Opýtajte sa automobilových nadšencov, ktoré filmy najlepšie vystihujú preteky, spomenú vám akčnú športovú dráma Le Mans (1971), ktorá je považovaná za jedno z najpresnejších filmových spracovaní automobilových pretekov v histórii.

Zvuk motorov, súboje i dovtedy nepoužité kamerové zábery predstavovali absolútne nóvum v oblasti filmovej tvorby. Najmä vďaka skúsenostiam Steva McQueena s pretekaním film hodnoverne zobrazoval legendárnu dvadsaťštyrihodinovku.


24 hodín v Le Mans: Kultová snímka je dodnes najhodnovernejšou filmovou adaptáciou legendárnych pretekov.
Foto: archív

McQueen súťažil na všetkom

Bolo mu jedno, či to boli okruhové preteky, prípadne offroadové, rovnako dobre zvládal motorku, ako aj auto. Už počas štúdií si privyrábal ako amatérsky jazdec, kde za víťazstvá dokázal získať prémiu 100 dolárov.

Pretekal na motorke Harley Davidson na takzvaných špinavých tratiach. Čo sa týka typov pretekov, mal rád aj offroadové preteky a preteky naprieč krajinou, ako napríklad Baja 1000 alebo Elsinore Grand Prix.

V roku 1978 ho uviedli do siene slávy offroadových motorkárov a v novembri 1999 do siene slávy motorkárov za celoživotný prínos vrátane financovania dokumentárneho filmu On Any Sunday (1971), podpory tímu offroadových jazdcov a celkového zlepšovania povedomia verejnosti o motocykloch.


Porsche 917: Hrdina z Le Mans v úprave Gulf Racing.
Foto: archív

The King of Cool

Za každých okolností si zachoval tajuplný výraz tváre a dodnes sa považuje za ikonu štýlu. Stále sa ešte objavuje v reklame na hodinky TAG Heuer Monaco.

Pretekal s takou vášňou ako málokto iný. Istý čas dokonca uvažoval, že bude automobilovým pretekárom. V roku 1970 sa spolu s Petrom Revsonom zúčastnil na pretekoch 12 hodín v Sebringu na špeciáli Porsche 917.

O tom, že Steve bol tvrdý chlapík, svedčí aj fakt, že pretekal so sadrou na nohe. Tú si totiž zlomil pri motocyklovej nehode dva týždne predtým, zvíťazili vo svojej kategórii a celkové víťazstvo im ušlo len o 23 sekúnd.

Porazil ho šampión Mario Andretti na Ferrari. Jednou z McQueenových vášní bolo aj zbieranie áut a motoriek. V čase úmrtia mal vyše sto motocyklov v hodnote miliónov dolárov.

Vlastnil aj unikáty ako Porsche 917, Porsche 908 a Ferrari 512 z filmu Le Mans, 1963 Ferrari 250 Lusso Berlinetta, Jaguar D-Type XKSS. Medzi jeho záľuby patrilo aj lietanie a vlastnil niekoľko lietadiel.

Pomohla náhoda

Paul Newman pričuchol k pretekaniu vo veku, v ktorom sú už profesionálni jazdci dávno na dôchodku. Mal 44 rokov, keď mu režisér ponúkol rolu automobilového pretekára v športovej melodráme Víťazstvo.

Aby si mohol v červenej prilbe sadnúť do monopostu, absolvoval školu pre pretekárov vo Watkins Glenn. Napriek tomu svoje prvé preteky absolvoval až o niekoľko rokov, keď mal 47 rokov.

S Lotusom Elan absolvoval v Thompsone svoje prvé preteky. O štyri roky neskôr získal za volantom Triumphu TR6 titul amerického majstra v šampionáte amerického klubu športových automobilov.

Medzi profesionálmi bodoval až v roku 1977 piatym miestom na najslávnejšej americkej 24-hodinovke v Daytone.

Majiteľ tímov

Preteky Newmanovi zachutili natoľko, že si založil viacero tímov. Postavil sa na štart aj najslávnejších pretekov 24 hodín v Le Mans s Porsche 935.

Za volantom sa striedal s krajanom Dickom Barbourom a niekdajším nemeckým pilotom F1 Rolfom Stommellenom.

Vo svojej triede skončili druhí! Aktívne pretekal v mnohých sériách ako Trans- -Am, v sérii CART figuroval ako majiteľ tímu. Svoju pretekársku kondíciu si udržal až do vysokého veku. Vo veku 70 rokov reprezentoval svoju kategóriu GTS v 24-hodinovke v Daytone.

Stal sa najstarším členom víťaznej posádky v Daytone. Keď mal 72 rokov, skončil tretí v Lime Rock Parku (Trans-Am) a v 74 rokoch ešte testoval automobil NASCAR a do roku 2004 nechýbal v štartovacom poli 24-hodinovky v Daytone!

Slovenské korene

Steve McQueen sa narodil ako Štefan Ihnát, jeho rodičia totiž pochádzali z Jastrabia pri Michalovciach. Krátko po narodení ho dali na adopciu. Nemal šťastie na adoptívnych rodičov, jeho matka sa trápila s alkoholom a často striedala partnerov.


Slovák: narodil sa slovenským rodičom.
Foto: archív

To je zároveň dôvod, prečo Steve vyrastal u starého otca matkinho partnera Clauda McQueena. Slovenskú matku mal aj Paul Newman.

Terézia Fecková sa narodila v dedinke neďaleko Humenného a po emigrácii do USA si vzala za muža Artura Sigmunda Newmana, majiteľa obchodu so športovými potrebami.

Bullitov prípad

Steve McQueen stojí aj za najznámejšou automobilovou naháňačkou všetkých čias.

V uliciach San Francisca sa naháňa detektív Frank Bullit so zločincom v dvoch kultových automobiloch tých čias. Vo Forde Mustangu GT Fastback jazdí Steve McQueen a v Dodgei Chargeri zločinec.


Mustang GT: Vynikol štýl auta aj zvuk osemvalca.
Foto: archív

Zaujímavosti sú dve. Po prvé, celú scénu odjazdil McQueen sám, po druhé, filmári spotrebovali na natočenie scény tri Mustangy, pričom Dodge Charger zvládol všetky skoky bez výraznejších problémov a nutnosti servisovania.

Facebook Comments