Okrem tradície dvoch karosárskych variantov ponúka česká značka až prekvapivo pestrú paletu motorizácií. Konvenčný pohon reprezentovaný benzínom a naftou dopĺňajú aj ekologické alternatívy. Špecialitou značky Škoda je CNG verzia a úplnou novinkou sú mild-hybridné, resp. plug-in hybridné modely. Autentickou špecialitou verzie kombi je tradične outdoorovo orientovaný model s prívlastkom Scout. Výkonový vrchol reprezentujú verzie s prívlastkom RS. Aj športovo orientovaná Octavia je premiérovo k dispozícii až s trojicou motorizácií. My sme v teste preverili „Best of the best“, teda špičkovú zážihovú verziu.

Foto: Peter Hlačik

História novodobého modelového radu Škoda Octavia sa začala písať v roku 1996. Mladá Boleslav do segmentu tradičných kompaktov nasadila praktickejší liftback, ktorý neskôr nasledovalo aj rodinné kombi. Okrídlený šíp je historicky veľmi aktívny aj na poli motoristického športu. Významný míľnik sa v tejto súvislosti viaže aj k prvej novodobej Octavii, ktorá bola prvým modelom Škoda v top rally kategórie s prívlastkom WRC.

Príchuť motoristického športu sa značka snažila priniesť aj zákazníkom. V roku 2000 debutovala prvá Škoda Octavia RS. Od druhej generácie bola RS okrem „benzínu“ dostupná už aj s výkonným turbodieslom a dokonca už aj vo verzii kombi. S motorovou revolúciou, pod ktorú sa vo významnej miere podpísal aktuálny emisný tlak, prichádza aktuálna. Ostrý variant už okrem výkonných konvenčných motorizácií môže premiérovo poháňať už aj plug-in hybridná technika RS iV. Za kráľovskú možno ale naďalej považovať benzínovú verziu s motorom 2,0 TSI a výkonom až 245 koní.

Foto: Peter Hlačik

Dynamický dizajn ako magnet pre oči
Škoda v rámci optického tuningu dokázala pri verzii RS doslova malý zázrak! Principiálne možno všetky optické zmeny vykonané na karosérii označiť ako decentné. V praxi je aj napriek tomu RS doslova magnetom pre oči okoloidúcich. A s bežnou „Octavkou“ si ju nikto nepomýli! Hlavným odlišovacím nástrojom sú čierne doplnky. Tie ale pri testovanom exemplári s prakticky rovnakým farebným odtieňom paradoxne mierne zanikali. Na druhej strane je viac ako isté, že aj takáto konfigurácia dokáže osloviť veľkú skupinu potenciálnych zákazníkov. Na kompletne čiernej maske chladiča sa vyníma logo športovej divízie vRS. Najviac optických svalov ponúkajú vyslovene agresívne nárazníky. Kolesá s autentickým dizajnom ponúkali v našom prípade základný priemer 18 palcov. Na želanie je ale k dispozícii aj 19-palcový ekvivalent. Príjemným prekvapením je reálne vyústenie výfukového systému, dostupné v oboch postranných koncovkách. Takýmto riešením sa pritom môže pochváliť len verzia s motorom 2,0 TSI.

Foto: Peter Hlačik

Športové emócie dominujú aj interiéru
Hra so športovým akcentom pokračuje aj v interiéri. Škoda ani tu nešetrila s aplikáciou emotívneho loga vRS. Po materiálovej stránke pôsobí novinka športovo a zároveň aj luxusne. Úplnou samozrejmosťou je špičkové dielenské opracovanie. Dynamický efekt dotvárajú štýlové detaily, ako je napríklad prešívanie červeným stehom alebo čierne čalúnenie stropu.

Octavia RS disponuje už v štandarde 10-palcovým, plne digitálnym prístrojovým panelom. Grafika je prispôsobená športovej orientácii vozidla. Medzi ponúkanými layoutmi preto logicky nechýba ani špeciálne športové vyobrazenie. Prispôsobenie prístrojového panela sa realizuje prostredníctvom multifunkčného volantu. Na novú logiku ovládania si ale treba v praxi určitý čas zvykať. Centrom kabíny ostáva aj v tomto prípade multimediálne rozhranie s centrálne umiestnenou dotykovou obrazovkou. Do modulu s veľmi peknou grafikou a pohotovou odozvou na dotyk je už zapracované aj ovládanie klimatizácie. Samotná klimatizácia ohúri svojimi užitočnými smart funkciami, zameranými na zónové zahriatie preferovaných telesných partií. Testovaný model Octavia RS zostáva okrem výkonových ambícií stále mimoriadne praktický. Kabína ponúka nielen množstvo rozumne navrhnutých odkladacích priečinkov, ale aj záplavu užitočných riešení v duchu Simply Clever. Pochváliť treba už na pohľad športové sedačky s integrovanou opierkou hlavy. Škoda v ich prípade trafila optimálny stred. Predné sedačky sú z hľadiska komfortu vhodné na každodenné používanie, no svojím tvarovaním zároveň poskytujú predným pasažierom aj dostatočnú fixáciu v zákrutách. Rodinná orientácia sa aj pri verzii RS naplno prejaví v druhom rade. Praktické superlatívy pokračujú i v rámci skutočne veľkorysého batožinového priestoru so základnou kapacitou 600 litrov.

Foto: Peter Hlačik

Rodinný rýchlik
Najnovší model Octavia RS ostáva verný filozofii značky Škoda a nechce byť za každú cenu čistokrvným „hot“ liftbackom. Naproti tomu novinka ostáva príjemným rodinným náčiním, vhodným na každodenné používanie, ale s úplne iným rozmerom dynamických zážitkov. Za príjemné prekvapenie možno považovať univerzálne vyladenie podvozka. Testovaný exemplár na 18-palcových kolesách vo finále rozhodne nie je prehnane tvrdým cestovným načim. Vďaka adaptívnym tlmičom s voľbou štyroch jazdných módov dokáže podvozok s veľkým prehľadom zvládať aj dynamickú jazdu, napríklad na obľúbenej okresnej ceste plnej zákrut. Pod celkovo špičkovú stabilitu a ochotu príkladne poslúchať povely vodiča smerom od volantu sa okrem podvozka podpísala aj o 15 mm znížená svetlá výška a predovšetkým špičkovo vyladený predný diferenciál. Jeho elektronicky riadená svornosť, označovaná skratkou VAQ, patrí k najväčším technologickým ozdobám novej generácie RS-ka. Aj napriek pomerne chladnému počasiu a zimným pneumatikám som bol príjemne prekvapený zo špičkovej schopnosti prenosu výkonu na vozovku aj pri dynamickom prejazde cez zákruty. Diferenciál a jeho funkcia prerozdelenia krútiaceho momentu v zákrutách zároveň vodičovi vyslovene „netrhá ruky“. Aj to približuje RS viac k „bežným“ automobilom ako k ortodoxným „hot hatch“.

V rámci celkovej kultivovanosti nového modelu Octavia RS treba vo finále pochváliť aj precízne odhlučnenie priestoru pre posádku. V bežných jazdných módoch panuje v interiéri akustická pohoda aj pri diaľničnom tempe. Pre režim Sport je typický z reproduktorov generovaný športový zvuk. Hlavným tromfom testovaného exempláru je bezpochyby „čistý“ benzínový motor 2,0 TSI. Maximálny výkon dosahuje 245 koní, čím možno novinku považovať za najvýkonnejší model s logom Škoda. Výhodou prepĺňanej motorizácie v kombinácii s automatickou prevodovkou je plynulý a lineárny nástup výkonu. Rodinná karoséria v praxi zároveň trochu maskuje reálnu rýchlosť. A tá sa pri „ereske“ dokáže veľmi rýchlo preklopiť do zakázaných hodnôt. Výsledná spotreba paliva sa v priamej úmere odvíja od preferovaného jazdného štýlu. S ľahkou nohou sa dá priblížiť k hodnotám, ktoré sľubuje výrobca. Prekvapením je aj diaľničný apetít, ktorý v rámci dodržiavania rýchlostných limitov zľahka prevyšuje hranicu 8 litrov. Pri využívaní dynamického potenciálu však nie je ťažké prekonať hranicu 15 l na každých 100 km.

Foto: Peter Hlačik

Škoda Octavia RS 2,0 TSI
Dĺžka: 4702 mm
Šírka: 1829 mm
Výška: 1457 mm
Rázvor: 2681 mm
Objem kufra: 600 litrov
Motor: zážihový (benzín)
Pohon: predných kolies
Počet valcov: 4
Maximálny výkon kW/koní: 180/245
Maximálny krútiaci moment Nm: 370
Pohotovostná hmotnosť: 1520 – 1629 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 250
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 6,7 s
Prevodovka: 7 stupňová automatická
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu: 6,5 – 8,0 l na 100 km
Cena testovaného modelu: od 33 980 €

Mohlo by vás zaujať:

Klenot z múzea: Laurin & Klement RK/M (1921)
Zelená alternatíva Škoda Superb iV
Octavia RS 230: Dobre vyzerá, lepšie jazdí, a predsa je to Škoda

Facebook Comments