Možno by ste mali začať pracovať na sexi tele plážového playboya. Svaly vám totižto pomôžu rozložiť alkohol.

Keď v roku 2016 vydala Britská lekárska komora správu o alkohole, spôsobila rozruch. Odporúčané zdravé množstvo alkoholu pre dospelého človeka totiž znížila o celú tretinu. Správa nerobí veľký rozdiel medzi mužom a ženou, čo môže byť na prvý pohľad pomerne zvláštne, a jednotne odporúča vypiť za týždeň maximálne štrnásť jednotiek alkoholu, čo je približne šesť štvordecových, teda pintových pív s obsahom alkoholu štyri percentá alebo šesť pohárov trinásťpercentného vína, prípadne sedem poldecákov štyridsaťpercentného alkoholu. Rozruch nabral na sile aj preto, že správa hovorí o priamom zvyšovaní rizika rakoviny s konzumáciou alkoholu. Doktor Javid Abdelmoneim, z pohotovosti jednej z londýnskych nemocníc, reagoval na odporúčanie dokumentom Pravda o alkohole, kde ponúka tiež zopár tipov, ako prežiť popíjanie bez bolestných následkov.

H2O je základ
Jednu z otázok, ktorú si Abdelmoneim položil, bolo, ako je možné, že niektorí ľudia sú už po dvoch či troch pohárikoch v nálade a na iných začína alkohol pôsobiť až po piatich či dokonca viacerých drinkoch. Kľúčové je množstvo vody, ktoré naše telo zadržiava. Voda alkohol riedi, teda telo ho lepšie spracuje. Táto informácia potvrdzuje staré známe, že počas pitia máte prijímať aj dostatočné množstvo čistej vody. Novinkou však je, že svalnatejší ľudia by mali vydržať vypiť viac. Trénovaný sval dokáže naviazať až násobne viac vody ako netrénovaný. Ponúka sa tu tiež porovnanie obéznych ľudí a svalnáčov. Tuk zadržiava výrazne menej vody ako svalová hmota, teda vyšportovaný fešák s tehličkami na bruchu by mal v závode pitia alkoholu jednoznačne zvíťaziť.

Radšej sa najedzte
Ibaže je tu menší problém. Ťažko sa buduje kvalitná svalová hmota, ktorá dokáže naviazať potrebné množstvo vody, keď alkohol zvyšuje chuť do jedla. Laboratórne testy preukázali, že príjem kalórií je po požití alkoholu až o jedenásť percent vyšší. Do tohto čísla však stále nie sú započítané kalórie, ktoré prijme zo samotného alkoholu. Avšak jedlo nám aj napriek tomu pomáha predísť rannej „kocovine“. Výskum ukázal, že ak si pred pitím dáte veľké jedlo, večeru z lososa, sladkých zemiakov a dusenej zeleniny, telo vám spracuje alkohol o polovicu rýchlejšie, ako keby ste pili na prázdny žalúdok.

Foto: Shutterstock

Cez týždeň vodku
Doktor Abdelmoneim však vo svojom dokumente nepristúpil k celej problematike dostatočne zoširoka. Celú dobu sa totiž zameriaval len na pitie piva a vína. Porovnával síce, ktoré víno je najlepšie piť, aby vám ráno nebolo zle, no ak chcete mať istotu, čo piť, aby ste predišli rannej „kocovine“, musíte brať do úvahy aj tvrdý alkohol. Odpoveď ponúka výskum amerického Národného inštitútu zdravia, ktorý jednoznačne hovorí o kvalitnej vodke. Ranné bolesti spôsobujú kongenéry, ktoré vznikajú pri fermentácii. Čím tmavší alkohol pijete, tým je koncentrácia tejto látky vyššia. Vodka je vo všeobecnosti vyhlásená Národným inštitútom zdravia ako alkoholický nápoj s najnižším obsahom kongenérov. Ich množstvo klesá stúpajúcou kvalitou vodky, no rozdiely nie sú až také zásadné, že by ste po fľaši stoeurovej vodky ráno vstali úplne čerství. Ak vás čaká náročnejší večer v strede týždňa, pite vodku na ľade s citrónovou šťavou, doliatu vodou. Ideálne z pohára na whisky. Touto kombináciou zrejme najúčinnejšie zabojujete proti ťažkému ránu. Avšak tiež nejde o zázračný nápoj. Keď to preženiete, nepomôže vám ani svätená voda.

Definitívne zbohom?!
Je tu však šanca, že na všetky tipy a triky, ako poraziť „kocovinu“, budeme môcť zabudnúť. A zrejme aj na celú „kocovinu“. Profesor Yunfeng Lu z univerzity v Kalifornii predstavil výskum, ktorého výsledkom má byť tzv. antikocovinová pilulka. Výskum je tak ďaleko, že na laboratórnych testoch na myšiach sa podarilo vďaka lieku vyliečiť „kocovinu“ do štyroch hodín. Účinné látky sú tri enzýmy, ktoré prirodzene produkuje naša pečeň a dokážu alkohol rozložiť na také malé častice, že sa ich telo bez väčšej námahy okamžite zbaví. Ak si liek dáte po náročnej noci pred spaním, ráno by ste sa mali zobudiť bez nežiaducich stavov. Profesor povedal, že cesta k úspechu neboli samotné enzýmy, tie sú známe už dávno, ale spôsob, ako ich do pečene úspešne dopraviť tak, aby ich naše telo nespracovalo ako cudziu látku. Testovanie na ľuďoch by malo prísť do roka.

Mohlo by vás zaujať:

Super triky: Ako poraziť alkoholické točáky či zapamätať si prezentáciu?
Alkohol pijeme síce menej, no doprajeme si o to kvalitnejší
Alkohol je individualista alebo Miešanie sa nikdy nevypláca

Facebook Comments