Človek je čudný tvor. Stále niečo potrebuje, niečo skúša, neraz je aj celkom nespokojný. A práve možno o tom to je. Chuť zdolávať méty mnohých sprevádza celý život. Presne jednu métu chce prekonať projekt Bloodhound LSR (Land Speed Record).

1227,9 km/h
Presne takú „veľkosť“ má stále platiaci rýchlostný rekord vozidla idúceho po súši. V reči anglickej (lebo projekt anglický je) to je 763,035 mph. Dosiahol ho v roku 1997 šoférujúci pilot Andy Green vo „vozidle“ Trust SSC. Odvtedy už naozaj pretieklo dosť vody, veľa zrniečok piesku zmenilo svoje pôsobisko. Presne tak zrejme nastal čas na posunutie rýchlostného rekordu na doslova ŠIALENÝCH 1000 mph, čo je v našom jazyku rýchlosť viac ako 1600 km/h. Keďže pri takýchto rýchlostiach aj „kýchnutie“ znamená veľkú stratu stability, testovací program je doslova rozdelený na niekoľko fáz a do niekoľkých rokov. Aktuálne „policajný pes“ (teda Bloodhound) atakoval rýchlosť skromných 334 mph (približne 540 km). Postupne ale budú testy skokovito rýchlejšie – každý krok + 50 mph až do (pre aktuálny testovací program) konečných 500 mph.

Pikošky
Bloodhound LSR je poháňaný turbínou Rolls-Royce EJ200 zo stíhačky Eurofighter Typhoon s ťahom 90 kW (výkon asi 360 rodinných áut). Je navrhnutý na maximálnu konštrukčnú rýchlosť 1050 mph. Ak by ju dosiahol, tak míľu (1,6 km) „preletí“ za 3,6 sekundy – 4,5 futbalových ihrísk za sekundu. Masívne hliníkové kolesá boli špeciálne navrhnuté na povrch púšte. Majú priemer 900 mm, pričom každé váži 90 kg. Sú navrhnuté tak, aby zvládali otáčky až 10 200 min-1 – viac ako štyrikrát rýchlejšie ako kolesá F1 pri maximálnej rýchlosti. Zaujímavé je, že predné majú vo vyšších rýchlostiach len „kozmetickú“ funkciu. Bloodhound ich totižto so zvyšujúcou sa rýchlosťou odlepí od povrchu (ako rýchle motorové člny). Od nejakých 800 km/h sa už hýbe doslova a do písmena len na zadných. Projekt je rozdelený do dvoch fáz. Cieľom fázy jeden je prekonanie stávajúceho rýchlostného rekordu. Je to potrebné na pochopenie správania auta pri vstupe do transonickej fázy pri prekonávaní rýchlosti zvuku. Následne tím preskúma údaje a pustí sa do druhej fázy – bezpečného prekonania rýchlosti 1000 mph. Držíme palce.

Rýchle  stroje okolo nás:

Japonské vlaky budúcnosti: Jazda rýchlosťou 500 km/h
Aspark Owl: Najrýchlejší (elektrický) hypercar na svete?

Facebook Comments