V roku 1975 bol Európskym autom roka (Car of the Year). Vyrábal sa neuveriteľných 17 rokov. Dokonca sa o ňom hovorí ako o poslednom skutočnom Citroëne. Nič z toho mu ale nepomohlo k neutíchajúcej sláve, skôr dal pomyselný klinec do rakvy originálnej francúzskej značke. Bol však natoľko technicky prelomový, že aj v súčasnosti vzbudzuje obdiv nejedného technického „fajnšmekra“. Presne taký je nasledovník nezabudnuteľného (Fantomasovho) modelu DS, Citroën CX.

Foto: pixabay.com

Odpor vzduchu
Vyznáte sa vo fyzike? Ak áno, isto vám niečo povie „súčiniteľ (koeficient) odporu vzduchu“ so skratkou cx (niekde aj Cx). Práve naň odkazuje označenie CX. Keď s ním v roku 1974 automobilka prišla, mal na vtedajšie pomery neuveriteľnú hodnotu, len 0,36. Aerodynamika veľkej novinky bola jej silnou stránkou, podobne ako aj progresívny podvozok s hydropneumatickým pružením, schopným odfiltrovať nejednu nerovnosť, no podvozok vedel meniť aj svetlú výšku. Mnohí vtedajší novinári o ňom písali ako o systéme, vďaka ktorému sa CX nad cestou doslova vznáša. Mal aj posilňovač riadenia meniaci tuhosť podľa rýchlosti. Všetko sú to naozaj prelomové technické „drobnosti ktoré však už od úvodu sprevádzali početné výrobné nedokonalosti, ako aj fakt, že CX sa predával len v Európe. Verte či nie, v rokoch vzniku totižto v USA zakázali autá s meniteľnou svetlou výškou. Dohromady to znamenalo, že zisk z predaja nebol taký, aký automobilka očakávala. CX ju naozaj doslova vycucal, čo malo za následok finančný krach a v roku 1976 jej spojenie s automobilkou Peugeot (či skôr Peugeot si kúpil Citroën).

Na dosah prstov
Ešte v jednej veci bol CX originálne netradičný – riešením prístrojovej dosky, hlavne okolo vodiča. Stĺpik volantu bol úplne holý, ako keby len volant trčal z prístrojovej dosky. Mal len jedno rameno, čiže nič neprekážalo výrobnej čitateľnosti prístrojov. Páčky pod volantom sa „presunuli“ do sektoru vedľa samotných ukazovateľov v štýle otáčajúcich sa bubnov, pričom sa zmenili na kolískové prepínače (pamätáte si nezabudnuteľný Oltcit?) tak, aby ruky zostali na volante a boli v dosahu prstov –  smerovka sa automaticky nevypínala, vypnutie malo byť vedomé rozhodnutie vodiča. Ani autorádio s ovládaním ventilácie nebolo na tradičnom mieste. Z pohľadu dnešných bezpečnostných prvkov a noriem boli na úplne zlom – rovno medzi sedadlami vedľa páky ručnej brzdy (pozícia sa menila aj podľa série výroby). Aj takto vyzeral odvážny dizajn vtedajších časov.

Foto: arch

Kde je motor?
Citroën CX bol v riešení motorov naozaj iný. Pokrokovosť mal symbolizovať trojrotorový wankel s označením Comotor (od roku 1967 spoločný projekt s NSU). Dobrá myšlienka, zlé načasovanie. Ropná kríza urobila nie práve úspornému motoru výrazný škrt cez rozpočet – obe automobilky neúmerne finančne vycucal. Keďže sú motory typu wankel veľmi kompaktné, aj keď to tak na prvý pohľad nevyzerá, aj priestor pod dlhou prednou kapotou nebol príliš veľký. Preto CX nejazdilo s objemovo veľkými motormi – jednoducho sa pri priečnom usporiadaní pod kapotu nezmestili. Najväčšie motory (benzínové aj naftové) mali objem 2,5 litra, no v začiatkoch štartoval dvojlitrový štvorvalec s karburátorom a skromným výkonom 75 kW. Na opačnom konci bol od roku 1985 (séria 2) variant GTi Turbo so 124 kW, ktorý vraj ako jediný vedel dokonale využiť potenciál podvozku. Celkovo CX  poháňalo až 13 rôznych motorov – niekedy išlo o ten istý motor, no s odlišnými úpravami, napríklad naftový bol najprv bez preplňovania, potom s preplňovaním a nakoniec s preplňovaním a medzichladičom. Počas existencie CX (karosársky klasický a najznámejší fastback, kombi a s predĺženým rázvorom o 25 cm) bolo vyrobených necelých 1 171 000 kusov, no od roku 1985 (upravená séria 2) do konca výroby len nejakých 35 000. Aj to je ukážka toho, ako vie nedostatok financií pochovať originalitu. Citroën sa v područí Peugeotu musel pri vylepšovaní uskromniť. Peugeot mal totižto v tejto triede model 604. Ešte pár drobností. Luxusné modely mali označenie Pallas, športové GTi. Modely s dlhým rázvorom zase Prestige (s benzínovým motorom) alebo Limousine (naftovým). Továreň nikdy nevyrábala CX s preplňovaným benzínovým motorom kombinovaným s automatickou prevodovkou. Vozidlá série 1 (do 1985) mali oceľové nárazníky, sci-fi prístrojovú dosku a mäkšie pruženie. Séria 2 bola upratanejšia s konvenčnými ručičkovými ukazovateľmi a plastovými nárazníkmi.

Vo Francúzsku používala model CX Prestige francúzska vláda vrátane bývalého prezidenta Jacqua Chiraca, ktorý CX používal oficiálne ešte mnoho rokov po tom, ako sa výroba skončila. Okrem neho dokonca aj Erich Honecker (vedúci predstaviteľ NDR), Elena Ceaușescu (podpredsedníčka rumunskej vlády a manželka rumunského komunistického vodcu Nicolae Ceaușescu), Rainier I I. (monacký princ a jeho manželka Grace Kelly)… Medzi významných majiteľov patril aj hudobník Carlos Santana či futbalista Johan Cruyff.

Staré ale nezabudnuteľné:

Kultové auto McLaren F1: Superlatív superlatívov
Kultové auto: 205-ka skoro vozom roka 1984
Prvý japonský superšport prekvapil celý svet

Facebook Comments