Prečo sa tímy hokejovej NHL presúvajú s celým svojím zázemím kvôli jednému zápasu cez polovicu zemegule a zároveň ochudobňujú vlastných fanúšikov o športový zážitok? V skutočnosti je to však dobre premyslený ťah, ktorý má svoje ekonomické pozadie.

Po prvýkrát zamierila kanadsko-americká Národná hokejová liga (NHL) do Európy v roku 2007, keď v Londýne odohrali dve stretnutia Los Angeles Kings a Anaheim Ducks. Boli to pritom riadne zápasy základnej časti, ktorých výsledky mali rovnakú váhu ako hociktoré iné stretnutia v sezóne. Išlo o veľký prelom, pretože dovtedy navštívili tímy NHL Európu len kvôli rôznym exhibičným zápasom alebo propagačným turné po viacerých krajinách.

Akcia za 4 milióny dolárov
Od tej doby odohrali tímy NHL na európskom kontinente už 26 súťažných zápasov započítavaných do základnej časti. V tejto sezóne si ako jedno z dvoch európskych dejísk vybrali aj Prahu, kde sa začiatkom októbra v tamojšej O2 aréne stretli Chicago Blackhawks a Philadelphia Flyers. Zvíťazila Philadelphia tesne 4:3, a to pred vypredanou halou so 17 463 divákmi. Ceny lístkov sa pohybovali od 990 do 7990 českých korún. „Odozva od hráčov aj samotných klubov je veľmi pozitívna. Je to pre nich veľký zážitok, najmä pre hráčov pochádzajúcich z daných krajín, ktorí sa tak môžu predviesť v zápase NHL pred domácim publikom. V tomto koncepte chceme rozhodne pokračovať a expandovať do ďalších miest a krajín. Doterajší úspech prekonal všetky naše očakávania,“  povedal Bill Daly, zástupca komisára NHL pre ligový web nhl.com. Do Prahy pritom NHL zavítala už po tretíkrát v histórii. Predtým to bolo v rokoch 2008 a 2010. Hovorí sa, že tentoraz vyšla celá akcia na približne štyri milióny amerických dolárov. Liga už pomaly začína s plánovaním európskych zápasov pre nasledujúcu sezónu, pričom medzi kandidátmi sa spomína aj naše hlavné mesto. „Hovorili sme o Bratislave a Slovensku ako o jednom z potenciálnych miest. Tiež o tom, či by dávalo zmysel odohrať zápasy základnej časti vo Švajčiarsku alebo či je ďalšou možnosťou Rakúsko,“ uviedol Daly. Je pritom pravdepodobnejšie, že na Zimnom štadióne Ondreja Nepelu by niektorý z klubov NHL odohral priateľský zápas proti Slovanu ako to, že by sa v Bratislave uskutočnil súťažný zápas dvoch tímov NHL. Slovanisti už v minulosti hrali proti Tampa Bay Lightning a New York Rangers.

Foto: Shutterstock

Ruská hviezda v Číne
Veľkú pozornosť sústredí NHL aj na Čínu uvedomujúc si jej potenciál pre budúcnosť. V najľudnatejšej krajine sveta môže pomerne ľahko získať tisíce nových fanúšikov z jej 1,4 miliardy obyvateľov. Veľkú úlohu zohráva aj to, že v Pekingu sa v roku 2022 uskutočnia zimné olympijské hry. Kým na predošlej olympiáde v Pjongčangu sa hokejisti z NHL nezúčastnili, predpokladá sa, že v roku 2022 bude hokejový turnaj opäť aj s hráčmi z najlepšej ligy sveta. Jednou z príčin je práve marketingový potenciál. Na propagácii ľadového hokeja v Číne pracuje NHL už niekoľko rokov, pričom prvé stretnutie v rámci prípravy na novú sezónu odohrali Los Angeles Kings a Vancouver Canucks v septembri 2017. O rok neskôr cestovali do Číny Boston Bruins a Calgary Flames a miestni fanúšikovia mohli vidieť aj Stanleyho pohár. Pred začiatkom tejto sezóny sa neuskutočnili v krajine žiadne prípravné zápasy tímov NHL, v rámci propagácie súťaže však na päť dní pricestoval hviezdny útočník Alexander Ovečkin. „Myslím si, že je veľmi dôležité tráviť čas tým, že ukážeme ľuďom z rôznych častí sveta, akou skvelou hrou hokej je,“ povedal po príchode do Číny Ovečkin vystupujúci v pozícii ambasádora NHL. „Naše spojenie s Čínou chceme ešte ďalej rozvíjať, to znamená viac zápasov, viac hráčov, viac aktivít. Ešte to nevidím tak, že by sme nasledujúci rok hrali v Číne nejaké zápasy základnej časti, ale budeme pokračovať v hraní prípravných zápasov. Na rozvoji hokeja v krajine chceme pracovať strategicky. Je to viac o rozvoji samotného športu ako o rozvoji prítomnosti NHL v krajine,“ povedal Daly, ktorý zároveň otvorene skonštatoval, že z pohľadu majiteľov klubov sú olympijské hry finančnou stratou a rizikom, že sa hviezdy ich tímov zrania, ale zároveň rozumejú aj tomu, že hráči na nich chcú štartovať a reprezentovať svoju krajinu.

Foto: Profimedia.sk

A čo iné ligy?
O expanziu mimo USA sa pokúšajú aj ďalšie veľké americké športové súťaže. Domáci trh už majú podchytený, a preto hľadajú fanúšikov v iných krajinách, aby tak okrem iného zvýšili atraktivitu televíznych práv pre danú lokalitu a mohli v zahraničí ponúkať rôzne svoje produkty. Viaceré kluby basketbalovej NBA vrátane Los Angeles Lakers preto odohrali prípravné zápasy v indickom Bombaji, japonskej Saitame či v čínskom Šen-čene. V januári nastúpia Charlotte Hornets a Milwaukee Bucks na súťažný zápas v parížskej hale Bercy. Bejzbalová MLB si zas ako dejiská niekoľkých zápasov vybrala Portoriko a Londýn a liga amerického futbalu NFL organizuje zápasy mimo územia USA už pravidelne od roku 2007. Tento rok sa v Londýne uskutočnili hneď štyri stretnutia a v budúcnosti by ich mohlo byť až osem, čo je rovnaký počet zápasov, aký odohrajú jednotlivé tímy počas základnej časti na svojom domácom štadióne.

Foto: Shutterstock

Mohlo by vás zaujať:

Hokej hrajú aj mladé sexi krásky
Top 10 najlepších bitiek: Keď sa hokej zmení na box

Facebook Comments