V 80. rokoch minulého storočia bola automobilka Peugeot považovaná za veľmi konzervatívnu, pretože dominantne vyrábala len veľké sedany ako 504 alebo 505. Peugeot a výraznejší malý model dovtedy akosi nešli dohromady. Až v roku 1983 sa udiala prelomová zmena. Práve vtedy automobilka spustila výrobu modelu 205, ktorý mal aj veľký nábeh na titul Európske auto roka. Nestalo sa tak, jemne ho predbehol Fiat Uno. Kto si ale pamätá na Uno? Ktorý model je viac zarezaný v srdciach automobilových fanúšikov? Uno to skutočne nie je…

Foto: wikipédia

Všehochuť
Malý Pug (vyrábal sa s troj- a päťdverovou karosériou, ale aj ako kabriolet) mal vpredu klasickú nápravu typu McPherson, vzadu bola síce jednoduchá vlečená náprava, ale odpružená priečnymi skrutnými tyčami, ktoré oproti vinutým pružinám neuberali objem z pekne širokého a plochého batožinového priestoru. Maličkosť? Možno, no neraz celkom rozhodujúca, podobne ako široký výber rôznych motorov s objemami od 954 do 1905 cm3. Niektoré benzínové štvorvalcové motory mali ešte osadený karburátor, neskôr vstrekovanie. Naftové boli zväčša bez preplňovania (ako sa hovorí, „holý diesel“ vydrží naveky), na konci série pribudli aj preplňované varianty. Zákazníci sa tešili najmä z atmo naftových motorov ponúkajúcich podobný výkon ako benzínové, avšak s lepšou dynamikou a hlavne spotrebou. Existovali aj rôzne verzie určené na komerčné použitie, ako napríklad dvojmiestna séria XA, XE (nemontovali sa ale priamo v továrni, ale u partnerov ako Gruau a Durisotti). Dvestopäťka bola zásahom do čierneho. Vyrábala sa, na dnešné pomery, šialených 15 rokov (cca 5,3 milióna vyrobených kusov) bez výraznejších zmien – len v roku 1988 prešla miernym „restylingom“. Ale z tohto by si 205-ku v podstate nikto dlhodobejšie neobľúbil, keby nebolo keby…

Foto: wikipédia

Tvorca spokojných úsmevov
Peugeot dvihol hodenú rukavicu menom Volkswagen Golf GTI a postavil si svoje GTI – ľahký a čarovne zábavný hatchback. Niektorí o ňom hovoria, že Peugeot podobne športovo komplexné vozidlo už nikdy nepostaví.  Jazdne a charakterom sa mu najviac priblížil (vraj) len Peugeot 306 GTi-6. Prvé 205 GTI prišlo na trh v roku 1984 s jednašestkou XU5J s výkonom 77 kW. V roku 1987 motor dostal hlavu valcov s väčšími ventilmi (XU5JA), čím stúpol výkon na 86 kW. Vrcholom bol variant s 1,9-litrovým motorom (XU9JA) a výkonom 94 kW (neskôr s katalyzátorom 91 k). Konštrukčne sú si ale oba motory veľmi podobné. Väčší motor má dlhší zdvih, chladič oleja a jemne upravený vstrekovací systém. Naturelom sa ale oba citeľne líšili. Jednašestka bola točivejšia, doslova dychtila po otáčkach, jednadeviatka bola viac o sile krútiaceho momentu. Mimo motora mali aj rozdielnu konštrukciu bŕzd – kotúčové s bubnovými vs. všetky kotúčové, a iné rozmery kolies – 14“ Speedline SL201 vs. 15“ Speedline SL299. Prevodovka bola vo všetkých prípadoch päťstupňová manuálna, pričom GTI vážilo pod 900 kg. Hlavným estetickým rozdielom medzi verziami GTI a ostatnými modelmi boli plastové oblúky na blatníkoch, výraznejší predný a zadný nárazník. Prepracované bolo zavesenie s kratšími a tvrdšími pružinami (vzadu upravenými torznými tyčami), s tuhším priečnym skrutným stabilizátorom a tvrdšími silentblokmi na nápravách. Medzi rokmi 1989 – 1990 vyrobil Peugeot 1200 kusov špeciálnej edície v nových farbách – modrej Miami Blue a zelenej Sorrento Green. Aby boli všetci spokojní, počty automobilka rozdelila pekne rovnako – pre každý motor po 300 kusov z každej farby V ich základnej výbave figurovali také položky ako posuvné strešné okno, posilňovač riadenia a sivé kožené poťahy spolu so sivými kobercami a výplňami dverí. Klimatizácia bola voliteľným doplnkom, ale nie v spojení s posilňovačom riadenia. Dôvodom bol nedostatok priestoru. Ak by ste narazili na verziu GTI s označením Gentry, tak išlo o 1,6 GTI určené na niektoré trhy. Špecialitou bolo použitie automatickej prevodovky. Griffe bola zase verzia predávaná len v Nemecku, Holandsku a, samozrejme, v rodnom Francúzsku. Poznávacím znamením bola jasne zelená farba s čiernym interiérom. Na britskom trhu sa zase ocitla verzia 1FM vyrobená pri príležitosti 25. narodenín rádia BBC. Vyrobených bolo len 25 kusov, pričom každé auto bolo individuálne očíslované na malej mosadznej platni. Auto bolo k dispozícii iba v čiernej farbe s nálepkami na karosérii „Radio 1FM 25.“ a sivými kolesami Speedline. Clarion preň dokonca dodal špeciálne ozvučenie s CD prehrávačom.

Foto: pixabay.com

Iba tisícka
Od roku 1988 do roku 1992 Peugeot produkoval ďalší jazdecky zaujímavý variant – 205 Rallye, skonštruovaný aj vyrábaný spoločnosťou Peugeot-Talbot Sport. Prečo sa automobilka rozhodla pre ďalší šoférsky zaujímavý variant? Odpoveď je úplne jednoznačná. Rozhodla sa klientom ponúknuť nákladovo efektívnu alternatívu k 205 GTI. Na dosiahnutie tohto cieľa bol použitý derivát motora radu TU, presnejšie TU24 (normálne maličká 1,1-tka). Bol však prevŕtaný na 1294 cm3, v hlave má osadený ostrejší vačkový hriadeľ a aj vďaka dvom karburátorom Weber produkoval 76 kW pri otáčkach 6800 min-1. Podvozkovo sa zhodoval s 1,6 GTI. Rallye bola úplne zbavená takmer všetkých zvukovo izolačných, elektrických systémov alebo iných luxusných vymožeností, čo znížilo hmotnosť na nie viac ako 794 kg. Nízka hmotnosť s parádne točivým motorom, a o ozajstnú puritánsku zábavu je postarané.

Foto: wikipédia

Medzi rokmi 1990 – 1992 Peugeot postavil aj verziu 1,9 Rallye. Vyrobilo sa ich cca 1000 kusov a predávala sa iba v Nemecku, pretože jednatrojka nespĺňala nemecké predpisy o cestnej premávke. Motor bol odladený na 78 kW. Aj napriek super exkluzívnemu počtu bola pre vyššiu hmotnosť (+150 kg) a menšej surovosti nepopulárna. Nakoniec sme si nechali 200-kusovú homologizačnú sériu 205 T16. Podľa vtedajších predpisov, ak chcel niekto pretekať v skupine B, špeciál musel byť odvodený od cestnej verzie (škoda, že dnes už také neplatí). Peugeot sa rozhodol pre celkom radikálny krok. Motor mal liatinový blok naftového motora XU so špeciálne vyvinutou 16-ventilovou hlavou. Vďaka preplňovaniu dosahoval civilný variant z objemu 1775 cm3 výkon cca 147 kW, teda asi polovicu pretekárskeho. Priečne osadená prevodovka pochádzala z Citroënu SM,  auto malo pohon všetkých kolies. Karosériu postavil Heuliez, ktorý výrazne modifikoval trojdverovú karosériu. Odrezal celú zadnú časť a medzi „B“ stĺpiky privaril rám, na ktorý zavesil motor aj s prevodovkou. Predná časť bola upravená podobným spôsobom s rúrkovým rámom nesúcim predné zavesenie. Takto si vydobyl Peugeot 205 (GTI) pozíciu na piedestáli automobilových a hlavne šoférsky zaujímavých modelov. Smutné je však to, že Peugeot už na jeho slávu nikdy nenadviazal.

Staré ale nezabudnuteľné:

Kultové auto: Evolučný Baby- Benz
Klasik: Mazda MX-5

Facebook Comments