Diskusia motoristických nadšencov sa končí pri vyslovení slova Octavia. Na slovenskom trhu hrá rolu obyčajnej prostitútky, ktorú všetci poznajú. No aj napriek tomu sa k nej vracajú, má veľmi veľa fanúšikov a na našom trhu má nezastupiteľnú úlohu. Práve preto sa niekedy divím, keď počujem jej charakteristiku. Niektorí ju ihneď odhodia do koša nezaujímavých automobilov, a, napodiv, ľudia, čo jazdia na oveľa drahších autách, ju vyhodnotia ako veľmi dobré auto.
Dobre vyzerá
Hovorte si, čo chcete, podľa mňa je Octavia veľmi vydarená, napokon, na jej dizajn dohliadal Slovák Jozef Kabaň. Jediné, čo mi na nej prekáža, sú mierne utopené kolesá v blatníkoch. Zvyšok dizajnu je sakramentsky vydarený, čierna maska chladiča a čierne lišty na oknách sú podľa mňa „cool“. Okrem toho je športový predný nárazník decentný, zadná časť s dvoma koncovkami výfuku, ktoré sú napojené plastovými nástavcami, je okej. Samozrejme, skutočná koncovka výfuku by mala ústiť z tlmiča výfuku. Ale to je drobnosť, na ktorú sa otec rodiny môže…
Lepšie jazdí
Špecialitou dvestotridsaťkoňovej verzie je elektrohydraulicky riadený vektorový diferenciál VAQ. Ten dokáže rozdeľovať krútiaci moment medzi jednotlivé strany tak, aby vonkajšie koleso dostalo väčšiu porciu. Eliminuje sa tak nedotáčavosť, akou silné autá s pohonom predných kolies trpia.
Funguje? Na to vezmite jed! Aby som bol presný, všetko má svoje limity, no ak sa budete pohybovať v rámci nich, užijete si dosť zábavy. Ak by ste mohli vypnúť stabilizačný systém, užili by ste si ešte viac. Takto vám ostáva iba ideálna stopa, presné pohyby volantom a dlhé zákruty, v ktorých to môžete podržať. A to je škoda, lebo Octavia RS ešte stále dodržiava ortodoxnú kombináciu manuálnej prevodovky s klasickou ručnou brzdou.
Nebudeme si klamať, Škoda Octavia je v prvom rade vynikajúce rodinné auto, verzia RS pridáva vynikajúcu optiku, najsilnejšia benzínová verzia RS 230 ponúka adrenalín aj tým vodičom, ktorí musia voziť svoje ratolesti do školy a ešte sa im hýbu genitálie v nohaviciach. Takže v tomto prípade budú schválne meškať, aby to na ceste museli dohnať!
Škoda Octavia RS 230
Valce/objem: R4/1 984 cm3
Max. výkon: 169 kW/230 k/4 700 ot./min.
Max. krútiaci moment: 350 Nm/1 500 ot./min.
Max. rýchlosť: 250 km/h
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 6,7 s
Priemerná spotreba: 8,5 l/100 km
Cena: 29 290 eur
Naše hodnotenie: 8/10
Zahoďte všetky predsudky, ktoré ste o Octavii počuli, a dajte jej šancu. A vykašlite sa na naftové nezmysly, kúpte si rovno verziu RS 230. Manželke ukážte kufor, deťom vysvetlite, že sa ponáhľate, lebo boli dlho v kúpeľni. A nezabudnite radiť. Manuálne.
Sex faktor: 6/10
Fun faktor: 8/10
Family faktor: 10/10
Show faktor: 7/10
Foto: reprofoto YouTube / Motorr