Rock and roll hral všade, móda bola výrazná bez obmedzení. A konzervatívna Toyota prekvapila celý svet odvážnym 2000GT.

Štýlový či športový automobil? V 60. rokoch bol jednoznačne doménou európskych značiek. Japonské boli vcelku nudné a nevýrazné. Zrejme pod tlakom Európy (alebo nejakých parádnych látok) sa aj v Japonsku pekne potichu začali diať zmeny – Toyota predstavila umelecké dielo, ktoré je dnes rovnako neodolateľné ako v roku 1965, model 2000GT. K nezabudnuteľnej sláve mu pomohla aj automobilová úloha po boku Seana Conneryho v bondovke You Only Live Twice (Žiješ len dvakrát). Zaujímavé je, že vo filme bol kabriolet, no fabrika ho nikdy sériovo nevyrábala.

Foto: global.toyota

Tradičná koncepcia
Podľa vtedajších aj súčasných meradiel sa 2000GT radí skôr do modelovej triedy pomenovanej výrazom „gran turismo“ ako medzi superšporty. Má však tradičnú koncepciu s motorom vpredu a pohonom kolies zadnej nápravy, kabína je dvojmiestna. Aj keď sa pýši znakom Toyoty, gro práce odviedla Yamaha, ktorá dokonca prvý návrh ponúkla automobilke Nissan. Chytila sa ho až Toyota, ktorá si tak chcela vylepšiť vnímanie kupujúcich ako tradicionalistickej automobilky. Aj preto sa dizajnérskych prác ujal ich vlastný návrhár Satoru Nozaki –vzorom mu bol Jaguar E-Type.  Výsledok je ale originálny. Podarila sa mu zachovať hladká línia hliníkovej karosérie aj napriek použitiu výklopných svetlometov s minimálnymi nárazníkmi. Na fotografiách to veľmi nevynikne, ale 2000GT má výšku len 116 cm.

Foto: global.toyota

Podobne ohromujúci je aj interiér – funkčný, no dá sa jednoducho obdivovať. Prístrojová doska je potiahnutá kvalitnou palisander dyhou, nechýba vstavané autorádio. V roku 1969 bola predná časť mierne upravená – zmenšili sa svetlomety, zmenil sa tvar smerových svetiel. Súčasne sa zväčšili zadné smerové svetlá a urobili sa určité zmeny v modernizácii interiéru. Posledných niekoľko vozidiel bolo dokonca vybavených klimatizáciou a ako alternatíva bola v ponuke automatická prevodovka.

Technické origami
Pozdĺžne umiestnený dvojlitrový radový šesťvalec pochádzal zo sedanu Toyota Crown. Nezostal ale bez vylepšení, ktoré si zobrala na starosť opäť Yamaha. S novou dvojvačkovou hlavou valcov a troma karburátormi Mikuni-Solex mal motor výkon 110 kW pri otáčkach 6600 min-1 a 175 Nm pri 5000 min-1. Deväť kusov (MF-12) malo osadený väčší motor s objemom 2,3 litra, avšak s totožnými parametrami. Menil sa ale koncový prevod päťstupňovej prevodovky. S najdlhším dosiahla maximálnu rýchlosť 217 km/h. Štandardne malo 2000GT nezávislé zavesenie všetkých kolies, samosvorný diferenciál a kotúčové brzdy s posilňovačom (prvýkrát štandardne použité v japonskom aute). Disky kolies boli dokonca z horčíka.

Foto: global.toyota

Len tri roky
Aktuálne ceny Toyoty 2000GT dvíha do závratných výšin aj fakt, že sa vyrábala len tri roky (1967 – 1970). Dovedna bolo postavených len 351 kusov, pričom väčšina z nich bola v červenej alebo bielej farbe. Historici sa zhodli, že išlo o šoférsky veľmi vyzreté vozidlo porovnateľné s nejednou špičkovou európskou konkurenciou.

Veterán na cene nestráca:

Mať tak vo vlastnej garáži luxusného orla
Za volantom Mercedes-Benz 300 SL

Facebook Comments