Mnohé automobilky nosné modely menia, skúšajú, laborujú. Niekedy zostáva meno, len sa trošku mení podstata. Akoby bol Jeep Wrangler iný. Akoby sa rokmi len faceliftoval, lebo základná koncepcia aj hlavné optické vlastnosti zostávajú rokmi nezmenené. Právom si medzi fanúšikmi terénnej jazdy vyslúžil status kultový a zároveň skoro nesmrteľný. Vzhľadom na meniace sa pomery automobilov súčasnosti ho môžeme spokojne počastovať výrazom mohykán, (takmer) posledný z rodu.

Foto: netcarshow.com

Jednoduchá logika
V skratke asi takto – dve tuhé nápravy, rámová konštrukcia s „otvorenou“ karosériou a možnosťou domontovania strechy (pevná alternatívne plátenná) aj celých dvier so sklopným čelným oknom. Blatníky trčia z karosérie, predná kapota sa smerom dopredu zužuje, na maske chladiča je vždy sedem otvorov. A to je oficiálne na svete od roku 1986, slušne nadčasové auto, podobne ako legendárna Praga V3S. Len úvod a pôvod je trošku zahmlený či skôr „odhadovaný“.

Foto: abr

Hovorí sa
Myšlienkový počiatok zrejme treba hľadať až v časoch druhej svetovej vojny. Praotec sa volal Willys, výsledok zadania na ľahké štvorkolesové armádne vozidlo. V týchto časoch sa po prvýkrát objavil aj výraz „džíp“ alebo „jeep“. O tom, ako to naozaj bolo, sa vedú takmer báje. Niekto tvrdí, že to nejakému vojakovi vykĺzlo z úst, niekto hovorí o tom, že išlo o slangové pomenovanie jedného z adeptov na celkové „víťazstvo“ pôvodného vojenského zadania – Ford GP alias džíp. Nakoniec sa z trojice adeptov najviac tešil práve Willys, avšak svoje prsty v tom mal aj Ford. Nakoniec išlo o spoločný projekt (detailnejší rozbor je však na samostatný článok). Po skončení vojny spoločnosť Willys ďalej pokračovala v produkcii civilných verzií Jeep CJ (CJ-7, Civilian Jeeps), neskôr produkciu prebrali spoločnosti Kaiser-Jeep a American Motors Corporation (AMC).

Foto: abr

Éra menom Wrangler
Práve AMC sa vývojovo podpísalo pod novodobé vnímanie jeepu, resp. džípu. Premiéru mal v roku 1986, aj keď už pod krídlami nového majiteľa, teda spoločnosti Chrysler. Prvú generáciu poznáme pod skratkou YJ a chcela prilákať viac „cestných“ fanúšikov. Na rozdiel od CJ-7 bolo YJ komfortnejšie, pretože malo širšie listové pružiny, s nižšou svetlou výškou. Najväčším optickým rozdielom bolo použitie obdĺžnikových svetlometov namiesto okrúhlych. Mriežka chladiča však zostala nedotknutá. V roku 1996 YJ vystriedala generácia TJ. Priniesla návrat k typickým okrúhlym svetlometom, ale aj dve výrazné technické zmeny. Listové pružiny vystriedali vinuté a v roku 2004 pribudla dlhšia verzia Unlimited, označovaná aj ako LJ. Zároveň ide o poslednú generáciu, ktorá mala čo-to spoločné s pôvodným návrhom AMC.

Tretiu generáciu JK už vyvíjalo nové konzorcium DaimlerChrysler. Poznáme ju od roku 2006 až do neďalekej minulosti. Napriek zachovaniu rámovej konštrukcie a dvoch tuhých náprav, mnohé sa v jeho návrhu zmenilo. Pribudlo viac rôznej „bezpečnostnej“ elektroniky, ale aj také položky, ako je centrálne zamykanie alebo elektrické ovládanie všetkých okien či navigácia. Predajne sa viac uchytil väčší Unlimited. Vo výbavových položkách nechýbala pevná trojdielna strecha, ktorá sa dala ľahko vymeniť za plátennú, jazdiť sa dalo aj bez dverí so sklopeným čelným sklom. Mopar dokonca na základe krátkej verzie ponúkol „upgrade“ diely na pick-up. Záver generácie sa už nesie pod úplne novou talianskou taktovkou – spoločnosťou FCA. Cítiť to hlavne na facelifte, ktorý Wrangler ešte viac scivilizoval, ale priniesol aj značný počet rôznych špeciálnych edícií a množstvo individualizujúcich drobností od Moparu. Na prelome rokov 2017 – 2018 prišla štvrtá, JL generácia. To, či sa aj ona stane legendou a vyhľadávaným terénnym nezmarom, ukáže čas. Isté však je, že Wrangler stále koncepčne žije. Stále znesie tvrdé zaobchádzanie – stačí pomeniť nápravy, zosilniť niektoré prvky, pridať navijaky s poriadnymi pneumatikami, doplniť odvahu a môže sa ísť niekam, kde to na prvý pohľad vyzerá, že ide o krajinu nikoho.


Pri silných autách ešte ostaneme:

Vyrobili ho ako kabriolet, ale život je zmena
Lamborghini Urus – kráľ medzi SUV?
Land Rover Defender Works V8 – ikonická novinka

Facebook Comments