Výskum dopravných expertov dokázal, že neexistujúce stredové značenie jednoznačne vedie k znižovaniu rýchlosti a zvyšuje neistotu vodičov, takže sú za volantom podstatne opatrnejší. Vytipované cesty bez legendárnej bielej čiary majú pomôcť zachraňovať životy a rapídne znížiť nehodovosť. Pilotné projekty ukazujú, že rýchlosť áut sa na takto “vygumovaných” cestách znižuje zhruba až o 13 percent.

Uvedený britský koncept sa opiera o prevratnú štúdiu Holanďana Hansa Mondermana z deväťdesiatych rokov. Monderman položil na stôl zaujímavé myšlienky tzv. “zdieľaného priestoru” a “nahej ulice.” Dokázal, že ak z ciest zmiznú isté typy dopravného značenia, vodiči značne zneistejú a chovajú sa zodpovednejšie. Tento ojedilený prístup už otestovalo viac ako 400 miest po celej Európe. Po vyhodnotení sa ukázalo, že nehodovosť na testovaných úsekoch ciest naozaj klesla. Server arstechnica.com cituje dopravných psychológov, ktorí na margo Mondermanovho konceptu povedali: “Myšlienky vychádzajú z princípiu, že sloboda potrebná k posúdeniu rizika nás mení na “bezpečnejšie bytosti.” Dopravné kontroly, semafory, značky a ostatné značenie znižujú naše povedomie o situácii okolo nás, a tým aj náš zmysel pre bezpečnosť.”

Facebook Comments