Písmeno P v názve znamená Pesante, teda ťažký, ale pancierovaním, výzbrojou a veľkosťou skôr pripomínal stredný tank. S návrhmi sa začalo v konštrukčnej kancelárii v roku 1940. Prvý prototyp zostrojili o dva roky neskôr. Veľkým problémov bol vhodný motor. V tom čase neboli v Taliansku naftové či benzínové motory, ktoré by boli schopné vyvinúť požadovaný výkon 300 hp. Miestny tankový priemysel sa neuchýlil k ľahko dostupným leteckým motorom, ako to robili americkí a britskí výrobcovia. Sériová výroba začala v roku 1943 v spoločnosti FIAT-Ansaldo. Nakoľko v tom čase už taliansky armáda kapitulovala, tak celú dodávku P26/40 zhabala nemecký Wehrmacht pre svoje vojnové ťaženia. Z prvotne plánovanej objednávky na 1200 kusov sa reálne vyrobilo len 103 kusov. Dodnes sa zachovali len dva. Jeden je v rímskom Museo della Motorizzazione, druhý stojí pri kasárňach pri meste Lecce.

P26/40 (nem. označenie Panzerkampfwagen P40 737(i))
Posádka: 4 (veliteľ, vodič, guľometník / radista, nakladač)
Rozmery: dĺžka 5,75 m, šírka 2,75 m, výška 2,5 m
Hmotnosť: 26,4 tony
Pohon: Fiat V 12 s výkonom 420 hp
Dojazd: 275 km
Max. rýchlosť: 40 km/h (na ceste), 25 km (terén)
Výzbroj: kanón ráže 75 mm, 1× guľomet Breda ráže 8 mm
Pancierovanie: 14–60 mm
Vo výrobe: v rokoch 1943-44
Vyrobených: 100 (bez troch prototypov) kusov

K tankovej téme ešte ponúkame:

Zbrane 2. svetovej vojny: Tank LT vz. 38
Zbrane 2. svetovej vojny: A22 Churchill
Zbrane 2. svetovej vojny: Cromwell IV

Facebook Comments