S prípravou konceptu raketoplánov začala NASA už koncom šesťdesiatych rokov. Spojená bola predovšetkým so snahou ušetriť pri letoch do vesmíru čo najviac financií tak, aby zároveň nebola ohrozená bezpečnosť posádky. Raketoplány dokázali štartovať zvisle ako raketa vďaka pomocným štartovacím stupňom a externej nádrži na palivo, kým po skončení svojej misie už pristávali vodorovne ako lietadlo. Raketoplány tak boli schopné vrátiť sa takmer neporušené späť na Zem a po dôkladnej prehliadke ich mohli technici pripraviť na ďalší štart. Takouto „recykláciou“ sa ušetrila značná časť nákladov.

Svoju úlohu zohrala aj špionáž

Sovieti odštartovali svoj program vývoja raketoplánu v roku 1976 ako odpoveď na americký koncept. Okrem iného mali obavy z toho, že raketoplány môžu byť využité na vojenské účely, keďže dokážu na orbitu vyniesť viac ako dvadsať ton nákladu a teoreticky aj zbrane hromadného ničenia. Preto sa program VKK (Vozdušno Kosmičeskij Korabľ), ktorý je považovaný za vôbec najväčší a najdrahší v histórii sovietskej kozmonautiky, niesol pod prísnym dohľadom ministerstva obrany. Vývoj raketoplánu od samotného spustenia projektu až do výroby prvého exempláru trval desať rokov. Sovietski inžinieri sa najskôr zdráhali použiť rovnaký dizajn, ako využívali americké raketoplány, ale testy v aerodynamickom tuneli im ukázali, že práve tento dizajn je takmer ideálny. Dôležitú úlohu vo vývoji raketoplánu zohrala aj sovietska tajná služba, ktorej úlohou bolo špionážou získať čo najviac informácií o americkom programe. Veľkú cenu mali najmä poznatky o použitých materiáloch, softvérovom vybavení či type pohonu. Okrem samotného raketoplánu musela byť vyvinutá aj nosná raketa, ktorá dostala názov Energija. Mala výšku takmer 60 metrov a na nízku obežnú dráhu Zeme bola schopná dopraviť 100 ton nákladu, čo bolo výrazne viac ako váha raketoplánu (cca 42 ton) spolu s jeho maximálnym nákladom (cca 30 ton). Pozostávala z jedného centrálneho stupňa a štyroch prídavných rakiet Zenit. Ako palivo bola použitá zmes kerozínu a kvapalného kyslíka, v prípade centrálneho stupňa išlo o kyslík a vodík taktiež v kvapalnom stave.

Jedenkrát a dosť

Dva roky pred dokončením Buranu vyšiel z hangáru testovací raketoplán OK-GLI, ktorý bol vybavený štyrmi turbodúchadlovými motormi a mohol tak vzlietať vodorovne. Po ukončení suborbitálnych testov, počas ktorých bola na palube vždy dvojčlenná posádka, opätovne pristával na špeciálne vybudovanej dráhe v Bajkonure. Celkovo bolo vykonaných 25 testov a najdlhší z nich trval 32 minút. Ich hlavným cieľom bolo zmapovať letové vlastnosti raketoplánu. Pol roka po ukončení testov bol na svoj prvý štart pripravený raketoplán určený na let do vesmíru nazvaný Buran, podľa jedného druhu silného vetra. Pôvodne bol štart naplánovaný už na 29. októbra 1988, ale necelú minútu pred ukončením odpočítavania systém kvôli chybe štart automaticky ukončil. Druhý pokus o štart z odpaľovacej rampy 110 na kozmodróme Bajkonur sa uskutočnil 15. novembra 1988. Dopadol úspešne a Buran sa spolu s raketou Energija odpútal zo Zeme. Raketoplán riadený automaticky bez prítomnosti posádky uskutočnil dva oblety okolo Zeme a po 206 minútach opäť pristál v Bajkonure. Celý test prebehol takmer ideálne a ako úspech možno hodnotiť aj to, že odpadlo len 8 dlaždičiek tepelného štítu z celkového počtu 38 000. Napriek tomu sa už Buran do vesmíru nikdy viac nedostal.

Do hangáru

Jednak preto, že nasledovný vývoj systémov na podporu života bol dlhým a náročným procesom, no najmä z ekonomických a politických dôvodov. Sovietsky zväz postihol hospodársky útlm a neskôr sa rozpadol. Program napokon svojím dekrétom ukončil až ruský prezident Boris Jeľcin v roku 1993. Odhaduje sa, že vývoj a výroba raketoplánu, rakety Energija a tiež obrovského lietadla Antonov An-225, ktoré mohlo raketoplán prepravovať na svojom chrbte, stáli približne 20 miliárd rubľov (viac ako 70 miliónov dolárov). Po niekoľkých prezentáciách na aeroshow bol raketoplán uložený do hangára v Bajkonure, kde sa jeho osud spečatil v máji 2002, keď sa  po veternej smršti prepadla strecha hangáru a raketoplán sa zničil. Zároveň vtedy prišlo o život osem robotníkov. Zachovaný zostal testovací raketoplán OK-GLI, ktorý sa dnes nachádza v technickom múzeu v nemeckom Speyeri. Sovieti ešte pred ukončením projektu začali celkovo s výrobou piatich kusov raketoplánu schopných letieť do vesmíru. Okrem Burana to boli raketoplány s názvami Ptička (dokončený na 95 %, odstavený v Bajkonure), Bajkal (dokončený na 50 %, vystavený na letisku Žukovskij pri Moskve) a dva ďalšie kusy, pri ktorých sa práce skončili už hneď v začiatkoch a neskôr boli rozobrané.

View this post on Instagram

Было немного свободного времени на праздниках и, полазив в интернете, я нашел эти фото 🔥 ⠀ На самом деле я уже видел этот репортаж несколько лет назад и тогда поставил себе цель — съездить туда и посмотреть на всю эту картину своими глазами. Я не люблю отдыхать бесцельно, намного интереснее постоянно открывать для себя что-то новое! Эти фотографии просто поразили меня, поэтому надеюсь, что еще не все уничтожили и я не опоздаю… ⠀ Кто знает, где корабль сейчас и что с его судьбой? Есть здесь те, кто интересуется такими крутыми заброшенными объектами? ⠀ #буран #космос #космическийкорабль #ракета #ракета🚀 #burano #spaceship #buran #cosmos #nasa #roscosmos #космонавтика #ссср #космос #история #Байконур

A post shared by Roman Rusinov (@romanrusinoff) on

Foto: Shutterstock

Na obežnej dráhe ešte ostaneme:

Elon Musk posiela do vesmíru.. svoje auto!
Google Street View vás vezme už aj do vesmíru

Facebook Comments