Aká bude budúcnosť motoristického športu, naozaj ani len netušíme. Mnohé sa sprísňuje, elektromobily sa tlačia do popredia. Áno, sú neraz rekordné a pekelne rýchle, ale…! Ale vedia priniesť divákovi aj iný zážitok ako vizuálny? Zvuk sa jednoducho oklamať nedá, v tomto majú jednoznačne navrch klasické smradľavé spaľovacie (hlavne) benzínové motory. V časoch relatívne nedávnych kraľovali, ľudí opantávali a vťahovali už z diaľky do deja. Boli to neuveriteľné časy podobne neuveriteľných strojov, ktoré dnes nazývame legendy – neraz s cenovkou, o ktorej sa ani hovoriť neoplatí. Všetko mala na svedomí jedna malá „povinnosť“ – ak sa chcel automobilový producent s nejakým modelom zúčastniť prestížneho pretekárskeho seriálu, musel vyrobiť homologizačnú sériu. Zaujímavý je ešte jeden fakt – za mnohými špičkovými projektmi sa neraz skrýva meno renomovanej anglickej dielne menom Cosworth.  Náhoda? Možno, ako aj fakt, že Cosworth spolupracoval aj s ďalšou nemeckou automobilkou menom Mercedes-Benz.

Poďme víťaziť
V roku 1982 predstavil svetu Mercedes-Benz malý model 190 (W201), prezývaný Baby-Benz. Kompaktný sedan s dĺžkou nad 4,4 metra bol ako stvorený na pretekanie. Automobilka mala ambíciu sa s ním zúčastniť v rely pretekoch. Veci sa aj začali pomaly hýbať, lebo do hry práve vstúpil Cosworth, ktorý mal na starosti vývoj motora. Projekt sa volal WAA. Skôr ako bol riadne dokončený, do rely vstúpilo Audi s pohonom všetkých kolies a bolo po zábave. Mercedes-Benz triezvo uznal, že 190-tka mu nemá šancu konkurovať. Motor však nezostal ladom. V roku 1983 sa na trh dostala športová verzia 190 E 2,3-16 s výkona Aeronom 136 kW, neskôr v roku 1988 aj šestnásťventilový variant so zväčšeným objemom 2,5-16 s výkonom 143 kW. Práve v týchto rokoch ho už niektoré súkromné tímy využívali v cestných  pretekoch, okrem iného aj v DTM. Preto sa automobilka oficiálne rozhodla ich podporovať, len musela ešte vyrobiť homologizačnú sériu.

Evolution
Homologizačný Mercedes- Benz 190 E 2,5-16 Evolution I debutoval na ženevskom autosalóne v roku 1989 s rovnako výkonným motorom, ako mal „civilný“ variant Motor však mal pri rovnakom objeme väčšie vŕtanie a kratší zdvih, aby išiel ľahšie do otáčok a zároveň mal posunutú hranicu maximálnych otáčok. Najväčšími zmenami však prešiel podvozok s nastaviteľným pružením, umožňujúcim meniť svetlú výšku ovládačom pod volantom. Pribudol zadný spojler a masívnejšie blatníky. Evolution sa preslávil aj tzv. radením dog-leg – spiatočku mal k sebe dopredu, jednotka bola k sebe dole. Trošku nezvyčajné, no logické. Najčastejšie sa pri rýchlej jazde využívala dvojka a trojka, ktoré boli pekne oproti sebe. Automobilka dovedna vyrobila 502 kusov, pričom dvorný AMG ponúkal za nemalý príplatok aj PowerPack dvíhajúci výkon na 173 kW (ostrejší vačkový hriadeľ, väčšia škrtiaca klapka, ladený výfuk, zmenená mapa vstrekovania).

Lenže ani civilná konkurencia najmä v podobe BMW M3 nezaháľala… … takže v roku 1990 (opäť na ženevskom autosalóne) prišlo Evolution II. Technicky sa toho veľa nezmenilo, len sériový výkon motora bol výkon predchádzajúceho s PowerPackom, čiže 173 kW pri otáčkach 7200 min-1 a 245 Nm pri 5000 min-1, čo postačovalo výkona zvládnutie stovky v priebehu 7,1 sekundy. Zmenila sa ale vizáž, a rapídne. Pribudol neprehliadnuteľný nastaviteľný zadný spojler, odtrhová hrana na zadnom okne, ešte masívnejšie blatníky, 17“ disky kolies (autorom body kitu bol prof. Richard Eppler z University of Stuttgart). Údajne išlo o naozaj funkčné riešenie zabezpečujúce odpor vzduchu 0,29 pri zvýšenom prítlaku. Vraj aj preto, že v konkurenčnom BMW si z okrídleného monštra robili vtipy. Autorom bol vedúci výskumu a vývoja automobilky BMW Wolfgang Reitzle: „Aeronom dynamické zákony musia byť iné v Mníchove ako v Stuttgarte. Ak zadné krídlo funguje, tak musíme prerobiť aerodynamický tunel.“ Dvojka po príchode spôsobila veľký rozruch. Kvalita auta (opäť len 502 kusov v tmavomodrej a čiernej farbe, pričom posledné dva najcennejšie kúsky boli strieborné) sa pretavila do nákupnej ceny. Základná verzia sa predávala za 115 260 DM (cca 58 932 €), s klimatizáciou za 119 717 DM (61 210 €). Súčasné ceny v eurách sú skôr podobné pôvodným „DM“ cenám.

Foto: mercedes-benz.com

Pri “medvedíkoch” ešte ostaneme:

Koncept Vision Mercedes-Maybach 6? Okamžitá láska!
Uštipnutie zvukom, Mercedesu-AMG GT C
Mercedes-AMG GT R: Vyvinutý v pekle pre pekelne rýchlu jazdu

Facebook Comments