Mníchovčania preto už v roku 2007 celému svetu ukázali, ako je možné spojiť do pôsobivého celku dva diametrálne odlišné svety. A tak vzniklo na prvý pohľad nelogické BMW X6.

Sila charakteru
Záujem o tak trochu experimentálny model X6 s efektným dizajnom v štýle SUV kupé prekvapil aj samotnú automobilku. Z modelu X6 sa stalo postupne jedno z najžiadanejších BMW, čo platí aj pre slovenský trh. Už pár mesiacov majú Nemci v ponuke úplne novú, tretiu generáciu tohto pôsobivého modelu. Po technickej stránke ide aj v tomto prípade o blízkeho príbuzného najnovšej verzie klasického SUV BMW X5. Paleta motorov zostala „našťastie“ aj pri novej verzii modelu X6 plne adekvátna. Žiadny downsizing, resp. „hybriding“ sa tu zatiaľ nekoná ani napriek všeobecne neustále narastajúcemu „eko“ tlaku. Základnými pohonnými jednotkami sú 3-litrové rádové 6-valce. Vo všetkých verziách X6 je samozrejmosťou 8-stupňová automatická prevodovka a pohon všetkých kolies xDrive. Hierarchický výkonový strop zastrešujú benzínové 8-valce s objemom 4,4 litra. Pre toho, komu by z nejakého dôvodu nevyhovovalo šialené X6 M s výkonom 625 koní, má BMW v ponuke o niečo „slabšiu“ verziu M50i. V princípe identický benzínový 8-valec s objemom 4,4 litra ponúka v tomto prípade výkon 530 koní!

Imidž na prvom mieste
Tím dizajnérov z Mníchova si zaslúži obrovský rešpekt už len za to, že dokázali takému „veľkému mastodontovi“ dať do DNA obrovskú porciu dynamických emócií. Karoséria SUV kupé dokáže po optickej stránke dobre maskovať skutočné rozmery modelu X6. Ako príklad v tomto smere vypichnime obrovské kolesá s priemerom až 22 palcov, ktoré tu ale ani zďaleka nepôsobia ako z inej galaxie. Pôsobivé predné partie budia svojím tvarom obrovský rešpekt. Predok testovanej verzie M50i v sebe najviac odráža obrovskú silu a výkon. Magnetom pre oči sú aj tu obrovské „obličky“. Ich tvar pripomína športové modely Mníchova na čele s BMW radu 8. Efekt ľadviniek vo finále dotvára „frajerinka“ v podobe podsvietenia. Za tmy pôsobí tzv. „Iconic Glow“ vskutku impozantne. Model X6 sa stáva veľmi ľahko identifikovateľný už z veľkej diaľky. Pri pohľade z profilu logicky najviac vyniká elegancia karosérie typu SUV kupé. Za odvážne možno považovať aj zadné partie. Pomerne členitá zadná časť  zvýrazňuje celkový dynamický potenciál. Úzke koncové svetlá zabiehajú hlboko do dverí batožinového priestoru. Silu 8-valca pod prednou kapotou naznačujú aj brutálne koncovky výfukového systému.

Luxusný interiér prešpikovaný modernými technológiami
Najnovšie modely BMW sa vyznačujú značne prepracovanou koncepciou interiéru, čo platí aj pre testovaný model X6. Automobilka takýmto spôsobom reaguje na najnovšie trendy, predovšetkým z oblasti digitálnych riešení. Na druhej strane BMW stále kladie mimoriadny dôraz aj na zachovanie svojho historického dedičstva. Medzigeneračne sa nový model posunul ešte viac smerom k luxusu. Po imidžovej stránke tu zaujme nové a efektné riešenie panelu s voličom automatickej prevodovky. Plne chápeme všetkých zástancov anatomického voliča z minulej generácie. Nový volič s krištáľovou úpravou možno nepadne tak ideálne do ruky, no s prihliadnutím na efekt dosahuje toto riešenie úplne inú úroveň. Layout nových, plne digitálnych budíkov sa mení v závislosti od zvoleného jazdného režimu. Zásadné, resp. prehnané grafické variácie ale v tomto smere určite nečakajte. Za konzervatívne, ale dokonale funkčné možno označiť klasické prevedenie panelu klimatizácie. S prihliadnutím na funkčnú stránku predsa len zatiaľ ešte nikto nevymyslel nič lepšie, ako sú prehľadne usporiadané tlačidlá. Tradične silnou stránkou modelov BMW je multimediálne rozhranie iDrive. Obrazovka s priemerom 12,3 palca ponúka nielen prepracovanú grafiku, ale aj špičkovú čitateľnosť.

Pribudlo tu aj množstvo dostupných online aplikácií. Vo všeobecnosti by sme na podrobnejšie popísanie špičkových technológií na čele s laserovými svetlami alebo jazdnými asistentmi potrebovali samostatný článok. Maximálny užívateľský komfort na palube dotvárajú veľkorysé a zároveň športové predné sedačky so širokou škálou elektrického nastavenia. Detail, ktorý si v tomto smere zaslúži palec hore, je príjemne mäkký vankúšik ako súčasť hlavovej opierky. Čerešničkou na torte pri testovanom kúsku bola dostupnosť akéhosi automobilového wellness. Vodič a predný spolujazdec majú v rámci niektorého z dostupných programov k dispozícii sedačky s masážnou funkciou a celý interiér zároveň osvieži niektorá z prednastavených vôní. Z praktickej stránky prekvapuje aj nadštandardný batožinový priestor so základným objemom až 580 litrov.

Extrémny výkon je prudko návykový
Všetko doteraz spomenuté vám dokážu ponúknuť aj dostupnejšie verzie modelu BMW X6. Testovaný model M50i je ale v prvom rade o motore a zážitkoch. Na prvý pohľad sa výkon 530 koní v takomto veľkom a ťažkom SUV kupé javí ako číry nezmysel. V praxi ale ide o veľmi návykovú kombináciu. Emócie a zimomriavky prináša už len ranné naštartovanie chladného 8-valca, sprevádzané autentickou zvukovou kulisou. Párkrát sme sa počas testu pristihli, že dlhé čakanie na semaforoch so zaradeným režimom P sme si skracovali efektným brnknutím do plynového pedála. Vtedy sa vďaka silnému 8-valcu „zachveje“ už aj takto veľký „mastodont“. Doslova explózia výkonu je okamžite k dispozícii už aj pri náznaku prudšieho zatlačenia pedála akcelerátora. Ukazovateľ rýchlosti následne expresne letí do pásma „zakázaných“ hodnôt. Priam  nutnosť predstavuje v tomto prípade aj špičkovo vyladený pohon všetkých kolies xDrive. Práve „štvorkolka“ pomáha účinne skrotiť obrovský výkon nielen v zákrutách, ale aj v prípade menej skúsených vodičov. Pohon xDrive pri dynamickej jazde po kľukatých cestách znesie naozaj veľa. Podpísali sa pod to aj skvele fungujúce aktívne stabilizátory. Na zreteli treba mať pri tom všetkom ale stále aj nemalú hmotnosť. Tá v pohotovostnom stave presahuje hodnotu 2,3 tony. Inými slovami, zákony fyziky nedokáže v kritických situáciách oklamať ani skvelo jazdiace BMW. Pri vyslovene dynamickej jazde s častým krotením výkonu sú priam nutnosťou dodatočné výkonné brzdy.

Pri rozjazde dokáže model X6 M50i doslova zadupať do zeme akýkoľvek „hot hatch“. Nakoniec, veď aj zrýchlenie z 0 na 100 km/h s hodnotou pod 5 sekúnd patrí skôr do sféry superšportov ako do kategórie SUV! Identická situácia sa opakuje aj pri pružných zrýchleniach na okreskách alebo diaľniciach. A čo spotreba paliva? My sme v teste jazdili s priemerom okolo 15 l na 100 km/h. Údaj o spotrebe ale nebude u drvivej väčšiny majiteľov tohto modelu nikdy témou dňa. Vo finále je jasné, že imidžové SUV z Mníchova výkon astronomických 530 koní reálne ani nepotrebuje. Ale práve vďaka tomuto výkonu dokáže vodič zažiť doslova pravú a nefalšovanú radosť z jazdy. A presne o tom má byť BMW X6 M50i.

BMW X6 M50I XDRIVE
Motor: zážihový (benzín)
Pohon: 4×4 xDrive
Počet valcov: 8
Výkon: 390/530 kW/koní
Krútiaci moment: 750 Nm
Maximálna rýchlosť: 250 km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 4,3 s
Prevodovka: 8 stupňová automatická
Cena modelu od: od 99 550 eur

Mohli by ste prevetrať:

Nová vízia BMW ukázala budúcnosť mestských športiakov
Luxusné Aston Martin s prívlastkom 007 len pre šťastlivcov
Bugatti Chiron Pur Sport: Superšport pre najnáročnejších

Facebook Comments