Kreatín je jeden z najviac skúmaných doplnkov v celej histórií. Je to kombinácia aminokyselín, ktoré sa syntetizujú v pečeni, obličkách a pankrease. Kreatín nie je steroid, ako si často ľudia myslia. 

Nachádza sa v červenom mäse, rybách alebo v práškovej forme predávaných na kulturistických webových stránkach. Ako vlastne funguje? Podľa doktora Ariho Levy z univerzity v Chicagu kreatín znižuje únavu, tým, že transportuje extra energiu do vašich buniek.

Dostatok kreatínu napomáha udržiavať optimálnu koncentráciu ATP (adenozíntrifosfát – okamžite použiteľná energia pre svalovú činnosť) vo forme dostatočných zásob kreatínfosfátu, ktorý je nevyhnutný na zvyšovanie objemu svalových buniek a nárast sily.

Ak máte viac kreatínu, môžete cvičiť dlhšie a robiť viac sád, povedzme, osem opakovaní namiesto šiestich. V priebehu týždňov a mesiacov počas, ktorých makáte a beriete kreatín, umožňujete pribrať telu na svalovej hmote, dvíhať ťažšie váhy a stávate sa silnejším. 

Kreatín je podobný ako anabolické steroidy – MÝTUS

Steroidy sú zakázane na olympijských hrách a pri profesionálnom športe. Naopak, Medzinárodný olympijský výbor a profesionálne športové ligy nezakazujú kreatín. 

Z kreatínu budete mať svaly aj bez návštevy posilňovne – MÝTUS

Zdraví ľudia majú najlepší účinok vtedy, keď je kreatín spojený s cvičením v posilňovni. Ak by tomu tak nebolo, neočakávajte určite svaly Pepka námorníka. Doktor Tarnapolsky hovorí, že aj keď deti so svalovou dystrofiou nemôžu cvičiť, kreatín im môže v určitej miere pomôcť. 

Kreatín spôsobuje podráždenie žalúdka – PRAVDA

Aj keď je to pravdivý výrok, napriek tomu ide o veľmi zriedkavý jav. Doktor Tornopolsky hovorí, že jeho štúdie ukazujú, že iba päť až sedem percent užívateľov sa sťažuje na bolesti žalúdka, píše portál menshealth.com.

Kreatín vám pomôže rýchlejšie utekať – MÝTUS

Kreatín pomáha športovcom, ktorí potrebujú nevyhnutne nabrať na svaloch. Ak ste vytrvalostný športovec, napríklad bežec maratónu, nemusíte byť na kreatíne, tvrdí športový špecialista Toni Wanich.

Kreatín spôsobuje zvýšenie hmotnosti – PRAVDA

Do svalov sa dostane voda, ktorá spôsobí zvýšenie telesnej hmotnosti a svaly vyzerajú spočiatku väčšie. Kreatín je molekula, ktorá má veľmi silnú príťažlivosť k vode. Zvýšenie hmotnosti o 0,9 až 2,9 percenta v prvých dňoch brania kreatínu, sa vyskytuje približne u tretiny užívateľov. Nie je to teda podmienkou. 

Kreatín nefunguje dobre všetkým – PRAVDA

Jeden z hlavných faktorov je, že niektorí ľudía majú vysokú hladinu kreatínu prirodzene. Ak jete príliš veľa mäsa a rýb a máte ho v tele viac ako 50 percent, nemusí vám zabrať. 

Ak kreatín vysadím, stratím svalovú hmotu – MÝTUS

Vaše svaly môžu vyzerať menšie, pretože kreatín zvyšuje objem vody v svaloch. Akonáhle ste si vybudovali svaly a budete pokračovať v ich udržiavaní, určite ich nestratíte. 

Facebook Comments