Ako všetci vieme, práve Francúzsko predstavuje synonymum pre dizajn, eleganciu či osobitný štýl. A identickú filozofiu razí v tomto smere aj značka DS, o čom sme sa presvedčili pri teste nového SUV DS 3 Crossback.

Historický odkaz
Pre automobilových nadšencov nie je označenie DS žiadnou neznámou. Rovnomenný a mimoriadne nadčasový model, ktorý v 50. rokoch minu – lého storočia významne ovplyvnil automobilový svet. Punc kvality pre značky symbolicky deklarujú aj politické špičky. Francúzski vládni predstavitelia preferovali luxusný model DS nielen v minulosti, ale aj v súčasnosti! Vstupnou bránou do sveta tejto automobilky je aktuálne štýlové SUV DS 3 Crossback. Okrem dizajnu dokáže atraktívna novinka zaujať aj technikou v útrobách. Najmenší člen rodiny prichádza v rámci značky ako prvý s čisto elektrickým pohonom E-Tense. Verzii „na baterky“ ale podľa očakávania sekundujú aj konvenčné motorizácie spaľujúce benzín alebo naftu. Pre náš redakčný test sme mali k dispozícii prostrednú zážihovú verziu PureTech 130 (výkon 130 koní), kombinovanú už štandardne s 8-stupňovým automatom. Z hľadiska výbav ponúka testovaný Crossback celkovo až päť samostatných verzií. My sme testovali najvyššiu z nich s označením Grand Chic. A ako to už býva v prémiovej kategórii pravidlom, aj v tomto prípade ponúka výrobca pomerne pestrú skladbu doplnkovej výbavy dostupnej na želanie.

Foto: Peter Hlačik

Módny doplnok
Pútavý dizajn dnes bezpochyby predáva nielen automobily. Neopozeraným vzhľadom pôsobí testované SUV doslova ako magnet na oči. Autentické línie modelu 3 Crossback dokážu chytiť za srdce predovšetkým zástupkyne nežnejšieho pohlavia. Na druhej strane platí, že v testovanej farbe s názvom „čierna Perla Nera“ tento Francúz neurazí ani nás mužov. Prispôsobiteľná osobná personalizácia patrí k silným stránkam testovaného modelu. Pestrú paletu ponúkaných farieb je možné kombinovať aj s kontrastne lakovanou strechou, dostupnou v troch odtieňoch. Predným partiám okrem výraznej masky chladiča a početným chrómovým ozdobám dominujú aj originálne a atypické predné svetlomety. Efektnú krivku denného svietenia dopĺňa podľa očakávania full LED technológia so špičkovým svetelným účinkom. Matrix funkcia svetlometov dokáže za tmy veľmi presvedčivo vytieňovať ostatných účastníkov cestnej premávky. Novinka pôsobí impozantne aj pri pohľade z profilu. „Frajerinku“ v podobe výsuvných kľučiek, ktoré reagujú na prítomnosť kľúčika zapaľovania, dopĺňa odvážna línia žraločej plutvy, zasahujúca do centrálneho stĺpika karosérie. Na emócie a eleganciu útočí aj zadná časť. Za jej dominantu s odmyslením si koncových svetiel môžeme označiť výrazné fabrické logo v chrómovom prevedení.

Estetický zážitok pokračuje aj v interiéri
Výrazný dizajn exteriéru predstavuje pri modeli DS 3 Crossback len začiatok. Ešte väčší zážitok sa dostaví v interiéri. Testovaný model patrí dnes k už veľmi vzácnej skupine automobilov, v ktorých nemá nezainteresovaná osoba po nastúpení automatické nutkanie hneď naštartovať a vyraziť. DS navodzuje u posádky doslova wow efekt. Inými slovami, toto je presne typ vozidla, ktorý najskôr musíte v pokoji objaviť, preskúmať, pokochať sa dizajnovými riešeniami a až potom vyraziť na cesty.

DS v kabíne zároveň prichádza aj s niekoľkými atypickými riešeniami. Štartovacie tlačidlo nachádzame netradične v spodnej časti palubnej dosky. Atypicky a originálne je vyriešené aj elektrické ovládanie okien. Tlačidlami, ktoré v tomto prípade pripomínajú skôr šperky, sú rozmiestnené na stredovom tuneli v okolí voliča automatickej prevodovky. Pevnou súčasťou dverí sú tu však výduchy ventilácie. Efekt interiéru vo finále umocňuje geometrický kosoštvorec, teda tvar diamantu, ktorý dominuje celej palubnej doske. Použité materiály a ich špičkové dielenské opracovanie rozhodne spĺňajú v danej kategórii prémiový štandard. Za všetko vyberáme hodnotné kožené vyhotovenie sedadiel. Celkový dojem vo finále nanajvýš kazí jednoduchšie riešenie Head-up displeja s výsuvným sklíčkom. Automobilovú modernu odráža digitálny prístrojový panel alebo multimediálne rozhranie s graficky vyspelým dotykovým displejom. Vzhľadom na kategóriu malých SUV je vpredu až prekvapivo veľa miesta. Cestovný komfort podčiarkujú veľkoryso nadimenzované sedadlá. V danej kategórii možno za adekvátny považovať aj priestor v druhom rade. Dizajnové plutvy spomenuté v predchádzajúcej časti čiastočne ovplyvňujú výhľad z druhého radu. Platí teda, že štýl a dizajn dostali v tomto prípade prednosť pred sterilnou funkčnosťou. Z praktickej stránky je podstatný aj batožinový priestor. Základný objem na úrovni 350 litrov môžeme s prihliadnutím na každodenné režijné používanie označiť za plne postačujúci.

Foto: Peter Hlačik

Atraktívny aj po jazdnej stránke
Svoju takpovediac „modrú krv“ si DS 3 Crossback obháji aj na poli jazdných vlastností. Podvozok je na pomery francúzskych výrobcov naladený výrazne športovejšie. Štýlové SUV vďaka tomu dokáže veľmi pekne kopírovať cestný povrch. Veľká porcia istoty sa smerom od podvozka dostavuje aj pri svižnejších prejazdoch cez zákruty. Napriek tomu ponúka testovaný kúsok aj dostatočný jazdný komfort. Bežné nerovnosti našich ciest filtruje elegantne a s istotou. Prémiu na palube z hľadiska komfortu pre posádku podčiarkuje aj veľmi precízne odhlučnenie kabíny. V najmenšom členovi rodiny DS panuje príjemná akustická pohoda aj pri vyšších rýchlostiach. Pohonný reťazec vsádza na už dôkladné osvedčenú techniku známu aj z iných modelov skupiny PSA. Všetky potenciálne predsudky voči 3-valcovým motorom musia ísť v prípade moderných zážihových motorizácií z radu PureTech jednoducho bokom.

Prepĺňaná benzínová „jednadvojka“ patrí celkom iste k momentálne najlepším 3-valcom na trhu. Okrem špičkovej kultivovanosti reálne teší aj pocitová jazdná dynamika prostrednej výkonovej verzie s výkonom 130 koní. Významný podiel na tomto konštatovaní má aj 8-stupňový meničový automat. Automatickú prevodovku možno považovať za vydarenú predovšetkým vtedy, keď si vodič jej prácu prakticky vôbec neuvedomuje. A toto je aj prípad modelu DS 3 Crossback s veľmi decentnými a hladkými zmenami prevodových stupňov. Pre náročnejších tu, samozrejme, nechýba možnosť manuálneho radenia prevodov prostredníctvom pádiel pod volantom. Celkový charakter vozidla sa pomerne výrazne mení aj vzhľadom na voľbu niektorého z troch jazdných režimov: Normal Eco a Sport. V závislosti od módu sa pomerne citeľne mení odozva plynového pedála alebo reakcie prevodovky. V športovom režime sa popritom všetkom vo vyšších otáčkach dostaví aj prirodzene drsnejší charakter pohonnej jednotky s pomerne zaujímavou zvukovou farbičkou. A ako je na tom spotreba paliva? Výsledný priemer sa aj v tomto prípade pomerne zásadne odvíja od preferovaného jazdného štýlu. S ľahkou nohou nie je vôbec problém jazdiť za menej ako 6 l/100 km. Naopak, pri dynamickej jazde výsledný priemer prekonáva hranicu 7 litrov na každých 100 km.

Vo finále nové DS 3 Crossback prináša do triedy kompaktných SUV rozhodne čerstvý vietor a predstavuje veľmi zaujímavú a predovšetkým štýlovú alternatívu voči zaužívanej konfekcii.

DS 3 CROSSBACK PURETECH 130 GRAND CHIC
Motor: zážihový (benzín)
Pohon: predný
Počet valcov: 3
Výkon kW/koní: 96/130
Krútiaci moment Nm: 230
Maximálna rýchlosť km/h: 200
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 9,2 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 8
Cena modelu od: 20 990 € s DPH


Od autora ďalej ponúkame:

Rebríček najrýchlejších áut našej planéty
Dominantná ikona, ktorú budete milovať
Bugatti Chiron Pur Sport: Superšport pre najnáročnejších

Facebook Comments