Sympatické je, že aj napriek aktuálnym trendom Kórejci nezanevreli ani na tradičnú kompaktnú triedu. Práve naopak, aktuálny modelový rad Ceed nasadil pomyselnú latku poriadne vysoko. Kia okrem tradičného hatchbacku a kombi obohatila modelový rad Ceed aj o vyslovene emóciami nabité nové karosárske verzie. My sme aktuálne vyskúšali dynamicky ladený model Kia ProCeed, ktorý kombinuje šoférske emócie s až prekvapivo priestranným interiérom zabaleného do športovo-elegantnej karosérie typu shooting brake.

Kia v roku 2006 otvorila svoj doteraz jediný európsky výrobný závod neďaleko Žiliny. Dôležitú časť produkcie v tomto závode predstavuje už od začiatku modelový rad Ceed, pôvodne označovaný ako cee´d. Ide o rodinu kompaktných modelov navrhnutých presne podľa „chuti“ a požiadaviek náročnej európskej klientely. Atraktívnym spestrením prvej generácie bol model pro_cee´d. V tých časoch išlo o športovo ladený 3-dverový hatchback. Rovnakého receptu sa neskôr držala aj druhá generácia, predstavená v roku 2012. Ponuku v tomto prípade neskôr doplnila aj verzia s prívlastkom GT. Tú môžeme považovať za prvý „hot hatch“ značky Kia.

Foto: redakcia

Trhový podiel vozidiel s menej praktickou 3-dverovou karosériou začal v ďalších rokoch citeľne strácať. Mnohí výrobcovia sa preto rozhodli spomínanú karosársku verziu zo svojho modelového portfólia vypustiť. Radí sa medzi nich aj Kia. Zvučne znejúci model ProCeed napriek tomu dostal druhú šancu a na trh sa vrátil v reinkarnovanej podobe štýlového 5-dverového „shooting brake“. Najemocionálnejší člen modelovej rodiny Ceed zdedil od svojich služobne starších súrodencov veľmi schopný podvozok a mimoriadne tuhú karosériu.

Dizajn plný emócii
Atraktívny dizajn je bezpochyby jedným z najväčších lákadiel testovaného modelu. Zaujímavosťou je v tomto smere evidentná snaha o odlíšenie sa. Aj keď ProCeed vzniká na tej istej linke ako ostatné modely rodiny Ceed, so súrodencami sa zhoduje prakticky len predná kapota a predné blatníky. Všetky ostatné diely sú originálne. Prednej časti dominuje aj naďalej typická maska chladiča v tvare tigrieho nosa. Emblém GT pri špičkovej verzii dopĺňa čierno-červený výplet. Pri pohľade z profilu vyniká najviac elegantno-športová silueta „shooting brake“ s klesajúcou líniou strechy. Dizajnovo zaujímavým prvkom je pochrómovaná „žraločia plutva“ zdobiaca bočné zadné okno. Najväčšou porciou originality sa môže pochváliť zadná časť. Prudko klesajúcu líniu zadných dverí dopĺňa decentný strešný spojler s centrálnym brzdovým svetlom trojuholníkového tvaru. Svetelný zážitok znásobujú koncové svetlá. Prostredníctvom červenej linky sú v ich hornej časti opticky prepojené takmer do jedného celku.

Foto: redakcia

Interiér bez kompromisov
Tvorcovia modelu ProCeed sa snažili autentickú a športovú emóciu dodať aj interiéru, ktorý je v princípe prakticky totožný s ostatnými modelmi rodiny Ceed. Pochváliť preto musíme výber použitých materiálov, či veľmi dobre usporiadanie ovládacích prvkov. Celkovo nenápadný vzhľad interiéru sa v prípade ttestovanej verzie GT podarilo ozvláštniť pomerne jednoduchým receptom. Reč je o kontrastných prvkoch s prenikavým červeným prešívaním. Spomenutý motív sa okrem bočných panelov predných dverí vyskytuje aj na volante, voliči automatickej prevodovky či na sedadlách. Športovo ladené predné sedadlá z kvalitných materiálov dodávajú modelu ProCeed ten správny „GT-čkový“ charakter. Pri ostrejšej jazde dokážu potešiť anatomickým tvarovaním s náznakom bočného vedenia. Pri každodennom používaní sú ale zároveň stále dostatočne pohodlné a príjemné. V rámci nedávnej modernizácie môžeme aj prípade modelu ProCeed počítať s obohatením ponuky o alternatívu v podobe „digitálnej prístrojovky“. A napriek tomu by sme v tomto prípade ale ostali pri analógovej klasike, ktorú ponúkaj aj testovaný model. Ozvláštnením palubného počítača je pri testovanej verzii tzv. GT mód. V decentnej grafickej podobe zobrazuje okrem rýchlosti aj tlak turbodúchadla či momentálne využívanie krútiaceho momentu. Priestorové pomery v druhom rade sú určite prijemným prekvapením. Aj napriek klesajúcej línii strechy sa tu dokážu veľmi pohodlne prepraviť dvaja dospelí s výškou cca 180 cm. O niečo obozretnejší je potrebné byť pri nastupovaní dozadu. Zadné dvere sa pri modeli ProCeed vyznačujú o niečo menším otvorom. Prijemné prekvapenie nastáva aj pri pohľade do kufra. Batožinový priestor ponúka v základe až 594 litrov, čo je hodnota, ktorá dokáže pokryť aj nároky viacčlennej rodiny!

Foto: redakcia

Emócie za volantom
Kia ProCeed nás očarila atraktívnym dizajnom a potešila až nečakane praktickým interiérom. Najväčšie očakávania ale napriek tomu logicky smerujú k jazdnému prejavu testovanej verzie s emblémom GT. Už základný Ceed dokáže potešiť presvedčivými jazdnými vlastnosťami, nad ktorými najviac vyčnieva veľmi schopný podvozok. Model ProCeed sa vyznačuje ešte o niečo nižšou svetlou výškou a tým pádom i nižším ťažiskom. Podvozok aj v tomto prípade odvádza výbornú prácu. Pri pokojnej jazde dokáže veľmi dobre odfiltrovať drobné nerovnosti našich ciest aj napriek 18 palcovým kolesám. Pri dynamickej jazde zároveň dokáže veľmi sebaisto držať zvolenú jazdnú stopu. ProCeed GT si s pričinením plášťom Michelin Pilot Sport 4 vo väčšine prípadov dokáže poradiť aj so situáciami, keď to s nájazdovou rýchlosťou do zákruty „mierne preženiete“. Prirodzená nedotáčavosť sa dostavuje dokonca o niečo neskôr ako ju vodič podvedome spoza volantu očakáva. Verzia GT využíva výhradne prepĺňaný benzínový 4-valec 1,4 T-GDi s výkonom 204 koní. Motor pod prednou kapotou dokáže vozidlu udeliť presvedčivú porciu jazdnej dynamiky. Napriek tomu má ProCeed podvozok, ktorý by z nášho pohľadu dokázal uniesť aj ešte o niečo väčšiu porciu výkonu. Spotreba paliva sa vo finále ustálila na akceptovateľnej úrovni 7,6 litra na každých 100 kilometrov podľa palubného počítača. Pri vyslovene pohodovej jazde sa dá bež väčších ťažkostí jazdiť aj za menej. Naopak pri vyslovene dynamickom užívaní sa výsledná spotreba s ľahkosťou prehupne cez hranicu 10 l/100 km. Pohonný reťazec sa okrem až nečakane temperamentného zvukového prejavu, vyznačuje veľmi energickým záťahom. Okrem štandardného jazdného režimu Normal, má vodič k dispozícii aj režim Sport. Po jeho aktivovaní sa okrem ešte citeľne výraznejšieho zvukového prejavu citeľne zmení citlivosť reakcie plynového pedála a predovšetkým „práca“ automatickej prevodovky so 7 stupňami.

Foto: redakcia

Dvojspojková automatická prevodovka dokáže pri bežnej jazde veľmi dobre pracovať s krútiacim momentom. Pri pokojnom tempe sa snaží otáčky držať čo najnižšie vzhľadom na spotrebu paliva. Pri prudšom zošliapnutí akcelerátora zároveň dokáže pomerne pohotovo podradiť aj o 2 prevodové stupne. Z nášho pohľadu ide o ideálne riešenie pri častom používaní v mestskej premávke či v častých kolónach. Pri orientácii na vyslovene zážitkovejší jazdný prejav považujeme za lepšiu voľbu klasickú manuálnu prevodovku, s ktorou je možné jazdu ešte viac precítiť. Riadenie možno označiť za príjemne strmé. Jeho „športová citlivosť“ sa k vozidlu podobného typu ideálne hodí. To isté konštatovanie platí aj o brzdách, ktoré dovoľujú citlivé dávkovanie brzdnej sily. Neunavili sme ich pritom ani pri intenzívnej záťaži v podobe prejazdov cez obľúbený horský prechod plný zákrut.

Foto: redakcia

Technické údaje: Kia ProCeed GT 1,6 T-GDi

Dĺžka: 4605 mm
Šírka: 1800 mm
Výška: 1422 mm
Rázvor: 2650 mm
Objem kufra: 594 litrov
Motor: zážihový
Pohon: predný
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 150/204
Krútiaci moment Nm: 265
Pohotovostná hmotnosť: 1465 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 225
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 7,5 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 7
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 7,2 l na 100 km
Cena modelového radu od: 21 090 €

Mohlo by vás zaujať:

To je ona! Nová OCTAVIA štvrtej generácie
Výročná mrštná jednohubka na počesť zakladateľa
Chcete sa ocitnúť v klube výnimočných?

Facebook Comments