Automobilový priemysel predstavuje hybnú silu mnohých ekonomík po celom svete. Automobily predstavujú zároveň celospoločenský fenomén, ktorý sa či už priamo, alebo nepriamo dotýka prakticky každého z nás. Väčšina ľudí dokáže bez problémov identifikovať najznámejšie automobilky podľa ich loga či emblému. Tí viac zainteresovaní dokážu následne rozpoznať aj konkrétny model toho či oného výrobcu.

Označenie modelu automobilu musí v prvom rade korešpondovať s filozofiou danej spoločnosti. Automobilky ale majú pri reorganizácii značenia svojich produktov čoraz viac zviazané ruky. Mnohé, na prvý pohľad univerzálne názvy či skratky sú dnes po legislatívnej stránke autorsky chránené. Automobilovým marketérom spôsobujú čoraz väčšie vrásky aj aktivity konkurencie či všeobecný technologický progres. Aj keď sa to na prvý pohľad nemusí zdať, vymyslieť univerzálne použiteľné označenie pre nový model predávaný na celom svete nemusí byť vôbec jednoduchá úloha. V nasledujúcom prehľade sme si pre vás v tomto smere pripravili hneď niekoľko kuriozít.

Za vznik legendárneho Porsche 911 môže Peugeot
Notoricky známy je v tomto smere spor medzi automobilkami Peugeot a Porsche. Jeden z historicky najikonickejších športových automobilov, ktorým je Porsche 911, sa mal pôvodne volať Porsche 901. Proti bol ale Peugeot, ktorý svoje modely tradične označuje s nulou uprostred. Zuffenhausen bol vo finále nútený kapitulovať a z Porsche 901 sa nakoniec stalo Porsche 911

Foto: netcarshow.com


Apostrof nemusí byť vždy dobrý nápad

Z nedávnej histórie prekvapí aj kompaktný modelový rad značky Kia. Kórejci sa s modelovým radom Ceed vyrábaným na Slovensku rozhodli v roku 2006 dobyť trhy v Európe. Komerčný úspech sa dostavil pomerne rýchlo. Podľa mnohým bol ale najväčšou „slabinou“ tohto modelu paradoxne priveľmi sofistikovaný názov. Skratka Ceed je tvorená zo začiatočných písmen slov „Community of Europe with European Design“. Pôvodne sa ale tento model označoval ako Cee´d, s nezmyselným apostrofom. Zjednodušenie názvu na Ceed sa dostavilo až s príchodom aktuálnej tretej generácie.

Foto: Adobe Stock


Nástrahy viac ako 7000 svetových jazykov: Ešte kurióznejšie a úsmevnejšie situácie nastávajú pri klasických pomenovaniach modelov. Pomyselnú nášľapnú mínu môže v tomto prípade ukrývať rozmanitosť výkladu v jednotlivých jazykoch. Aj keď názov daného modelu pôsobí vo väčšine prípadov dostatočne „cool“, výsledný dojem dokáže vo finále pokaziť aj prehliadnutá „drobnosť“.

 

Mitsubishi Pajero
Kto by nepoznal legendárny offroad s tromi diamantmi v znaku? Terénna ikona sa môže okrem iného pochváliť aj mnohonásobným víťazstvom v púštnom dakarskom maratóne. V španielsky hovoriacich krajinách sa ale Pajero muselo predávať ako Mitsubishi Montero. Dôvod je viac ako prozaický. Pajero totiž v španielčine zmámená niečo ako „masturbátor“. Žeby bol práve toto dôvod, prečo Japonci pred časom prestali tento legendárny model vyrábať?

Foto: Mitsubishi

Rolls-Royce Silver Shadow
Nechceného jazykového preklepu sa takmer dopustila aj automobilka, pri ktorej by to nikto nečakal. Britský Rolls-Royce je známy ako výrobca automobilov pre tú najnáročnejšiu klientelu. Predchodca dnešnej limuzíny Ghost (duch) niesol v 70. rokoch minulého storočia označenie Silver Shadow, v preklade strieborný tieň. Pôvodne sa však mal volať Silver Mist, teda strieborná hmla. Reálne ale v RR od tohto nápadu veľmi rýchlo upustili. Slovné spojenie Silver Mist totiž v nemčine znamená niečo ako „strieborný hnoj“.

Foto: Adobe Stock

Opel Ascona
Opel Ascona možno považovať za duchovného predchodcu dnes mimoriadne obľúbeného modelu Insignia. Z jazykovej tvárnosti španielčiny ale pramení, že slovom Ascona sa v severnej časti Španielska, ako aj v niektorých oblastiach Portugalska, označujú ženské pohlavné orgány. Opel sa ale rozhodol ísť hlavou proti múru a svoj model Ascona na Pyrenejskom polostrove skutočne predával. Aj vás by zaujímalo, ako sa v danej lokalite darilo odbytu tohto modelu?

Foto: Opel

Nissan Pivo
Nissan v roku 2007 zaujal svojím konceptom s názvom Pivo, ktorý bol predstavený na autosalóne v Tokiu. Táto štúdia v tých časoch na globálnej úrovni pútala pozornosť nielen svojím dizajnom, ale aj pohonom na elektrickú energiu. Napriek tomu japonský koncept v našich končinách na seba upútal predovšetkým názvom. Škoda, že Nissan neskôr Pivo nepustil aj do sériovej produkcie. Určite by práve po tomto modeli na Slovensku reálne siahol nejeden fanúšik rovnomenného zlatistého moku.

Foto: Adobe Stock

Proton Jebat
Na úplný koniec sme si nechali skutočnú chuťovku. Ide o automobilku Proton z Malajzie. Modely tejto značky si bolo v minulosti možné oficiálne zadovážiť dokonca aj na našom trhu. Oveľa viac zabodoval Proton v roku 2010. Reč je o koncepte s mimoriadne „kontroverzným“ názvom Proton Jebat. Po technickej stránke šlo o „rebrand“ dobového modelu Mitsubishi Lancer Evo. Do  sériovej podoby sa však nakoniec Jebat nikdy nedostal. To, či je to dobre alebo zle, nechávame už na individuálnom posúdení každého z vás.

Foto: Adobe Stock

Mohlo by vás zaujať:

Peklo menom Gemera: Hybridný švédsky superšport
Auto snov a jeho decentná hra na city
Dolce Vita má podmanivé meno Ferrari Roma

Facebook Comments