1. Zvoľte správne oblečenie. Neobliekajte sa priveľmi a kombinujte bavlnu s technickými materiálmi. Pri teplotách okolo 10 stupňov stačia trištvrťové obťahovačky, kombinácia krátkeho technického trička s dlhým a podľa vetra niečo na uši, žiadne zbytočné a ťažké mikiny.

2. Dobrá obuv je základ. Mäkšiu obuv voľte na asfalt, tvrdšiu na outdoor, ak používate kompresné podkolienky, nechajte si ich nejaký čas aj bezprostredne po behu.

3. Nepodceňujte strečing. Dôležitý je hlavne pred behom, ale ak sa rozhodnete pre dlhšie vzdialenosti, nevyhýbajte sa ani indiánskemu behu. Prestávky si však robte iba v úplne nevyhnutných prípadoch, ak sa dá, spojte ich so strečingom a zaraďte ho aj po behu.

4. Používajte aj ruky. Ruky sú na to, aby kmitali, telu pomáhajú zvýšiť efektivitu behu až o 30 percent a pomáhajú aj pri dýchaní, lepšie pracuje bránica.

5. Aj dívať sa treba vedieť. Pozeranie sa pod nohy vie demotivovať rovanko ako sledovanie obzoru, pozerajte sa asi dva a pol, tri metre pred seba, platí to aj na páse.

6. Správne dýchajte. Hobby bežci by mali dýchať pomalšie, na dve až tri doby, nerobiť krátke a rýchle nádychy a výdychy.

7. Testery nie sú všetko. Nespoliehajte sa na rôzne testery a merače, počúvajte aj svoje telo. Pri tréningu nebehajte až an doraz, maximálne na 80 percent. Týka sa to aj vzdialenosti – pri tréningu na desiatku stabilne behajte 8 kilometrov a raz, dva razy do týždňa celú desiatku.

8. Zvoľte správny tréning. Ak trénujete na kratšie behy, do troch kilometrov, a chcete byť rýchli, základom sú úseky, behajte ich 4 až 5 ráz do týždňa. Ak trénujete na objem a pripravujete sa napríklad na desiatku, striedajte úseky a dlhé behy. Úseky však zaraďte až v druhej tretine behu, takže odbehnete súvislých päť kilometrov, potom tri kilometre úseky a posledné dva voľnejšie.

9. S hudbou opatrne. Hudba je fajn, ak beháte pre relax, ak však ladíte formu, treba počúvať predovšetkým svoje telo a sústrediť sa hlavne na správne dýchanie.

10. Nezabudnite na regeneráciu. Ak sa vám podarí behať štyri- až päťkrát do týždňa, je to super. Zvyšné dni venujte regenerácii, telo si potrebuje oddýchnuť.

Foto: pixabay.com

Facebook Comments