Hovorí sa, že budúcnosť automobilky Lotus bude výrazne elektrifikovanejšia. Chápeme, aktuálne smerovanie ju zrejme nevie obísť. Len či by to chápal aj Colin Chapman, tvorca myšlienky ľahkého a výkonného auta, ktorú Lotus doteraz bezhlavo dodržiaval. Našťastie. Avšak nanešťastie – aj keď pripravovaná Evija má mať 2000 (!) koní (1470 kW), s takmer 1700 kg ľahká určite nebude. A na zvuk strieľajúceho výfuku či svist kompresora, ktorý vťahuje do deja, tiež môžeme zabudnúť. Pre niekoho len nekonečný ťah nasrdeného trolejbusu nestačí. Emócie a zážitok majú aj iný rozmer…

Menej pre mnohých
Je to ako príbeh o rozvoji myšlienky pre rôzne masy automobilových fanúšikov s relatívn tragickým záverom – ponuke auta aj pre neortodoxných znalcov, akési posledné „chytajte, kým je“. Lotus Evora GT410 je v skratke civilnejší variant modelu GT410 Sport. Potenciálnemu majiteľovi prináša väčšiu každodennú použiteľnosť pri zachovaní športového fílingu (povedzme aj pozérstve). Preto nechýbajú kožou potiahnuté a vyhrievané športové sedadlá Sparco, klimatizácia, tempomat, cúvacia kamera, špičkový navigačno – zábavný systém s digitálnym rádiom DAB. Ale aj viac zvukovej izolácie pre tichšiu jazdu, akési mohutnejšie odizolovanie od okolitého sveta a užívanie si hudby, normálne z nejakého USB, žiadna streľba z výfukov. A dokonca nechýba obloženie dverí s integrovanými opierkami rúk a praktickými kapsami či zadné „dvere“ s presklenou časťou. Všetko ešte dotvárajú normálnejšie pneumatiky Michelin Pilot Sport 4S.

Foto: Lotus

Napriek tomu…
Aj keď civilnejšia, stále je to Lotus so všetkým, čo sa od Lotusov čaká. Kompresorom preplňovan 3,5-litrový vidlicový šesťvalec si s 1360 kg poradí naozaj ľahko (aj keby v ňom sedeli dvaja mäsiari). Prevodovka je puritánsky manuálna šesťstupňová, no i tak zvládne stovku niečo nad 4 sekundy. Avšak pozor! K dispozícii je aj šesťstupňový automat (!) – kto ho chce? Na druhej strane, na každodenné expresné cestovanie do práce nemusí byť na zahodenie. Veď na podobne koncipované prevodovky prechádza mnohá konkurencia, manuálna prevodovka sa stáva prežitkom, archaizmom. Dokonca aj tí, ktorí sa radi naháňajú so stopkami, povedia, že čas, za ktorý preradí automat, je omnoho kratší, aký potrebuje na preradenie skúsený vodič či nebodaj podradenie s medziplynom. Aj takto nejako môže vyzerať športová pohoda neagresívne zmýšľajúceho vodiča, ktorý však má rád pocit, keď s ním auto dokonale komunikuje a nemá problém využiť jeho potenciál. Nie vždy všetko musí by o nekonečnom pretekaní (sa) a dokazovaní (si). Niekedy stačí len tak „kruizingovať“, užívať si nekonečné kilometre a zákruty v bezchybnom spojení človek – stroj.

Foto: Lotus

LOTUS EVORA GT410
Valce/Objem: V6/3,5 litra
Maximálny výkon: 301 kW (410 k)
Maximálny krútiaci moment: 410 Nm
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 4,2 s
Priemerná spotreba: kombinovaných 10,6 (asi len v sne)
Cena: od 99 900 € v takmer susednom DE

Mohli by vás zaujať:

Dolce Vita má podmanivé meno Ferrari Roma
Ozajstné auto na mieru len pre 50 pracháčov
Klasická puritánska škola: Opel Speedster

Facebook Comments