V súčasnosti sa často v médiách skloňuje pojem infovojna. Je podľa vás konšpiračná a dezinformačná mediálna kampaň použiteľná ako zbraň?
Používanie dezinformácií je také staré ako ľudská komunikácia. Podsunúť nepriateľovi informáciu, na základe ktorej on, jeho vojaci alebo občania urobia nesprávne rozhodnutie, je obvyklou vojenskou taktikou. V súčasnosti zažívame použitie týchto starých princípov v prostredí nových médií, ako sú web a sociálne siete. Hlavným cieľom takýchto operácií sa stávajú občania demokratických štátov, v ktorých majú právo na slobodné získavanie aj šírenie informácií, a na ich voličských hlasoch reálne záleží. Pre štáty s totalitným alebo autoritárskym systémom, kde je informačný priestor prísne kontrolovaný a voľby sú len potemkinovskou dedinou, je pomerne jednoduché zneužívať výhody demokratického prostredia na svoje ciele.

To znamená, že cielene klamú?
Nemusia pritom priamo klamať, ako to bolo bežné ešte pred pár rokmi. Stačí napríklad, keď ruskou vládou financované médiá Russia Today alebo Sputnik News podrobne a emotívne „spravodajsky pokryjú“ každý problém, protest alebo teroristický útok v západnej Európe, a výsledky svojej práce ponúknu na internete zdarma a vo viacerých jazykoch. Konzumenti takéhoto obsahu potom ľahko nadobudnú falošný dojem, že Európska únia sa utápa v problémoch a je zrelá na rozpad. Zvlášť, keď je konzument uzavretý do svojej „echo chamber“, informačnej bubliny na sociálnej sieti, ktorá mu istý druh signálov zosilňuje a iný druh signálov potláča

Dá sa proti takýmto „bublinám“ brániť?
Štáty ako Švédsko sa už z týchto prípadov poučili a pred blížiacimi sa voľbami pripravujú ochranu svojho informačného priestoru, svojich „digitálnych hraníc“. V dnešnej dobe je to rovnako dôležité, ako bolo v minulosti potrebné chrániť svoje pozemné hranice, ovládať moria alebo kontrolovať vzdušný a kozmický priestor.

Aký článok momentálne najviac rezonuje na dezinfoscéne?
Práve v tomto čase bola najzdieľanejšou správou českej a slovenskej „blbosféry“ informácia o tom, že grécky prorok Afobij vyveštil víťaza tretej svetovej vojny. Smiešne nám to môže byť len dovtedy, kým si neuvedomíme, kto je cieľovou skupinou tohto druhu propagandy, a koľko našich spoluobčanov dokáže naletieť hoci aj „šmejdovi“, predávajúcemu predražené hrnce, nieto ešte „šmejdovi“, ktorý im ponúka rafinovane pripravené dezinformácie o zahraničnej politike. Ako si najlepšie môžeme predstaviť bežný deň v redakcii konšpiračného média? Bloger Jakub Goda nedávno prenikol do najčítanejšieho slovenského dezinformačného webu a zistil, ako to funguje. Šéfredaktor sa vôbec nezaujímal o osobnosť alebo profesionálne vybavenie svojich autorov. Za článok platil 5 eur a keď článok dosiahol vyššiu čítanosť, prichádzali prémie. Pravdivosť obsahu alebo dodržanie novinárskej etiky vôbec nekontroloval a naschvál napísaný nezmyselný článok stiahol až vtedy, keď začali protestovať čitatelia v diskusii. Takéto podmienky, samozrejme, vedú autorov k tomu, že bičujú emócie svojich čitateľov.

Foto: arch J. Smatanu, pixabay.com

Facebook Comments