Foto: netcarshow.com

Zamlžujme? Nerozumiete? Hneď vám to vysvetlíme. Keď sa pozriete na modelovú ponuku veľkých hráčov vo svete superšportov, zistíte, že hádam jediné Lamborghini (doteraz) nesiahlo pri pohonoch po pomoci výrazného elektromotora. Avšak (súvislosti nemusíme vysvetľovať) bolo len otázkou času, kedy aj táto bašta padne. A padla. A keď už „pád“, tak aspoň pompézny či rovno superlatívny. Produkt s ohromujúcimi číslami sa volá Sián (v bolonskom dialekte „blesk“).

Foto: netcarshow.com

Bleskurýchly
Bez okolkov – Sián je najvýkonnejšie Lamborghini všetkých čias. Nápis Sián bude žiariť len na 63 autách a Sián a je naozaj technicky prelomový. Stále masívnym srdcom je 6,5 litrový vidlicový dvanásťvalec (i naďalej s nepriamym vstrekovaním paliva) ktorý dosahuje pri 8500 min-1 maximálny výkon 577 kW a 720 Nm pri 6750 min-1. Už toto sú parametre hodné majstra, keby mu jemne nepomáhal ešte v prevodovke umiestnený elektromotor s výkonom 25 kW (čiže Sián dáva systémových 602 kW). Motor však „nekŕmi“ prídavný akumulátor, ale superkondenzátor – je trikrát výkonnejší ako akumulátor rovnakej hmotnosti a trikrát ľahší ako energeticky totožný akumulátor. Umiestnený je v deliacej stene medzi interiérom a motorom, čo zaručuje dokonalé rozloženie hmotnosti. Navyše elektrický systém pozostávajúci zo superkondenzátora a elektromotora váži iba 34 kg. Vďaka masívnej rekuperácii pri brzdení je v podstate okamžite nabitý a hneď môže poskytovať plnú energiu elektromotoru pri prípadnej akcelerácii, ale aj pri pomalej jazde alebo cúvaní. Znamená to aj toľko, že stovku zvládne (aj vďaka pohonu všetkých kolies) za 2,8 sekundy! Veľkolepé! Keby však nebolo jedno nezanedbateľné „ale“. Takto dokonale v jednom spolupracujú len do rýchlosti 130 km/h. Potom už je všetka činnosť len na starých dobrých piestoch. Až máme taký dojem, že Sián je viac o „páčení sa“ ekológom ako o nejakom rozumnom využití. Veď s takouto mašinou do 130 km/h jazdia len pozéri, keďže pre superšport ide o absolútne nudnú rýchlosť. Jednoznačne však bude najrýchlejší od semaforu po semafor.

Foto: netcarshow.com

Nobles(k)a
Hľadáme optimálny, správny výraz. Zrejme by sa hodil „majstrovské dielo“. Taliani veru vedia, ako zaujať, a aj ako sa predať. Každý kus je originál zhotovený podľa predstáv majiteľa. Dokonca sa už šepká, že všetkých 63 kusov už majiteľa má. Lamborghini však chce ukázať aj iným, že je ekologicky zelená. Kúsok s poradovým číslom jeden (vyobrazený) je lakovaný špeciálnou zelenou Verde Gea zelená farbou s detailmi v Oro Electrum (zlaté prvky), pričom aj v hutnej farbe sú použité kúsky zlata. Dopĺňa ho ušľachtilý interiér realizovaný v špeciálne vyvinutej anilínovej (prírodnej) koži vo farbe „Terra di Sant’Agata Bolognese“, a je po prvýkrát vybavený i časťami z 3D tlače. Tomu sa hovorí ozajstná moderna. Na jednej strane je síce potrebná moderná elektrifikácia, ale na druhej strane nie je našťastie preferovaná pred príznačným dizajnom automobilky. Našťastie. Držíme pánom Talianom palce, aby si to pri sŕkaní chutného espressa alebo vína nerozmyslel.

Foto: netcarshow.com

LAMBORGHINI SIÁN
Valce/Objem: V12/6,5 litra
Max. výkon: 577 kW (510 k) pri 8500 min-1 + 25 kW elektromotora
Max. krútiaci moment: 720 Nm pri 6750 min-1 + 38 Nm elektromotora
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 2,8 s
Cena: od nejakých +/- veľa, niekde okolo 3 500 000 €

Hriešne káry:

Aspark Owl: Najrýchlejší (elektrický) hypercar na svete?
Chcete sa ocitnúť v klube výnimočných?
Čisté vzrušenie z manuálnej sily

Facebook Comments