Nie je žiadnou záhadou, že smerovanie videoherného sveta sa dá odhadnúť najmä vďaka rôznym prezentáciám a herným veľtrhom. Ich kráľom je bezpochyby E3 v Los Angeles. I tento rok sa vďaka tomuto obrovskému sviatku hráčov dokážete pozrieť bližšie na to, kam smerujú vývojári v skorej budúcnosti. Prezentácia nových konzol, ovládačov, grafických kariet, ale predovšetkým najnovších videohier vás presvedčí, že svet počítačovej zábavy sa vyvíja snáď najrýchlejšie zo všetkých technologických odvetví.

Virtuálna zábava
Všimnite si, kde bola virtuálna realita ešte pred pár rokmi. Videohry s prídomkom VR boli graficky chabé simulácie skutočného sveta, a teraz? Technológie ako Oculus Quest Playstation VR/S či HTC Vive Cosmos vám umožnia vo virtuálnej  realite hrať „áčkové“ tituly ako Doom Eternal či Elder Scrolls Skyrim a prežiť zážitok z boja s démonmi či drakmi tak intenzívne ako nikdy predtým. Zmenu ale vidieť najmä v čistokrvných VR videohrách, ako napríklad v akčnej bombe pre PS 4 Blood & Truth. Samozrejme, nejde o žiadny príbehový skvost, ale práve na tomto titule vidíte, ako sa dá technológia VR rozvíjať do podoby dynamického prostredia prestreliek a efektného využitia ovládačov PlayStation Move. Nabíjanie zbraní, streľba či prosté vkladanie pištolí do puzdra je jednoducho zábava. Samostatná kapitola vo videohrách je aj využitie umelej inteligencie.

Foto: Shutterstock

Vytvorený mozog
Poviete si, načo bojovať proti počítačom riadeným súperom, keď si môžete v online prestrelkách či športových zápoleniach zmerať sily s reálnymi hráčmi? Odpoveď možno neuspokojí multiplayerových „drtičov“, no AI (umelá inteligencia) je často to najprepracovanejšie, čo v hrách nájdete. Najnovšia pretekárska hra Moto GP 19 sa pýši takzvaným Neurálnym systémom AI. „Oponenti nekopírujú vlastnosti reálnych jazdcov seriálu Moto GP, ale reagujú na váš štýl jazdy. Len čo niekoľko zákrut zoberiete príliš naširoko, vopchajú sa vám do zúženej stopy a predbehnú vás,“ píše portál realsport101.com. Kritici síce tvrdia, že tento princíp sa potrebuje  zdokonaliť, no mnohí vývojári vedia, že postupné vylepšenie AI je cesta, ako nastaviť väčší pokrok vo videohrách. Najlepším príkladom sú športové hry ako FIFA, NHL či NBA2K. Jednotliví hráči ako Ronaldo či Lebron James majú špecifické  pohyby, dokonca aj reakcie na rozhodnutia rozhodcov sú nasnímané podľa ich reálnych predlôh. Tento jav je už každoročnou bežnou súčasťou spomínaných videohier, no každý rok sa hranice zdokonaľovania herných mechanizmov posúvajú ďalej. Napríklad futbalový simulátor FIFA 20 má priniesť revolučné novinky. Niekoľko desiatok programátorov EA Sports vytvorilo najreálnejšiu  simuláciu fyziky vo virtuálnom priestore. Trajektórie lopty nikdy neboli také prepracované. Kombinácia intenzity prihrávok a uhla strely je rozpracovaná do detailov.

Foto: Shutterstock

Grafické orgie na nových strojoch
Fyzická i grafická stránka hry sa dá zjednodušene nazvať pojmom engine. Práve na tomto poli sa predbieha množstvo herných vývojárov. Stále najprepracovanejšie enginy ako Unreal Engine 4 či Unity sa dočkali nových vylepšení, no vyšperkované majú byť najmä v novinkách, ktoré sa tešia na ďalšie rady hracích konzol z dielne PlayStation a Xbox. Posledný menovaný herný „tátoš“ firmy Microsoft sa predstaví hráčom v roku 2020. Môže sa pýšiť takzvanou Zen 2 technológiou a čipmi s novou architektúrou. Hardvér má umožniť herným vývojárom vytvárať videohry dosahujúce rozlíšenie až 4K pri 60 FPS (stará verzia bola o polovicu pomalšia). Konkurencia zo stajne Sony Playstation sa taktiež ponáhľa s vydaním už piatej generácie svojej konzoly. Väčšie očakávanie ale budí najmä VR2 – nový set pre virtuálnu realitu má prísť po vydaní Playstation 5. Bude určite bezdrôtový a má podporovať aj technológiu Foveated Rendering. Tá vykresľuje najdetailnejšiu grafiku tam, kde sa práve hráč pozerá a menej kvalitnejšie zobrazí detaily v periférnych uhloch. Vďaka tomu môže hry spustiť aj vo vyššom rozlíšení v rozmedzí do 2560 × 1440, obnovovacou frekvenciou 120 Hz a 220 rozhľadom.

Foto: Shutterstock

Herné zážitky v reálnom svete
Trendy vo videohrách určujú aj vývojári so špecializáciou na naše mobilné telefóny. Ich pole pôsobnosti má názov rozšírená realita. Pokemon Go pred niekoľkými rokmi otvoril brány populárnym hrám cez smartfón v reálnom svete. Rozšírená realita teraz vývojárom ponúka nekonečné možnosti, ako pre hráčov pripraviť nevšedný zážitok. Napríklad hra Zombies Everywhere vám spestrí bežnú prechádzku parkom na nepoznanie. Cez displej smartfónu sa pozriete na reálny svet okolo vás, do ktorého sa znenazdajky votrú krvaví a hladní zombíci. Vyskočia spoza kríkov, fontány alebo jednoducho mašírujú cez cestu. Cez displej sa vám dostane domov pokojne i drak, mimozemšťan, pomocou rozšírenej reality môžete prestavovať nábytok, ba dokonca hľadať stratené dinosaury z Jurského parku. Svet herných vývojárov neustále napreduje. Mení sa aj kvalita zvuku, hodnotnejšia je stále i hudobná stránka videohier. Hry z vás urobia akčného hrdinu, vesmírneho inžiniera, archeologického bádateľa či zvedavého človeka s obľubou v bytovom dizajne, a to stále viac realistickejšie.

Foto: Shutterstock

Schudnite vďaka pixelom
Nedostatok pohybu, zlá životospráva a nervozita. To prednedávnom platilo pre definíciu dychtivého hráča videohier. Nezabúdajte, že herný priemysel poskytuje i množstvo športového vyžitia v osídlach virtuálnej reality. Skúste napríklad Fitness Boxing na konzoly Nintendo Switch, Zumba Fitness Party a Kinect Sports Rivals na Xbox One alebo si zatancujte v hre Just Dance 2019 vďaka  PlayStation 4. Vďaka širokej ponuke si môžete zaveslovať, zahrať tenis, zažiť súboj na meče alebo sa uhýbať lopte v skvelej vybíjanej. Herné trendy nezastavíte a dvojnásobne to platí pre tie, kde aj schudnete nejaký kilogram navyše!

Mohlo by vás zaujať:

Chcete doladiť galériu fotografií, zvuk, vašu formu alebo jazykové znalosti?
Akčné videohry na najbližšie mesiace: S nimi nuda nehrozí
Bude náš mozog online?

Facebook Comments