S pomocou Hondy sme sa mohli pozrieť do zákulisia týchto špičkových pretekov a trochu vyspovedať možno budúceho majstra.

Slovakia Ring sa počas svojej desaťročnej histórie dostal na mapu svetového motoristického športu predovšetkým vďaka cestovným automobilom. WTCC k nám zamierilo v roku 2012, v kalendári sme nahradili Argentínu. Skok do roku 2018, história sa opakuje, len meno šampionátu sa zmenilo na WTCR. Svetový pohár cestovných automobilov vstúpil do sezóny 2019 s hashtagom
#WTCR2019SUPERGRID medzi 26 pilotmi na štartovom rošte sú totiž držitelia spolu až 14 svetových a ďalších 29 iných významných titulov. Už v minulom roku bolo pole, v ktorom sa nestratil ani náš pretekár Maťo Homola, veľmi silné a vyrovnané. Až 15 pilotov si podelilo víťazstvá v 30 pretekoch (každý víkend sa idú tri jazdy). A tento rok by to malo byť ešte lepšie. Žiaľ, hlavné lákadlo na Slovakia Ringu Maťo Homola tento rok takpovediac zostúpil do európskeho šampionátu, pretože Peugeot a tím DG Sport WTCR opustili. Financie mu nedovolili postaviť sa na štart domácich pretekov ani ako divoká karta. Veríme, že dobrý výsledok v tomto roku mu pomôže vrátiť sa medzi svetovú elitu.

Foto: Honda

Ako to vyvážiť?
Spolu 13 tímov reprezentuje 7 automobiliek, proti sebe stoja hot-hatche s dvojlitrovými turbomotormi. Aby nikto nemal výraznú prevahu, pred sezónou sa nastavuje tzv. vyváženie výkonnosti alebo balance of performance (skrátene BoP). Každý, kto vie, že motoršport nie je len F1 či WRC, pozná túto skratku naozaj dobre. Je to totiž horúca téma v každej disciplíne, kde sa tento systém používa. WTCR používa tiež systém kompenzačných hmotností pre najrýchlejších. Kým čakáme na stretnutie s vedúcim pilotom šampionátu Nestorom Girolamim z Argentíny, PR manažér športového oddelenia Hondy Jamie sa tiež nevyhne tejto téme. Na Slovensku totiž Hondy nepatria medzi najrýchlejších, no keď si uvedomíme, že medzi Civicmi a podstatne rýchlejšími Giuliettami je rozdiel až 90 kg práve vďaka kombinácii BoP a kompenzácii, mnohé je hneď jasnejšie. Argentínčan s prezývkou Bebu má nabitý program. Obvykle sú totiž súťažné jazdy rozložené do dvoch dní, Slovakia Ring je však výnimka, pretože spolu s WTCR k nám dorazil aj motocyklový vytrvalostný šampionát EWC. Na pretras tak prichádza aj nováčik tejto sezóny Lynk & Co. z Číny. Za tajomným názvom stojí majiteľ Volva Geely, auto pripravuje a nasadzuje Cyan Racing a jazdecká zostava je jedna z najlepších. Ako je teda možné, že neprehliadnuteľne modré sedany sú v úzadí? Jamie hovorí o taktizovaní, presnejšie o sandbaggingu. Pomerne nový výraz z motoršportového slovníka prišiel spolu s BoP a znamená úmyselné jazdenie pomalších časov, aby vznikol dojem, že dané auto zaostáva a organizátori upravili nastavenie BoP v jeho prospech. Lynk & Co. sa dočkal aj ďalších pretekov v Holandsku. Zákulisná politika však prišla až tak ďaleko, že štyri tímy pohrozili stiahnutím svojich áut, ak vedenie seriálu úľavy pre Lynk & Co. nezmierni.

Argentínska stopa
„Nečakal som, že počas tretieho víkendu budem viesť celý šampionát,“ hovorí Bebu, ktorý si konečne našiel pár minút medzi druhou a treťou jazdou. Zo Slovenska odchádzal ako líder, pritom je to jeho debutová sezóna vo WTCR a s autami tejto špecifikácie nemá žiadne skúsenosti. „Potrebujete čas na to, aby ste si zvykli na auto, na tím, na ľudí, ktorí pracujú okolo vás, aj niektoré okruhy sú pre mňa nové. Musím sa však poďakovať tímu a Honde, ktorí mi dali možnosť a veľmi dobré auto, bez neho by som nemohol byť na vrchole. A tiež pochvala pre môjho tímového kolegu Estebana, s ktorým sa poháňame dopredu.“ Argentínska dvojica Nestor Girolami a Esteban Guerrieri tento rok štartuje a zbiera víťazstvá vo farbách nemeckého tímu ALL-INKL. COM Münnich Motorsport. Hondy v minulom roku nepatrili k úplne najrýchlejším aj keď rozdiely boli skutočne minimálne. Ani v roku 2019 to nie je len o rýchlosti. „Tento víkend sme nemali na pole position, Hyundai bol rýchlejší. Ale vždy máte preteky s obráteným štartovým roštom a keď dobre zvládnete situáciu a ste na správnom konci TOP 10, môžete získať veľa bodov. Od začiatku sezóny bojujeme s konkurenciou ako Lynk & Co. alebo Audi, oni mali viac pole position ako my. Sme však na dostrel od ostatných Na mieste je teda otázka, či si Girolami, dvojnásobný majster Argentíny, ktorý v roku 2017 pretekal vo WTCC vo farbách Volva, verí na celkové víťazstvo. Je však primerane opatrný. „Na to je ešte skoro. Ešte nás čaká asi 25 pretekov, takže ešte nie sme v pozícii premýšľať o víťazstve v šampionáte. Náš začiatok sezóny bol skvelý, to ma teší, ale musíme stále pracovať starostlivo a profesionálne, pretože konkurencia je silná.

OD WTCC K WTCR
Majstrovstvá sveta cestovných automobilov sa v roku 2017 po 13 sezónach ocitli v existenčnej kríze. S účasťou len dvoch automobiliek ani nespĺňali kritériá na status svetového šampionátu. Technické predpisy TC1 s 1,6-litrovými turbomotormi boli na konci homologizačného cyklu, nové automobilky v nedohľadne. Zato kategória TCR, ktorú uviedol do života bývalý šéf WTCC Marcello Lotti v roku 2014, teda v debutovej sezóne TC1, prudko rástla. Dvojlitrové hot-hatche so sériovým základom a s limitovanou cenou sú prioritne určené pre súkromné tímy, automobilky sa priamo nemôžu zapájať. Preto je WTCR „iba“ svetový pohár a nie šampionát. Autor článku si ešte živo spomína, ako šéf WTCC Francois Ribeiro vtedy tvrdil, že TCR nemôže svetový šampionát ohroziť. Veru, nebol celkom presvedčivý, a hoci ako veľký profesionál dnes obhajuje WTCR, s úpadkom WTCC sa zrejme nikdy celkom nezmieri. Na druhej strane spojením TCR a WTCC vznikol šampionát, ktorý sa raz bude považovať za zlatú éru cestovných vozidiel.


Spoza rýchleho volantu:

Ilegálne preteky stále lákajú bláznov za volantom

Facebook Comments