Do prepadliska dejín zároveň nemilosrdne odišlo aj mnoho ikonických motorizácií s vyšším objemom. Ak si myslíte, že spomenutý legislatívny tlak sa týka len „masových“ značiek, ste na omyle. Na trend znižovania tzv. uhlíkovej stopy musia reagovať aj exkluzívne automobilky. Takmer všetky superšporty aj z tohto dôvodu v uplynulých rokoch už presedlali na hybridný pohon či inú formu elektrifikácie. Aj dnes však nájdeme unikátne výnimky. Pred pár mesiacmi v tomto smere šokovalo nové superauto Gordon Murray T.50.

Foto: Gordon Murray Automotive

Kto je Gordon Murray?
Na prvý pohľad nič nehovoriaci nový výrobca superšportov z Britských ostrovov, Gordon Murray Automotive, má medzi zainteresovanými obrovský cveng. Za vznikom tejto automobilky stojí rovnomenný a rešpektovaný Gordon Murray. V minulosti pracoval vo vývoji pre slávne tímy F1 Brabham a McLaren! Dnes už 74-ročný rodák z Durbanu v Južnej Afrike stál okrem toho aj za vznikom jedného z najkultovejších „civilných“ superšportov 90. rokov minulého storočia. Reč je o modeli McLaren F1. Mimochodom, práve tento automobil držal zároveň aj pomerne dlho prestížny titul najrýchlejšieho sériového automobilu našej planéty.

Ambiciózny Brit popritom už v minulej dekáde sníval o modernej reinkarnácii niekdajšieho najrýchlejšieho auta planéty. Všetko sa to začalo tým, že sa Gordon Murray na svojom novom projekte nedohodol s McLarenom. Jeho ambiciózny „sen“ napriek tomu začal naberať reálne kontúry. Významný míľnik v tomto smere znamenalo v roku 2017 založenie automobilky, resp. technologickej firmy Gordon Murray Automotive.

Foto: Gordon Murray Automotive

Návrat do 90. rokov
Recept na moderný superšport, ktorý kopíruje trendy 90. rokov, je v princípe úplne jednoduchý. Základom úspechu je veľmi nízka hmotnosť. Ak k tomu pripočítame výkonný atmosférický motor V12 skombinovaný s manuálnou prevodovkou, tak nám vznikne konštrukčný unikát, na ktorý dnes už prakticky všetci exkluzívni výrobcovia zanevreli. Kým konkurencia vsádza na elektrifikáciu, turbodúchadlá či superrýchle automatické prevodovky, tak prvý počin Gordon Murray Automotive vsádza na čistú a nefalšovanú živelnosť. Prvý počin z tejto dielne nesie označenie T.50. O jeho pohon sa stará klasika v podobe motora V12 s objemom 3,9 litra. Za zrodom tohto motorového skvostu stojí renomovaná britská motoráreň Cosworth. Na vývoj pohonnej jednotky ale zároveň dohliadal osobne aj sám Gordon.

Okrem maximálneho výkonu 700 koní púta pozornosť neuveriteľne nízka hmotnosť. Motor vyrobený z hliníka, ocele a titánu váži len 178 kg. Technickou lahôdkou je aj riešenie pohonu rozvodov. Tie sú namiesto remeňa či reťaze poháňané ozubenými kolesami. Aj vďaka tomu ide o najtočivejšiu sériovo vyrábanú motorizáciu. Červené pole otáčkomera sa tu začína tesne za neuveriteľnou hranicou 12-tisíc otáčok za minútu. Ešte menej ako motor, konkrétne len 150 kg, váži samotná karoséria vyrobená z karbónu a uhlíkových vlákien. Celé vozidlo T.50 tak vo finále váži len neuveriteľných 986 kg. To je dokonca o rovných 150 kg menej, ako vážil pôvodný McLaren F1! Gordon Murray T.50 je absolútne najľahší superšport „na značkách“, teda taký, ktorý bol oficiálne homologovaný do cestnej premávky. O vrchol šoférskych emócií sa pri jazde postará klasika v podobe 6-stupňovej manuálnej prevodovky. Mimochodom, aj tá váži len 80 kg a o jej vývoj sa postarali špecialisti z firmy Xtrac. Pomyselnú čerešničku predstavuje možnosť deaktivácie všetkých dostupných asistenčných systémov. V takejto konfigurácii sa z Gordon Murray T.50 stáva „strela“, ktorá si na precízne ovládanie vyžaduje mimoriadne rýchle ruky. Úplnou samozrejmosťou je pri tomto modeli pohon „len“ zadných kolies.

Foto: Gordon Murray Automotive

Finta pán Gordona
Na záver pridávame aj ďalšiu technologickú lahôdku, pod ktorú sa podľa očakávania podpísal sám stvoriteľ modelu T.50. Ladne tvarovaná karoséria unikátneho superauta s minimalistickým dizajnom si vystačí bez inak neodmysliteľných aerodynamických doplnkov. Ich náhradou je revolučné riešenie reprezentované veľkým ventilátorom s priemerom 400 mm, umiestneným v zadnej časti vozidla. Táto nezvyčajná, ale pritom jednoduchá technologická „fičúra“ má pri samotnej jazde hneď niekoľko funkcií, ktoré sa menia v závislosti od zvoleného režimu. Ventilátor dokáže napríklad znížiť maximálny odpor vozidla, čím sa zvyšuje maximálna rýchlosť v priamke. Na ceste plnej zákrut však ventilátor pridáva až o 30 % vyšší prítlak, čím sa zlepšuje stabilita vozidla. Ventilátor je podľa očakávania užitočný aj pri spomaľovaní. Svojím reverzným chodom dokáže citeľne skrátiť samotnú brzdnú dráhu. Symbolickým odkazom na McLaren F1 je aj 3-miestne usporiadanie interiéru s vodičom sediacim uprostred. Gordon Murray Automotive plánuje z modelu T.50 od roku 2022 vyrobiť len 100 kusov. Asi nikoho príliš neprekvapí, že celá úvodná séria je dnes už beznádejne vypredaná, a to aj napriek šialenej cenovke 2,9 milióna eur za 1 kus. Milým spestrením odovzdávania automobilu šťastnému majiteľovi je osobné stretnutie so samotným otcom projektu. Gordon Murray tu zároveň osobne dohliadne na finálnu personalizáciu vozidla podľa osobitných nárokov každého klienta.

Gordon Murray T.50
Motor: zážihový 4,0 V12
Max. výkon: 494 kW (700 koní)
Max. rýchlosť: neudáva sa
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: neudáva sa
Cena: 2,9 milióna €

Foto: Gordon Murray Automotive

Mohlo by vás zaujať:

Ferrari SF90 Spider: Tisíc divokých koní pod rukami
Značka Alpine oslavuje 65 rokov a mieri do F1
Bugatti Bolide Concept: Plnokrvný hyperšport bez kompromisov?

Facebook Comments