčine symbolizuje pomenovanie pre niekoho veľkého a večného. Slovo Sam znamená zároveň tri a Sung hviezdy, teda spolu Samsung = tri hviezdy.

SsangYong
Vôbec najstaršia kórejská automobilka je SsangYong. Samotný názov v tomto prípade predstavuje pre Európanov často jazykový hlavolam. Slovné spojenie SsangYong v preklade z domáceho jazyka znamená „dvaja draci“. A práve táto symbolika, ktorá sa premietla aj do fabrického loga, zároveň nadväzuje na dvoch pôvodných zakladateľov spoločnosti.

ČÍNSKE ZNAČKY

Dongfeng
Automobilka Dongfeng sa aktuálne pokúša presadiť aj na našom slovenskom trhu. V tomto prípade ide o najstaršiu čínsku automobilku založenú na príkaz samotného Mao Ce-tunga ako Di Er Qiche Zhizao Chang. Pod názvom Dongfeng vzniklo v roku 1958 dokonca prvé čínske auto. Oficiálny názov súčasného Dongfengu, zaužívaný od roku 1992, ale nemá s pôvodným počinom okrem názvu nič spoločné. Samotné označenie Dongfeng v preklade znamená východný vietor.

Foto: Dongfeng

Chery
Významná čínska automobilka známa ako Chery sa v čínštine originálne volá Qirui. Pričom „qi“ znamená unikátnosť a „riu“ šťastie. Medzinárodný variant s označením Chery bol inšpirovaný anglickým slovom cheery (radostný) a zároveň ide z hľadiska výslovnosti o veľmi blízky ekvivalent originálneho čínskeho názvu.

Geely
Jeden z najznámejších a najperspektívnejších čínskych automobilových koncernov je dnes známy predovšetkým ako vlastník značiek Volvo či Lotus. Veľmi zaujímavé portfólio modelov má pritom aj značka Geely. Spoločnosť založil v roku 1986 Li Shufu. Samotný názov Geely je inšpirovaný čínskym jazykom a je rovnomenným označením pre slovo šťastný.

Foto: geely

Great Wall
Automobilka Great Wall, po čínsky Changcheng, patrí medzi najväčších domácich producentov SUV modelov. Medzinárodný názov v tomto prípade dokonale vystihuje domovskú krajinu, keďže Great Wall odkazuje na veľký čínsky múr. Do portfólia Great Wall patrí aj značka Haval. Tá je pre zmenu inšpirovaná slovným spojením have all, teda mať všetko.

Trumpchi
Značka Trumpchi patrí do portfólia koncernu GAC – Guangzhou Automobile Company. Ten má vo svojej domovine povesť ako jeden z najkvalitnejších výrobcov automobilov. GAC sa pomerne dlho vyhýbal exportu svojich produktov mimo Číny. Ambíciou bol perspektívny trh v USA, kde sa Trumpchi zúčastnil na viacerých autosalónoch. Označenie Trumpchi pritom odkazuje na čínsky ekvivalent s významom legendárny. V USA sa však Trumpchi stalo paradoxne symbolom vtipov a žartíkov spojených s vtedajším americkým prezidentom Donaldom Trumpom.

Foto: Gac Group

Mohlo by vás zaujať:

Poznáte tajomstvo názvov európskych automobiliek?
Stellantis: Nový gigant na automobilovej mape
Očakávané automobilové novinky roku 2021

Facebook Comments