V tomto roku sa stal novým generálnym manažérom spoločnosti BMW Slovenská republika. O nových trendoch, elektromobilite, autonómnych vozidlách i pripravovanej technologickej revolúcii, ktorá pomôže v boji s klimatickou krízou, sme sa pozhovárali s Oliverom Rademacherom.


Váš život je už mnoho rokov spojený s ikonickou mníchovskou automobilkou. Kde sa začala vaša láska pre BMW?

V minulosti som súťažil v JPBA – Japonskej surfingovej asociácii Pro Board a poskytli mi automobil značky BMW pre uľahčenie športovej mobility. Zamiloval som sa do jeho ovládania a výkonu. Neskôr sa BMW stalo aj mojím prvým zamestnaním, v ktorom som zostal až dodnes. Predtým, ako som nastúpil na univerzitu, som ešte predával bavorské automobily v Tokiu. Po univerzite vo Frankfurte som sa s BMW dostal na mnoho zaujímavých pozícií vo viacerých krajinách sveta – USA, Nemecko, Rusko. Teraz som už niekoľko týždňov na Slovensku.

Aká je vaša vízia na nadchádzajúce roky?
Globálne sme na prvom mieste predajov v prémiovom segmente vrátane Slovenskej republiky. Po nástupe na Slovensko som navštívil každého nášho predajcu od Bratislavy až po Košice. Sieť je vo veľmi dobrom stave. Koronakríza nám však ukázala, že musíme intenzívnejšie začleniť do predaja digitálne formy a zamerať sa na spokojnosť zákazníkov, servis, naše finančné a iné služby. Naša práca nie je iba o predávaní automobilov, ale aj o tom, aby sa k nám klienti radi vracali.

Aktuálne médiami prebehla informácia, že BMW plánuje investovať do projektu, ktorý doslova „vyprodukuje“ palivo zo vzduchu. Môžeme sa tešiť v tejto oblasti na zásadnú revolúciu?
Môže to znieť ako fikcia, no je to pravda. Predstavte si, že šoférujete na čerpaciu stanicu, ibaže tentokrát vaše tankovanie negatívne neovplyvní životné prostredie. Nový druh paliva vo vašom vozidle nevylúči do atmosféry oxid uhličitý. Molekulárne bude identické s palivom vyrábaným z ropy, no miesto jeho vyťaženia zo zeme bude vyrobené z existujúceho oxidu uhličitého nachádzajúceho sa v atmosfére. Táto revolúcia má veľký potencionál byť realitou už tento rok. Na projekte spolupracujeme so spoločnosťou Prometheus Fuels, ktorá stojí na prahu obnoviteľnej energetickej technológie v rámci automobilového priemyslu.

Nebola by skôr riešením postupná elektrifikácia vozidiel? Potrebujeme vôbec riešenie od Prometheus Fuels?
Priemerné auto zostáva na ceste v USA osem rokov, v iných krajinách dokonca dlhšie. Aj keby sme predávali 100 % elektrických vozidiel, počínajúc od dneška, trvalo by to viac ako osem rokov, aby všetky autá boli elektrické. V porovnaní s narastajúcou klimatickou krízou sme si uvedomili, že to jednoducho nie je dostatočne rýchle. Kým svet nabehne na vlnu elektrifikácie, čo reálne bude trvať dekády, potrebujeme riešenie, s ktorým napríklad prichádza Prometheus Fuels. Toto riešenie môže byť kľúčovým prvkom skladačky v boji proti klimatickej kríze.

Foto: Yanick Photography

Aká je budúcnosť elektromobility?
Elektrifikované vozidlá sú súčasťou trhu. My ich dnes máme v ponuke už vyše desať a do roku 2023 ich budeme mať 25, polovica bude čisto elektrická. Zníženie oxidu uhličitého, ako jedného z hybných parametrov rozvoja elektromobility, vieme docieliť aj účinnejšími a úspornejšími klasickými spaľovacími motormi. Súbežne pracujeme na vývoji vodíkových palivových článkov, čím ponúkame iniciatívu Power of Choice (Sila výberu). V rámci nej nájdete v našom portfóliu modely s viacerými druhmi pohonu (elektrický, plug-in hybridný, spaľovací a skôr či neskôr vodíkový). Užívateľ si tak vyberie, ktorý z nich mu bude najviac vyhovovať.

Čakanie na plne autonómne vozidlá je už pred dverami. Neobávate sa, že tento trend zníži dopyt po vytváraní výkonných motorov a vozidiel a otvorí cestu lacnejším výrobcom, než je BMW?
Myslíte si, že sa človek úplne vzdá dávneho sna ovládať svoj automobil a že sa vzdá radosti z jazdy? V správnom BMW je vodič vždy v hlavnej úlohe. V ostatných rokoch sa veľmi často hovorí o autonómnom riadení. Už teda nie je aktuálna otázka „či“, ale skôr „kedy“. Spoločnosť BMW Group verí, že automobily budú schopné prevziať prácu vodiča. Avšak len v situácii, keď to bude vodič chcieť. Automobil už nie je iba vozidlo. Môže byť miestom oddychu, relaxu, interakcie, zábavy aj koncentrácie. Zároveň však môže byť aj výnimočným jazdeckým náradím, vďaka ktorému užívateľ zažije nové rozmery jazdnej dynamiky. Vozidlo sa premení na nový druh obývačky zameranej na potreby a túžby vodiča.

Ktoré modely z portfólia BMW sú pre vás srdcovkou?
To je ťažko povedať. Momentálne jazdím na modeli BMW X5, ktorý mám v obľube. V USA som mal BMW radu 5 plug-in hybrid a mám aj veľa nádherných a emotívnych skúseností s našimi modelmi BMW M. BMW radu 8 považujem za nádherné vozidlo, zvlášť vo verzii M Cabrio je mimoriadne príťažlivé. Veľmi ma však láka aj aktuálna novinka – elektrické MINI. Jazda s ním je mimoriadne zábavná. Veľmi sa teším aj na príchod modelu BMW i4. V podstate mám teraz šťastie, že môžem jazdiť ktorýmkoľvek z našich vozidiel. A keby som si mohol zvoliť staršie vozidlo, vzal by som si M3 Cabriolet, modelový rok 1986 – 91.

BMW nie je len výrobca áut, taktiež vyrába aj skvelé motorky. Aká je ich vízia pre nasledujúce roky?
Naše motocykle sú nádherné a v duchu emócie MAKE LIFE A RIDE sú plné príbehov motocyklovej komunity. Tradične usporadúvame BMW Motorrad Days a čochvíľa na Račianskej ulici v Bratislave otvárame aj motocyklovú kaviareň. Motocykle patria k nášmu dedičstvu a vďaka motoru typu „boxer“ hneď viete, že ide o motocykle značky BMW aj bez toho, aby ste videli znak. Pokiaľ ide o radosť z jazdy, tak práve motocykel považujem za jej logické rozšírenie – vďaka tomu vieme ponúknuť komplexný zážitok. Od vzrušujúceho zrýchlenia na motocykli cez výnimočný motokárový pocit v MINI, vynikajúce jazdné vlastnosti v BMW až po maximálny luxus vo vozidlách značky Rolls-Royce.

Foto: Yanick Photography

Ako koronakríza ovplyvnila BMW?
Je dôležité sa prispôsobiť novým situáciám. Zamestnanci stále čiastočne pracujú z domu v režime home office. V rámci možností využívajú na prácu všetky digitálne komunikačné kanály. Veľkou oporou v zmierňovaní následkov bola a je vysoko profesionálna sieť našich predajcov a našich zamestnancov v kancelárii. Zrušil sa tiež autosalón v Ženeve a svoj koncept BMW i4 sme predstavili digitálne. Nastúpila nová digitalizácia procesov, keď zákazník dostal možnosť virtuálnej obhliadky vozidla. V júni sa už dostávame do fázy uvoľnených obmedzení a vrátime sa aj k nášmu zážitkovému marketingu.

Ako sa vám páči na Slovensku?
Som tu zatiaľ krátko, cestovateľské snahy obmedzila zima a neskôr koronakríza. Nestihol som sa zatiaľ oboznámiť so všetkým, čo krajina ponúka. Navštívil som všetkých našich predajcov a začiatkom roka som bol lyžovať vo veľmi peknom prostredí Jasnej. Na Slovensku je všetko blízko a dobre dosiahnuteľné autom. Tri hodiny jazdy považujem za veľmi príjemnú vzdialenosť na zábavu za volantom. Ale určite by som chcel postupne hlbšie preskúmať jednotlivé mestá a porozumieť slovenskej kultúre a mentalite.

Je známe, že ste vášnivým surferom. Naša krajina však nie je práve rajom pre tento šport. Máte v tomto smere nejaký alternatívny plán?
Aj napriek tomu, že Slovensko na to možno nemá práve najlepšie podmienky, hneď za hranicami je známe a populárne miesto pre windsurfing – Neziderské jazero, ktoré plánujem navštíviť. Mám tiež informácie o areáli vodných športov na Zlatých Pieskoch či v Piešťanoch, kde sa tiež určite zastavím.

Aké sú vaše ďalšie hobby?
Pokiaľ sa nedá venovať windsurfingu alebo surfingu, tak rád plávam, hrám tenis a v zime lyžujem. Venujem sa viacerým športom, občas si trochu zahrám aj golf a napríklad z Mníchova som mal blízko do Álp, kam som chodieval na turistiku. Športu sa snažím venovať takmer každý deň, aspoň v podobe jogy. No a keďže som veľkým priaznivcom ázijskej kuchyne, našiel som si v Bratislave na Hviezdoslavovom námestí reštauráciu, v ktorej varia fantasticky a rád ju navštevujem. Ale aj sám rád varím. Medzi moje špeciality patrí polievka z tekvíc a zázvoru, potom by nasledovalo indonézske žlté kura na karí, ktoré som sa naučil od mamy a ako dezert by bola najskôr asi zmrzlina alebo syr. No a na záver nemôžem zabudnúť na lásku k youngtimerom.

Foto: Yanick Photography

BMW Group je prostredníctvom značiek BMW, MINI, Rolls-Royce a BMW Motorrad najväčším výrobcom prémiových automobilov a motocyklov na svete. Okrem toho ponúka aj produkty značkového financovania a služby mobility. BMW Group prevádzkuje 31 výrobných a montážnych podnikov v 15 krajinách a má predajnú sieť so zastúpeniami vo viac ako 140 krajinách vrátane Slovenska.

Vedeli ste, že? Známy hudobný skladateľ Hans Zimmer zložil zvuk pre štúdiu BMW Concept i4 a ozvučí elektrické modely značky BMW extra emotívnou hĺbkou špeciálne vytvorených zvukov a tónov, čím vytvorí úplne nový druh spojenia vodiča s vozidlom. Súčasťou ozvučenia majú byť aj zvuky otvárania dverí a štartovania vozidla.


Mohlo by vás zaujať:

Nová vízia BMW ukázala budúcnosť mestských športiakov
Vízia BMW. Žiadny plech, žiadne emisie, samá elektronika

Facebook Comments