Lenže Donkervoort nie je len auto pre ozajstného vodiča, je to skúsenosť. Holandsko je krásna krajina známa hlavne vďaka voľnej dostupnosti istej jemne omamnej látky a syrom. Relatívne potichu a pre „fajnšmekrov“ je však už 40 rokov preslávené malou automobilkou Donkervoort aj s neuveriteľným počinom menom D8 GTO.

Na diéte
Otvorený dvojmiestny roadster je stelesnením moderného strojárenského umenia. Oproti predchádzajúcemu D8 270RS je o 350 mm dlhší a o 150 mm širší, avšak stále si ponecháva mušiu hmotnosť – cca 700 kg. Všetko vďaka bohatému použitiu karbónu a premyslenej konštrukcii oceľového rúrkového priestorového rámu. Azda najviac hmatateľným príkladom sú výklopné jednodielne dvere, vážiace len 980 g (!) aj so závesmi. Alebo 17-palcové (18-) disky vyrábané na zákazku z kovaného hliníka s hmotnosťou len 6 kg. Potenciálny majiteľ si môže vybrať zo stovky farieb a rôznych materiálových kombinácií. Inak je prístrojová doska riešená hlavne funkčne, no pritom kvalitne. Aj tu dominuje karbón. Špecialitou sú ovládače nastavujúce trakčnú kontrolu a „race“ režim, presne podľa vodičových preferencií.

Chuť na…?
Napriek agresívnejším chúťkam dáva Donkervoort na výber. „Jemnejšia“ verzia sa volá Touring. Preplňovaný 2,5-litrový päťvalec má naladený na 254 kW a 450 Nm. Podvozok má menej pretekársky, podobne má aj chudobnejšie zastúpenie karbónu, takže váži „až“ 730 kg. Napriek tomu zvládne stovku za 3,3 s, dvojnásobnú rýchlosť za 10,4 s. To všetko pri použití len päťstupňovej manuálnej prevodovky. Ak však má budúci vlastník viac zálusk na jazdu po pretekárskej trati, pre neho je pripravený variant Performance. Kvality potenciálu motora stúpli na 280 kW a 475 Nm, hmotnosť zase klesla na 695 kg. Nižšie sú aj čísla akcelerácie – 2,8, resp. 8,6 s. Rozdiel je ešte aj v riadení, resp. skôr v jeho ostrosti. Medzi krajnými polohami má Touring 3,4 otáčky, Performance len 2,7 (v oboch prípadoch bez posilňovača).

Opantanie
Donkervoort D8 GTO sa jasne radí nielen medzi európske špičkové vozidlá. Napriek rôznym moderným vymoženostiam súčasnosti stále dáva na pocit, v prípade GTO aj na hrubú silu a ručnú prácu (montážna bezrobotická dielňa sa nachádza v meste Lelystad). Vzhľadom na výkonov hmotnosť však vyžaduje skúseného vodiča. Nie je to pozérske auto na ukazovanie (sa). Je určené pre toho, kto naozaj vie, čo si kupuje. Lebo nakoniec dostane ozajstnú skúsenosť. V našich končinách môže s Donkervoortom nastať hádam len jeden problém – čo so servisom? Ak si odmyslíme množstvo karbónu, ktoré (zrejme) ani servis nevyžaduje, jedinou položkou vyžadujúcou servis je motor, prípadne podvozok. Podvozok je ale bežne komerčne dostupný a motor dodala známa ingolstadtská automobilka. A zrazu je po  problémoch, teoreticky. Donkervoort je však i v tomto smere striktne precízny a veľmi rád zabezpečí každému majiteľovi kompletný servis, najbližšie v nemeckom meste Düsseldorf.

DONKERVOORT D8 GTO PERFORMANCE

Valce/Objem motora: R5/2480 cm3
Maximálny výkon: 280 kW/380 k pri 5500 min-1
Maximálny krútiaci moment: 475 Nm pri 1750 min-1
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 2,8 s
Priemerná spotreba: niekde medzi 8 – 10 l/100 km
Cena: od 100 000 € bez DPH

Foto: archív

Noha na podlahe:

Superšport pre čistý zážitok z jazdy
McLaren 720S Spider ide tvrdo po krku Ferrari 488 Spider

Facebook Comments