Priatelia, naozaj sme seriózne médium. Aj keď skratka VUHL môže v niekom evokovať nejaký výskumný ústav, napríklad hospodárstva lodného (alebo nejaký podobne znejúci nezmysel), ide o veľmi seriózny projekt určený najväčším puristom, nadšencom jazdy legálnej aj pretekárskej. Fakt „nemlžíme“…

Vehicles of Ultra- -Lightweight and High Performance Všetko pekne veľkými písmenami, nech to má správnu anglicko-slovenskú vážnosť. Skratka VUHL pochádza z tohto vyjadrenia filozofie automobilky, ktorá je z Mexika. Nie je totiž veľa automobiliek, dielní, ktoré by sa venovali individuálnej stavbe ľahkých superáut s enormne potentným motorom. Nevieme ako vy, ale nám sa vždy pri podobnom spojení vynoria len rôzne malé anglické značky. Možno aj práve preto VUHL svoj prvý model 05 ladil v Anglicku. To sa ale písal rok 2016, tento rok k nemu pribudli dve magické písmená RR. VUHL 05RR je  napriek vzhľadu (opäť to po anglicky lepšie znie) „the road-legal lightweight supercar“. Čiže ľahká otvorená dvojmiestna motokára určená nielen na pretekárske okruhy, ale aj na jazdu po bežných komunikáciách (chceme vidieť toho optimistu, ktorý by sa s týmto vybral z Bratislavy do Košíc).

foto: vuhl05.com

Pokrok
Áno, marketingová honba za enormnými výkonmi má svoje predajné opodstatnenie, ktoré sa však nutne nemusí spájať so zážitkovým šoférovaním. Stačí sa pozrieť na pretekárske špeciály a každému musí byť hneď jasné, že viac ako výkon motora je dôležitejšia nízka hmotnosť. Paradoxom je ale fakt, že ako veľmi sa platí za vysoké výkony, podobne sa platí aj za znižovanie hmotnosti, 05RR je toho dôkazom. Základným stavebným prvkom „auta“ je hliníkový rám. Výrobca na spájanie jednotlivých dielov použil titánové skrutky, čím oproti konvenčným oceľovým ušetril 4,5 kg. Pre RR toho ale urobil omnoho viac. Konečná úspora je vyjadrená hodnotou 65 kg, celková zase 660 kg (suchá hmotnosť) – ľahší zotrvačník, ľahšia spojka, karbónové disky kolies. A k tomu poriadna kadencia preplňovaného motora od Fordu. Známu preplňovanú dvatrojku z modelu Focus RS (alebo Mustang) naladili páni Mexičania na šialených 294 kW (rovných 400 koní) a 500 Nm. Aj Bugatti Chiron si práve „cvrkol“ do textilu. Stovku totiž zvládne – aj vďaka šesťstupňovej sekvenčnej prevodovke Sadev a samosvoru – za 2,7 sekundy (ako rýchlo žmurkáte?).

foto: vuhl05.com

Po čili čajíček
VUHL 05RR chce predsa len veľkého vodiča, žiadne špáradlo s jazdným štýlom à la Vin Diesel (rozumejte ruka hore na volante s tvárou supermana). Pre obraznosť zvládne bočné preťaženie 1,8G. Ak vás parametre dostali a okamžite ste si povedali, že „toto fakt nejde“, skočte do Anglicka a objednajte si základnú, skromnejšiu 05-ťku. Jej parametre sú síce „horšie“, nie však z tretej ligy. Suchá hmotnosť pri 05-ťke stúpla na 695 kg, výkon motora klesol na 235, resp. 265 kW a 430, resp. 485 Nm. Prevodovka je ale klasická šesťstupňová, takže aj stovka trvá o pár „žmurknutí“ dlhšie – cca 3,7 sekundy. Aj keď má VUHL továreň veľmi ďaleko, v Anglicku má európske zastúpenie. Len „čo za to“ ani len netušíme. Každý jeden kus je totižto originál postavený (a odladený) na mieru a predstavu klienta. Asi si ideme kúpiť aspoň letenky.

foto: vuhl05.com

VUHL 05RR
Valce/Objem: 294 kW (4000 k)
Maximálny krútiaci moment: 500 Nm
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 2,7 s
Priemerná spotreba: Trápi niekoho?

Foto: VUHL, vuhl05.com

Vôňa spálených gúm:

Keď nevieš, čím chceš byť, ale je to veľmi cool
Superstroje: Nadupané cestné autá pre pretekárov

Facebook Comments