Dnes majú ale Španieli už dve aktívne automobilky! Nová značka Cupra, historicky známa ako športová divízia značky SEAT, sa od materskej automobilky osamostatnila už v roku 2018. A rok 2020 predstavoval jej veľmi významný míľnik. Pričinil sa o to vôbec prvý plne autentický model s logom Cupra. Reč je o atraktívnom SUV s označením Formentor. Dynamikou a emóciami nabitá značka má veľmi smelé plány aj na Slovensku.

Vedenie automobilky SEAT sa v roku 2018 odhodlalo k pomerne odvážnemu kroku a značka Cupra bola povýšená do pozície samostatnej automobilky. Dnes je už jasné, že v tomto prípade nešlo len o „rýchlokvasený“ marketingový ťah. Toto tvrdenie pripomína aj fakt, že nová značka začala byť okamžite aktívna aj vo svete motoršportu. Popri výkonovo atraktívnejších rebrandovaných pôvodných modeloch značky SEAT začala Cupra hneď po svojom vzniku intenzívne pracovať aj na svojej prvej autentickej novinke. V roku 2020 sme sa dočkali výsledku tohto snaženia v podobe debutu dynamicky ladeného SUV Cupra Formentor. Po technickej stránke je táto atraktívna novinka postavená na koncernovej platforme MQB Evo. Ide tak o technického príbuzného nového modelu SEAT Leon. Filozofiu značky Cupra možno pri novinke badať už aj na jej celkových proporciách. Atletické tvary karosérie sa snažia do praxe v jednom balení priniesť výhody klasických SUV a športových kompaktov!

Foto: Peter Hlačik

Atletický dizajn púta pozornosť
Ak chce byť dnes akýkoľvek nový automobil úspešný, musí jednoznačne vedieť zaujať. To si uvedomujú aj dizajnéri značky Cupra. Nový model Formentor už len na základe svojich atraktívnych línií a optických svalov púta pozornosť okolia. Prednej časti nového modelu Formentor dominujú ostré línie a krivky. Hlavné svetlomety so sebavedomým svetelným podpisom a špičkovo fungujúcou full LED technológiou sú zapustené pomerne hlboko do karosérie. Vizuálnu pozornosť v tomto priestore rovnako púta aj nové logo značky Cupra v medenom farebnom odtieni. Za vizuálne najpútavejšie považujem jeho zadné partie. Efektne „ostré“ koncové svetlá sú vzájomne prepojené svietiacou linkou. Na silu pod prednou kapotou odkazuje jeho nárazník s náznakom difúzora a dvoma pármi plne funkčných koncoviek výfukového systému.

Foto: Peter Hlačik

Čistý prietok emócií pokračuje aj v interiéri
Po dynamickom zovňajšku pokračuje rovnaký wow efekt aj v interiéri. Španielom sa to podarilo dosiahnuť aj napriek tomu, že základná koncepcia palubnej dosky je v prípade novinky Formentor inšpirovaná modelom SEAT Leon, resp. Cupra Leon. Na emócie a autentickú atmosféru odkazuje dynamicky tmavé farebné stvárnenie kabíny. Špeciálnu Cupra atmosféru opäť podčiarkujú mnohé detaily, ako je napríklad logo na volante či efektné prešívanie odeté do kontrastného medeného farebného odtieňa. Použité materiály, ako aj ich dielenské opracovanie dosahuje podľa očakávania veľmi vysoký štandard. Pracovisko vodiča sa vzhľadom na aktuálny trend zrieklo drvivej väčšiny tradičných hardvérových tlačidiel. Automobilovú modernu reprezentuje aj v tomto prípade plne digitálny prístrojový panel. Špičková grafika, vrátane ponúkaných layoutov vyobrazenia, ponúka nielen športové, ale aj pomerne prehľadné vyhotovenie. V rámci modulu infotainmentu sa tu nastavuje väčšina funkcií vozidla vrátane modulu klimatizácie. Na logiku ovládania pripomínajúcu moderné smartfóny sa tu dá zvyknúť pomerne rýchlo. Celkovú prehľadnosť a intuitívnosť zjednodušuje veľké a prehľadné usporiadanie v podobe dlaždíc kosoštvorcového tvaru. Pod najemotívnejší zážitok z interiéru sa najviac podpísalo stvárnenie jeho dvoch šoférsky najdôležitejších častí. Reč je o volante a predných sedačkách. Centrom diania je jednoznačne trojramenný volant, ktorý dokonca disponuje aj tlačidlom na štartovanie pohonnej jednotky! Pomerne nízky posed za volantom pripomína vo finále ešte viac ostré kompakty ako klasické SUV. Priestranný koncept interiéru pokračuje aj v druhom rade. Potreby bežnej rodiny uspokojí aj batožinový priestor s objemom 420 litrov v základnom usporiadaní.

Foto: Peter Hlačik

Jazdí rovnako dobre, ako vyzerá
Prvý plne autentický model s logom Cupra nielenže dobre vyzerá, ale aj vynikajúco jazdí! Toto tvrdenie platí obzvlášť v prípade vyšperkovanej a výkonnej verzie Formentor Veloz. Podvozok disponuje nezávislým zavesením všetkých kolies. Charakteristiku pruženia možno označiť ako športovú a adekvátne tuhú. Toto platí už aj pre východiskový jazdný mód Comfort. Po stránke celkových jazdných emócií púta najväčšiu pozornosť až šokujúca stabilita vozidla! Spoza volantu sa pri ostrejšom tempe doslova nechce veriť, že Formentor je SUV s vyššou svetlou výškou a nie športový kompakt. Veľmi presvedčivú atmosféru, ktorá dokáže vodiča doslova vtiahnuť do deja, ponúka aj vyladenie riadenia. To je nielen adekvátne strmé, ale zároveň až nečakane tuhé. Inými slovami, technici a inžinieri značky Cupra sa na dnešné pomery optimálne vyhrali s vyladením elektronického posilňovača riadenia. K výkonnému automobilu so športovými ambíciami patria logicky aj účinné brzdy. Testovaný exemplár disponoval v tomto smere výkonnou brzdnou sústavou renomovanej značky Brembo.

Foto: Peter Hlačik

Hlavným strojcom zábavy verzie Formentor Veloz je podľa očakávania motorizácia 2,0 TSI. Prepĺňaný benzínový 4-valec s výkonom 310 koní ponúka vynikajúcu jazdnú dynamiku a k charakteru výkonného a emóciami nabitého SUV sa vyslovene hodí. Po prudkom zošliapnutí plynového pedála alebo v rámci niektorého zo športových módov prevodovka necháva pohonnú jednotku vytočiť efektne až po hranice červeného poľa otáčkomera. Vodič má celkovo k dispozícii až päticu jazdných módov. Podvedome očakávanú klasiku v podobe režimov Comfort, Sport a Offroad tu dopĺňa konfigurovateľný mód Individual a najostrejší režim Cupra. Špecifikom najšportovejšieho režimu je okrem ostrých reakcií pohonnej sústavy aj zvuková kulisa generovaná reproduktormi. Výdobytok dnešnej automobilovej doby mi v tomto prípade vyslovene neprekážal a dokázal som s ním bez problémov žiť. Formentor Veloz je už v štandarde vybavený pohonom všetkým kolies 4Drive. Štvorkolka s medzinápravovou spojkou Haldex tu pracuje skôr neutrálne. Výhoda pohonu oboch náprav môže, okrem podmienok s horšou adhéziou, prísť vhod aj mimo spevnených ciest, resp. v ľahkom teréne. Samozrejme, nové SUV s logom Cupra je prioritne predurčené na pohyb po asfaltových komunikáciách, ale ak je to potrebné, popasuje sa aj s nástrahami terénu.

Foto: Peter Hlačik

Technické údaje: Cupra Formentor Veloz 2,0 TSI
Dĺžka: 4450 mm
Šírka: 1839 mm
Výška: 1528 mm
Rázvor: 2680 mm
Objem kufra: 420 litrov
Motor: zážihový
Pohon: všetkých kolies
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 228/310
Krútiaci moment Nm: 400
Pohotovostná hmotnosť: 1644 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 250
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 4,9 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 7
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu: 7,7 l na 100 km
Cena modelového radu: od 26 990 €

Od autora ďalej ponúkame:

Automobil, ktorý mobilizoval Taliansko: FIAT 500
Očakávané automobilové novinky roku 2021
Lepšia do sveta vzpínajúceho sa koníka: Ferrari Portofino M

Facebook Comments