Nemeckí technici dokonale prekopali zaujímavý koncept z rokov studenej vojny, tzv. ekranoplán a veštia mu sľubnú perspektívu, najmä v oblasti komerčnej dopravy. Ide o pomerne zvláštny stroj, ktorý spája prednosti lode a lietadla. Na svojich krídlach sa ale nevznesie viac ako len niekoľko metrov nad vodnú hladinu. FlyShip má v prvom rade slúžiť na prepravu nákladov, no počíta sa aj s cestujúcimi. Stroj s dĺžkou 37 metrov a rozpätím krídel 40 metrov prepraví až 100 pasažierov. Jeho hlavnú nevýhodu predstavuje rýchlosť cestovania. FlyShip sa vznáša cestovnou rýchlosťou okolo 250 km/h, pričom dopravné lietadlá zvládajú až trojnásobok. Na druhej strane je tento stroj oveľa rýchlejší ako nákladné lode. Podľa slov konštruktéra Daniela Schindlera obsadzuje táto znovuvzkriesená technológia lákavú medzeru medzi lacnou, ale pomalou lodnou dopravou a rýchlou, ale drahou leteckou prepravou.

 

A ako to vlastne funguje? FlyShip nie je lietadlo, lebo sa nad povrchom vody vznáša vo výške niekoľkých metrov. Vo vzduchu sa stroj drží vďaka dynamickému prízemnému efektu. Ten sa objavuje práve počas letu vo veľmi malých výškach. FlyShip poháňajú dva výkonné turbovrtuľové dieselové motory, uložené vzadu medzi dvojitým stablizátorom. Stroj bude disponovať trojčlennou posádkou, ktorá s ním zvládne štart a pristátie na vodnej hladine, a to na pomerne krátkej trati. Na vzlet mu stačí 600 a na pristánie len 500 metrov. Podobné ekranoplány vyvíjal v rokoch studenej vojny aj Sovietsky zväz. Hlavným cieľom bolo najmä vojenské využitie, ale rad konštrukčných problémov a financie náročný projekt odsunuli do zabudnutia. Server popsci.com zdôrazňuje, že koncept FlyShip sa chce na trhu uchytiť najmä vďaka nízkym nákladom. Nákupná cena má byť okolo 37 miliónov dolárov, čo je v porovnaní s Airbusom A318 takmer o polovicu menej. Obidva stroje pritom na palubu vezmú vcelku porovnateľný počet pasažierov.

Facebook Comments