Ak by sme v rámci bohatej histórie tejto značky dostali za úlohu vybrať len jeden model, ktorý najviac ovplyvnil automobilový svet, tak by to bolo celkom iste pokrokové DS. Citroën DS možno označiť aj za automobilový míľnik, ktorý prekonal hranice Francúzska. Z historického hľadiska sa radí medzi vôbec najpokrokovejšie automobilové počiny všetkých čias! V roku 2020 si pripomíname už 65 rokov od predstavenia tejto legendy. Výnimočný DS odkaz zároveň žije aj dnes. Vedenie koncernu PSA, pod ktorý patrí aj značka Citroën, pred piatimi rokmi povýšilo túto luxusnú divíziu na pozíciu samostatnej prémiovej značky DS alebo Different Spirit.

Auto, ktoré šokovalo celý svet!
Na jeseň roku 1955 na autosalóne v Paríži slávnostne debutoval pôvodný model Citroën DS. Tento automobil nielenže pútal mimoriadnu pozornosť, ale v tých časoch pôsobil doslova ako zjavenie z budúcnosti. Len za prvý deň parížskej výstavy si DS-ko záväzne objednalo viac ako 12-tisíc záujemcov. Za prvý týždeň od predstavenia sa už Citroën tešil z viac ako 80-tisíc záväzných objednávok. V rámci modelového portfólia sa dobová novinka veľkostne radila do prémiového segmentu vyššej strednej triedy. Z hľadiska hierarchie značky bol model DS nástupcom mimoriadne zaujímavého modelu Citroën Traction Avant, ktorý sa radil k hlavným priekopníkom medzi vozidlami s predným pohonom.

Najkrajší automobil všetkých čias?
Podľa mnohých fundovaných dizajnérov je práve Citroën DS vôbec najkrajším sériovým automobilom, aký sa kedy sériovo vyrábal. V tých časoch ešte stále pokrokovú koncepciu s predným pohonom dokázal model DS prekonať hneď vo viacerých kľúčových aspektoch. Ako prvý stojí za zmienku futuristický dizajn. V čase, keď mali takmer všetky dobové automobily pomerne kolmú prednú časť s výrazným chladičom, sa na scéne zjavil mimoriadne aerodynamický model DS. Za finálnymi tvarmi karosérie pritom stojí sochár – Talian Flaminio Bertoni. Ako inšpirácia pre aerodynamické línie tohto modelu pritom poslúžila v princípe celkom triviálna kvapka vody! Citroën DS ponúkal už v roku 1955 špičkový koeficient aerodynamického odporu na úrovni Cx 0,38. Neskoršími úpravami sa pôvodnú hodnotu podarilo vylepšiť až na plne akceptovateľnú hodnotu Cx 0,34. Vyslovene ladne a aerodynamicky pôsobili okrem štíhlych predných partií aj jednoliate boky karosérie, s typickým čiastočným prekrytím zadných kolies. Citroën pri tom všetkom myslel aj na funkčnosť. Zadné okno je navrhnuté tak, aby sa pod vplyvom vírenia vzduchu pri nepriaznivom počasí špinilo len minimálne.

Foto: Adobe Stock

Jednoducho bohyňa
Pôvodná skratka DS vo francúzštine znázorňuje slovné spojenie „Desirée Spéciale“. To by sme mohli preložiť ako „zvláštna túžba“. Medzi zákazníkmi a majiteľmi modelu DS sa ale veľmi rýchlo rozšírila prezývka, resp. skratka „La Déesse“, čo znamená bohyňa. Ak sú dnes výsadou imidžových modelov dvere s bezrámovou konštrukciou, tak Citroën DS ich mal už v roku 1955. Dôraz na osobitý štýl a avantgardu panuje aj v interiéri. Typickým symbolom tohto modelu je extravagantný jednoramenný volant. Veľkorysý priestor dopĺňajú aj mnohé užitočné riešenia. Za všetko spomeňme koncepciu sedačiek, ktoré je možné jednoducho upraviť do lôžkovej pozície.

Pokroková technika, ktorú Citroënu všetci závideli
Ak si odmyslíme samotný dizajn, tak Citroën DS bol nositeľom významnej revolúcie aj na poli techniky. Už spomenutý pohon predných kolies tu doplnila samonosná karoséria s nezávislým zavesením všetkých kolies. To ale stále nie je všetko. Aj vám prídu tzv. svetlá s natáčacou funkciou ako výdobytok dnešných moderných automobilov? Ak áno, verte, že takéto riešenie ponúkal vo svojej dobe už model DS! Absolútne technologické hi-tech napriek všetkému už spomenutému predstavuje unikátny podvozok s tzv. hydraulickým pružením. Toto riešenie ešte donedávna využívalo hneď viacero moderných modelov s logom Citroën. Práve bezkonkurenčný jazdný komfort a špičková schopnosť podvozka absolvovať nerovnosti vozovky preslávili model Citroën DS zo všetkého najviac.

Foto: netcarshow.com

Hydropneumatické odpruženie dokázalo aj pri zaťaženom vozidle udržiavať stále konštantnú svetlosť podvozka. Rozsah svetlej výšky sa tu dal zároveň prednastaviť až v piatich úrovniach, od 9 do 26 cm. Okrem vyspelých technológií bol model DS vo svojej dobe aj mimoriadne bezpečným vozidlom. Dvojokruhové brzdy dopĺňalo napríklad aj uchytenie motora. Pohonná jednotka sa v prípade nárazu zasunula smerom pod vozidlo, čím bola de facto ochránená posádka. Motorová paleta luxusného Citroënu bola na začiatku tvorená benzínovým 2-litrom so skromnejším výkonom 75 koní. V rámci 20 rokov, počas ktorých sa Citroën DS vyrábal, sa výkon postupne zvyšoval. Vrcholnou verziou bola v tomto smere 4-valcová motorizácia s objemom 2,4 litra a výkonom 141 koní. Celkovo Citroën z modelu DS a od neho odvodených verzií vyrobil viac ako 1,4 milióna kusov!

Symbolickým paradoxom je, že aj pri svojej derniére v roku 1975 bol model DS konštrukčne modernejší ako mnoho dobových konkurentov! Spomedzi všetkých slávnych majiteľov modelu Citroën DS spomeňme francúzskeho generála Charlesa de Gaullleho. Ten priamo v tomto modeli bez ujmy prežil aj pokus o atentát na svoju osobu.

Spoznajte ďalšie kultové autá:

Legendárny Range Rover oslavuje 50-tku
Kultové auto: Suma, z ktorej sa krúti hlava
Kutlové auto: Komunistov sen – Tatra 613

Facebook Comments