Okruh La Sarthe na severe Francúzska je dejiskom najslávnejších vytrvalostných pretekov sveta vždy v polovici júna.

V Le Mans sa po prvýkrát súťažilo už v roku 1923. K automobilom postupom rokov pribudli ďalšie kategórie a dnes tak majú svoje vlastné vytrvalostné preteky aj motocykle, kamióny, motokáry a historické vozidlá. Najväčšiu pozornosť však naďalej priťahujú športové automobily. Podujatie v Le Mans je otázkou prestíže aj pre samotných výrobcov, keďže úspech v 24-hodinovke signalizuje, že automobilka dokázala postaviť nielen rýchle, ale najmä spoľahlivé vozidlo.

Foto: Shutterstock

Alonsov veľký triumf
Historicky najúspešnejšou značkou v Le Mans je Porsche s 19 víťazstvami. Za ňou nasleduje ďalšia nemecká automobilka Audi (13) a talianske Ferrari (9). Predchádzajúci ročník vyhrala premiérovo japonská Toyota, ktorá triumfovala pri svojej dvadsiatej účasti. Posádku víťazného vozidla tvorili jazdci so skúsenosťami z Formuly 1 Fernando Alonso, Sebastien Buemi a Kazuki Nakadžima. V súčasnosti platí pravidlo, že v aute sa musia pravidelne striedať traja jazdci. Predtým stačilo, že sa za volantom menili len dvaja pretekári a na začiatku podujatia dokonca štartovali aj takí, ktorí jazdili 24 hodín bez prestávky. Najznámejším z nich bol Pierre Levegh, ktorý v roku 1952 dokonca takmer zvíťazil. Z pretekov musel odstúpiť v poslednej hodine, pričom pred ostatnými súpermi mal náskok štyroch kôl. Jeho súkromný tím bol oficiálne dvojčlenný,  ale Levegh sa odmietol s druhým jazdcom striedať, pretože bol presvedčený o tom, že lepší výsledok dosiahne sám. Preteky napokon nedokončil pre poruchu motora, ktorá býva pripisovaná následkom jeho jazdeckej chyby. On však po pretekoch zdôrazňoval, že išlo o technický problém spôsobený uvoľnenou súčiastkou.

Veľmi smutný rekord
Leveghov osud napokon zostal navždy spätý s okruhom v Le Mans. Zahynul totiž o tri roky neskôr počas najväčšej tragédie v histórii motošportu. Jeho automobil 11. júna 1955 narazil do bariéry po kolízii s iným vozidlom, ktoré sa náhle vyhýbalo spomaľujúcemu súperovi. Časti Leveghovho Mercedesu 300 SLR sa po náraze do bariéry vymrštili medzi divákov, pričom nehoda si dokopy
vyžiadala až 84 obetí. V pretekoch sa pritom pokračovalo ďalej, keďže inak by diváci pri odchode bránili v plynulej jazde sanitkám, ktoré odvážali viac ako stovku zranených. Väčšina z 250-tisíc fanúšikov prítomných na pretekoch sa o tragédii dozvedela až po ich skončení. Celkovo už na pretekoch v Le Mans zahynulo 22 jazdcov. Zatiaľ poslednou obeťou je Dán Allan Simonsen, ktorý o život prišiel v roku 2013.

Bežná cesta
Okruh La Sarthe má dĺžku až 13,63 kilometra, čím sa radí medzi najdlhšie na svete. Podstatná časť trate je počas roka využívaná ako bežná cestná komunikácia a pre verejnú dopravu je
uzatvorená len počas pretekov. Tieto úseky trate sú doplnené o obrubníky, ochranné oplotenie a výjazdové plochy. Rekord okruhu časom 3:17,475 vytvoril v roku 2015 André Lotterer na prototype Audi R18. Vo vnútri uzavretého areálu sa nachádza kratší okruh pomenovaný po talianskom konštruktérovi Ettorem Bugattim. Má dĺžku 4,3 km a slúži na preteky motocyklov. Okrem 24-hodinovky je aj dejiskom Veľkej ceny Francúzska MotoGP.

Hviezdy s vlajkou
Vytrvalostných pretekov v Le Mans sa zúčastňuje 60 vozidiel v štyroch rôznych triedach. Do cieľa ich zvykne prísť zhruba 40 – 45 a najlepší zvládnu počas 24 hodín viac ako 5000 kilometrov. Preteky sa začínajú o 15.00 h letmým štartom, pričom vozidlá sú za sebou zoradené podľa dosiahnutých časov v kvalifikácii. Štart pretekov je odmávaný francúzskou vlajkou, pričom táto úloha vždy pripadne nejakému významnému hosťovi. V nedávnej minulosti ním bol tenista Rafael Nadal či herec Brad Pitt. Do roku 1971 sa preteky štartovali tak, že vozidlá boli zoradené pozdĺž cieľovej rovinky a jazdci stáli na opačnej strane trate. Keď dostali signál, ktorým bolo pustenie francúzskej vlajky na zem, rozbehli sa k automobilom, naštartovali ich a vydali sa do pretekov.

Foto: Shutterstock

Trojkoruna
V súčasnosti sú vozidlá na Le Mans rozdelené do štyroch tried. Dve triedy LMP1 a LMP2 sú určené pre prototypy a líšia sa technickou špecifikáciou upravujúcou ich výkon, hmotnosť či rozmery. Ďalšie dve triedy LMGTE Pro, LMGTE Am sú určené pre vozidlá Gran Turismo, pričom svoju triedu majú profesionálne aj amatérske tímy. Celkový víťaz 24-hodinovky je v drvivej väčšine prípadov z najsilnejšej triedy LMP1. Preteky v Le Mans tvoria spolu s Veľkou cenou Monaka a 500 míľ Indianapolis takzvanú Trojkorunu. Doposiaľ len jeden pretekár v histórii dokázal vyhrať všetky tieto tri podujatia. Medzi rokmi 1963 až 1972 sa to podarilo Britovi Grahamovi Hillovi. Získať Trojkorunu je veľmi náročná úloha, keďže ide o tri veľmi odlišné a špecifické typy pretekov.

Známe mená na štarte: Fernando ALONSO,  Giancarlo FISICHELLA, Bruno SENNA,  Sergej SIROTKIN, Sebastien BOURDAIS, Jean-Eric VERGNE,  Kamui KOBAJAŠI, Scott DIXON.

Rýchle stroje…:

Tango na Slovakia ringu
Ilegálne preteky stále lákajú bláznov za volantom

Facebook Comments