Pamätáte sa ešte na ten obyčajný pocit z jazdy? Hydraulický posilňovač riadenia, tri pedále, päťstupňová prevodovka a minimum elektroniky. Nič, len chuť si zajazdiť – keď je šoférovanie relaxom. Žiaľ, toto je už minulosť, ktorá sa zrejme už nikdy opakovať nebude. Automobilky prechádzajú aj pri športových modeloch do módu eko, hybrid, elektro,  automat, dvojspojka. Niektoré z týchto vymožeností prijímame, niektoré sú nám proti srsti. Preto kvitujeme snahu niektorých automobiliek, ktoré sa aspoň niečím snažia prinavrátiť autám istú surovosť a dravosť, prameniacu len zo schopností vodiča. Z mnohého sa však dá vrátiť už len mechanická sila menom manuálna prevodovka, ako v prípade modelu Aston Martin Vantage AMR.

Foto: Aston Martin

Hanobenie?
Aston Martin je, predpokladáme, skôr značkou „prachatých“ pozérov ako drvičov zákrut užívajúcich si dokonalé spojenie medzi vodičom a autom. Môžeme sa však mýliť, lebo Aston Martin sa práve prezentuje ako dokonalý dávkovač zážitkov a pôžitkov. V podobe Vantage AMR k tomu pridal aj spojkový pedál a sedemstupňovú manuálnu prevodovku od spoločnosti Graziano, umiestnenú pred zadnou nápravou. Vďaka nej (a karbón-keramickým brzdám) ušetrili 95 kg a pridali nový jazdný rozmer – kulisa prevodovky je tzv. „dog-leg“. Jednotka je teda k sebe dozadu, ostatné prevody sú už klasika, teda dvojité „háčko“. AMR-ku nechýba poriadny samosvor, ale aj (pre menej šikovných) nastaviteľný elektronický medziplyn, dotvárajúci správnu atmosféru. Už sa len zostáva naučiť správne kopírovať zákruty alebo driftovať. Aston Martin na to predpoklady má…

Foto: Aston Martin

Výkon, výkon a zasa výkon
… lebo za prednou nápravou sa nachádza dvoma turbodúchadlami „fúkaný“ štvorlitrový vidlicový osemvalec s maximálnym  výkonom 375 kW a hlavne so 625 poctivými newtonmetrami. Vďaka umiestneniu motora a prevodovky sa podarilo dosiahnuť dokonalé vyváženie 50:50 so suchou hmotnosťou 1499 kg. Z pokoja po štyroch sekundách dosiahne viac ako 100 km/h. A keď už, tak z Vantage AMR automobilka vyrobí len 200 kusov…

Špeciál a špeciál špeciálny
Nie sú však všetky rovnaké. Až päť rôznych farebných špecifikácií hodí Aston Martin medzi fanúšikov. Štyri budú „bežné“ – vo farbách Sabiro Blue, Onyx Black, China Gray alebo White Stone, dovedna 141 kusov. Posledných 59 bude stvorených na oslavu 60. výročia víťazstva modelu DBR1 v slávnych pretekoch 24 h Le Mans (v roku 1959). Edícia vo farbe Stirling Green a pruhmi Lime je nazvaná „Vantage 59“ – v Nemecku sa bude predávať s cenovkou jemne nad 200 000 €. Takže? Chúťky? Slinky? Spotené dlane? Alebo rovno beriete kladivo na rodinné prasiatko? Aston Martin Vantage AMR stojí síce veľa, no možno o pár rokov už také ani nebude. Manuálna prevodovka v extra výkonných autách vymiera, podobne ako puristické autá s len benzínovým motorom. Avšak o pár rokov bude z neho (možno) perfektná „jazdenka”.

Foto: Aston Martin

ASTON MARTIN VANTAGE AMR
Valce/Objem: V8/4,0 litra
Maximálny výkon: 375 kW (510 k) pri 6000 min-1
Maximálny krútiaci moment: 625 Nm pri 2000 – 5000 min-1
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 4 s
Priemerná spotreba: Záleží od kmitania pravého chodidla.
Cena: od nejakých 185 000 €

Sila pod kapotou:

“Hero Car” pre nechutne bohatých chlapíkov
Niečo hyper z Dánskeho kráľovstva
Valkyrie: Výnimočný projekt medzi hyperšportiakmi

Facebook Comments