Okrem nej začali už krátko po druhej svetovej vojne postupne dobývať celý svet aj produkty japonského automobilového priemyslu. Výkladnou skriňou tejto snahy je značka Toyota. Tá sa už niekoľko rokov stabilne drží na pozícii najväčšieho výrobcu automobilov našej planéty. Jej mimoriadne pestrá skladba produktov štartuje pri malých „presúvadlách“ a končí pri obrovských SUV. Do druhej spomenutej kategórie patril v 90. rokoch minulého storočia aj unikátny model Mega Cruiser.

Japonský Humvee
Príbeh pôvodne vojenského špeciálu Hummer, ktorý dodnes slúži v mnohých armádach sveta, pozná takmer každý. Vojenský Humvee predstavený už v roku 1983, padol jedného dňa do oka filmovému Terminátorovi a zároveň aj vtedajšiemu guvernérovi amerického štátu Kalifornia natoľko, že si doslova vydupal homologizáciu jeho civilnej verzie. Tá je známa ako Hummer H1. Kolos na štyroch kolesách, ktorý sa nezľakol akéhokoľvek terénu, sa k drsnému imidžu Arnolda Schwarzeneggera dokonale hodil. A každý, kto na to mal, chcel byť ako Arnold. Takto sa v skratke začal príbeh značky Hummer. Spomínaným počinom sa o niečo neskôr inšpirovali aj v Japonsku. A aj tu podľa očakávania zvíťazila národná hrdosť, a tak si scivilizovali svoj vlastný Hummer, presnejšie model Toyota Mega Cruiser.

Foto: global.toyota

Originál alebo kópia?
Ak si myslíte, že Japonci použili jednoduchý, tzv. čínsky fígeľ v podobe vizuálne a technicky značnej inšpirácie pôvodným Hummerom, tak by sme značke Toyota veľmi krivdili. Nakoniec z obdobného armádneho zadania vznikol v minulosti aj Mercedes triedy G alebo extrémne Lamborghini LM002. Faktom je, že aj japonská armáda, podobne ako americká, potrebovala pre svoje účely odolný viacúčelový automobil vhodný do náročných podmienok. Prototyp modelu Mega Cruiser debutoval už v roku 1993 pri príležitosti autosalóna v Tokiu. Prvé sériové kusy sa do služieb armády dostali v roku 1995. Po armáde si odolnosť a predimenzovanosť obra s logom Toyota všimol aj  japonský hasičský a policajný zbor. Aj tu sa začal model Mega Cruiser využívať. Inými slovami, Arnolda v Japonsku suplovali hasiči, záchranári alebo policajti. Toyota začala následne pociťovať obrovský záujem o svoj produkt aj zo strany civilnej verejnosti, a tak dostala zelenú výroba modelu Mega Cruiser, ktorý si mohli oficiálne kúpiť aj bežní smrteľníci.

Naplno využitý potenciál
Pre značku Toyota nebola civilná verzia modelu Mega Cruiser len vecou prestíže. Japonci tu zároveň využili príležitosť aj na otestovanie niekoľkých pokrokových technických riešení, ktoré sa v danej fáze z hľadiska nezničiteľného imidžu „báli“ nasadiť v sérii do menšej, no zato svetoznámej legendy Toyota Land Cruiser. Pre lepšiu predstavivosť dodajme, že hranatý model Mega Cruiser postavený na rebrinovom ráme, s kolesami v rohoch karosérie, meria viac ako 5 metrov a jeho šírka dosahuje úroveň 2,1 metra. Pohotovostná hmotnosť sa pohybuje na úrovni troch ton. Ešte väčšou zaujímavosťou je, že automobilka v tomto prípade neplánovala export za hranice domoviny. Aj preto majú všetky vyrobené exempláre výhradne pravostranné riadenie. Zákazník mal v sérii na výber len dve farby: bielu alebo tmavomodrú. Impozantný vzhľad tu dopĺňala aj adekvátna technika v útrobách. Dlhoročné offroad skúsenosti značky Toyota podčiarkoval stály pohon všetkých kolies s možnosťou mechanického uzavretia všetkých troch diferenciálov! Svetlá výška disponovala neuveriteľným parametrom 42 cm. Manévrovanie v uličkách japonských miest uľahčovala natáčacia zadná náprava. Pohonné jednotky civilných verzií zastrešovala jediná motorizácia. Prekvapivo ide len o turbodieslový 4-valec! Jeho pôvodné využitie ale predstavovali mikrobusy, čomu zodpovedá aj objem 4,1 litra. Prvotný výkon 155 koní bol neskoršie upravený na 170 koní. Motor sa kombinoval výhradne so 4-stupňovým automatom.

Bestseller sa z neho nikdy nestal
Optikou dnešných čias je Toyota Mega Cruiser veľmi zaujímavý počin, no zároveň ide mimo domovského Japonska o takmer neznámy automobil. Podľa mnohých sa mu osudnou stala práve prekvapivá orientácia len na domáci trh. Po prvotnom boome a značnom ošiali začal postupne záujem o tento extrémny offroad opadať. Cena z roku 2002 na úrovni v prepočte dnešných cca 70-tisíc eur nebola neriešiteľný problém. O niečo horšie to už bolo s japonským daňovým zaťažením pre veľké automobily. Limitujúcim faktorom bol fakt, že nešlo o bežný automobil určený pre každého. Výroba civilnej špecifikácie bola ukončená v roku 2002. No v službách japonských silových zložiek slúži Mega Cruiser dodnes. Presný počet predaných civilných verzií, odhadovaný len na 150 ks, automobilka nikdy nezverejnila. Dnes je Toyota Mega Cruiser žiadaný zberateľský unikát.

Pri značke ešte ostaneme:

Tri koncepty budúcnosti, ktoré vás chytia priamo za srdce
Kultové auto: Stredno-zadný pre dvoch
Prvý japonský superšport prekvapil celý svet

 

Facebook Comments