Sprísňujúce sa emisné predpisy tlačia výrobcov do uletených riešení neraz znamenajúcich aj kopec rekordnej zábavy. Našťastie. Vždy sa nájdu ľudia, ktorí budú kritizovať a nadávať. Vždy sa nájdu aj takí, ktorí bez vyskúšania vec zatratia alebo takí, ktorí sú síce vysadení na čísla, ale nepárne neberú skoro vôbec. Nuž, budete si musieť zvykať a zvyknúť, lebo „kráľovské vajce“ Koenigsegg Gemera je na negatívne reči ako stvorený.

Foto: Koenigsegg

Pár
Aby sme vás na úvod trochu upokojili, začneme párnymi vecami. Gemera je prvým vozidlom z produkcie švédskeho výrobcu, ktorý je určený pre štyroch pasažierov, no nie je to sedan. Ide o plnohodnotný superšport s párom dohora otvárajúcich sa dverí. Nie je to síce veľmi komfortné, ale kto povedal, že pri superšporte to tak má byť? Podobne originálne prvky sú aj v samotnom interiéri. Vonkajšie spätné zrkadlá nahradila dvojica malých displejov. V strede prístrojovej dosky je jeden prerastený multifunkčný displej, avšak podobný je aj vzadu. Aj držiaky na nápoje sú popárované – jeden slúži na zohrievanie nápoja, druhý na jeho ochladzovanie. Všetko je zvýraznené kvalitnými materiálmi a precíznym remeselným spracovaním, ale aj dvoma batožinovými priestormi. Aká náhoda…

Foto: Koenigsegg

Nepár
Teraz príde skutočná zábava poskladaná hlavne z nepárnych počtov. Gemera je taktiež prvým
Koenigseggom s hybridným pohonom. Samozrejme, výrobca si ho vybral hlavne pre zníženie emisií. O Gemere hovorí, že je síce na 100 % hybridno-ekologická, no zároveň je Koenigsegg so všetkým, čo k renomé značky patrí. Prvým nepárnym číslom je trojka, počet elektromotorov, ale aj počet valcov spaľovacieho motora. Áno, dobre čítate. Aj Koenigsegg siahol po trojvalci s objemom dva litre. Skôr než sa rozbehnete, výrobca preň udáva viac ako oslnivé parametre – 440 kW pri otáčkach 7500 min-1 (červené otáčkové pásmo však začína pri 8500 min-1!) a 600 Nm v otáčkovom pásme 2000 – 7000 min-1. Takže pokoj, lebo tri elektromotory pomáhajú ďalšou veľkou porciou všetkého. Dohromady sa Gemera hrdí 1250 kW a 3500 Nm (nepárne 3x!). Aj s 1850 kg pohotovostnej hmotnosti urobí stovku za 1,9 sekundy, pričom maximálna rýchlosť je okolo 400 km.

Foto: Koenigsegg

Pikošky
Čisto na elektrinu vie Gemera prejsť 50 km, avšak v prípade potreby rýchlosťou až 300 km/h. Spaľovací motor je spriahnutý s elektromotorom (vzadu), pričom celkom nečakane poháňa kolesá prednej nápravy. Na bokoch motora sú zase umiestnené dva elektromotory, po jednom na každom kolese. Samotný motor váži 70 kg, má dve turbodúchadlá a nemá vačkové hriadele (ventily sú ovládané solenoidmi, čiže elektromagnetmi). Okrem benzínu a populárneho E85 (pri jeho spaľovaní má udávané výkonové parametre) vie spaľovať aj E100, Gen2.0 etanol, ale aj metanol. Okrem pohonu všetkých kolies má aj natáčanie zadných kolies spolu s torque vectoringom. V interiéri má 11 reproduktorov. A Koenigsegg chce z neho vyrobiť len 300 kusov. Ekológia tak zrazu dostala celkom agresívnu podobu.

KOENIGSEGG GEMERA
Valce/Objem: R3/2,0 litra
Maximálny výkon: 440 kW (600 k) pri 7500 min-1, systémový 1250 kW (1700 k)
Maximálny krútiaci moment: 600 Nm pri otáčkach 2000 – 7000 min-1, systémový 3500 Nm
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 1,9 s
Priemerná spotreba: 75-litrová nádrž by mala stačiť na 950 km jazdy.
Cena: Dobrá otázka.


Najradšej by ste si osedlali:

Auto snov a jeho decentná hra na city
Dolce Vita má podmanivé meno Ferrari Roma
Ozajstné auto na mieru len pre 50 pracháčov

Facebook Comments