Cítite sa unavený, ste bez energie, nálady a ste presvedčený, že vykúpením je jar? Slnečné dni už na Slovensko prišli, no zákonite s nimi nemusí pominúť aj podráždenosť, nespavosť, únava alebo problémy s pamäťou. Dôvodom nemusí byť nedostatok tepla a svetla, ale nedostatok vitamínov, ktoré sa označujú ako B-komplex.

Pod pojmom komplex sa ich ukrýva až 17! Každý jeden má v tele nenahraditeľnú funkciu a všetky treba na to, aby telo fungovalo ako dokonalý stroj. Ich absenciu nemusíme zistiť hneď, pretože najmä spočiatku to vôbec nebolí…

Jeme a prepíname

Niektorí ľudia sa najprv „len“ budia uprostred noci a nemôžu spať. Iba tak, bez zrejmej príčiny. Iní sa budia, pretože svaly im zvierajú kŕče. Tiež zdanlivo bez príčiny. „Alebo trpia ekzémami, aftami, vypadávaním vlasov, ponurou náladou, zlým trávením, únavou či celkovou nechuťou k akejkoľvek fyzickej aktivite. Za týmto všetkým sa môže skrývať nedostatok vitamínu B,“ vysvetľuje MUDr. Peter Lipták prejavy deficitu béčka.

V minulosti spôsoboval akútny nedostatok vitamínu B6 chorobu beri-beri, ktorá mohla byť smrteľná. Nedostatok však nemusí byť len akútny, aby nám absencia béčok komplikovala život. Od zlej nálady a nedostatku energie až po slepotu a demenciu, v tomto všetkom má béčko prsty.

Podľa lekára si hlavu béčkami zaťažovať nemusí ten, kto má vyváženú stravu a život. Teda človek, ktorý pracuje akurát, oddychuje akurát aj športuje akurát. Žiadny zvýšený stres, žiadna zvýšená námaha. Ak nežijete v odľahlom a pokojnom kúte sveta, tak o takomto živote môžete len snívať.

V západnom svete je stres tieň, ktorý za sebou vláčime vo dne, v noci a moderné je prepínať nielen televízne kanály, ale aj v práci a osobnom živote. To znamená, že béčka máme s najväčšou pravdepodobnosťou menej, ako by sa žiadalo.

Odchádza ticho

Vitamíny rozpustné vo vode, medzi ktoré B-komplex patrí, z tela odchádzajú potichu a nenápadne. Rozpustené. Čo cesta na toaletu, to menej béčka… Jeho nedostatok prezradí vraj aj to, že máte občas neodolateľnú chuť na arašidy alebo arašidové maslo. K tomuto záveru dospel napríklad Dr. Earl Mindell v knihe Vitamíny pre 21. storočie. „Neprekvapuje, že chuť na arašidové maslo patrí medzi desať najnaliehavejších žiadostí. Je to veľmi bohatý zdroj B-komplexu. Žiaľ, aj veľmi bohatý zdrojom kalórií,“ píše vo svojej knihe.

Nuž, veriť môžeme aj nemusíme. Ale kým sa dostanete do stavu, že na posedenie vylížete pohár s arašidovým maslom alebo zjete pol kila búrskych orieškov, lebo telo si to žiada, určite nezaškodí trochu si upraviť jedálny lístok a zaradiť doň potraviny bohaté na béčko. Ani cesta do lekárne po vitamínové preparáty nemusí byť márna. V prípade B-komplexu by ich bolo treba zjesť na kilá, aby sa človek predávkoval. Čo telo nezužitkuje, to zase vylúči.

Napriek tomu lekár upozorňuje, aby sme to nepreháňali. Extrém ostáva extrémom, aj keď sa za ním skrýva najlepší úmysel. „Určite treba aj pri vitamínoch sledovať odporúčanú dennú dávku,“ radí MUDr. Lipták. Dobre hovorí, ale čo s tým, že je to zase len ďalšia položka, ktorú musí človek, pokiaľ chce byť zdravý a žiť plnohodnotne, sledovať?! Ďalšie rátanie, ďalšia kvapka v mori stresu…

Extra tip

Nič nerátajte, nesledujte, nestresujte sa viac ako je nutné a béčko vypite! V obchodoch nájdete nový druh minerálky Budiš obohatený o vitamíny skupiny B. Príchute sú tri – acerola, dula, guave – ale najdôležitejšie je, že v každej fľaši je toľko béčok, koľko človek denne nevyhnutne potrebuje.

Zabijaci béčok

Varenie – ak si myslíte, že jete dostatok zeleniny, ale zvyčajne si ju servírujete tepelne upravenú, vedzte, že veľa béčka v nej neostalo.
Alkohol – o prospešnosti či škodlivosti deci červeného teraz nie je reč, ale nadmerné pitie alkoholu zhoršuje schopnosť tela vstrebávať B6, čo znamená, že aj v dnešnej dobe sú alkoholici ohrození chorobou beri-beri.
Nadmerná fyzická a psychická záťaž – prispievajú k tomu, že béčka sa vylučujú rýchlejšie alebo vo väčšom množstve, než by si telo želalo. O zvýšený prísun vitamínov tejto skupiny by mali dbať aj ľudia, ktorí trpia nadmerným potením.
Arzén – ak je v životnom prostredí, napríklad vo vode, nedajbože arzén, v tele začne zaručene chýbať béčko.
Antibiotiká – chtiac-nechtiac popri zlých baktériách a hubách vykynožia v žalúdku a črevách aj kadečo telu prospešné. Vitamíny B-komplexu nie sú výnimkou.
Vek – s pribúdajúcimi rokmi atrofujú aj bunky v tráviacom trakte zodpovedné za vstrebávanie živín. To znamená, že čím sme starší, tým dôslednejšie by sme mali sledovať prísun vitamínov a minerálov a nezaškodí ich dávku zvýšiť.

Najdôležitejšie B vitamíny

Vitamín B2 (riboflavín) – nachádza sa v mlieku, strukovinách, celozrnných obilninách či vajíčkach. Podporuje činnosť enzýmov dôležitých pre látkovú premenu.
Vitamín B3 (niacín) – má na svedomí dobrý metabolizmus proteínov a živín, pomáha pri trávení a ak je ho málo, pokožka má vážny problém. Teda veľa problémov. Nachádza sa v hydine, rybách, celozrnnom pečive a v búrskych orechoch.
Vitamín B5 (kyselina pantotenová) – alebo ešte inak, vitamín dobrej nálady. Podporuje produkciu niektorých hormónov, bráni vypadávaniu vlasov, podporuje ich rast, zvyšuje odolnosť voči infekciám, únave, stresu, urýchľuje hojenie rán, podporuje rast kĺbových puzdier. Nedostatok B5 môže mať za následok napríklad aj problémy s artikuláciou. Jeho zásobárňami sú zelená zelenina, ryby, kôrovce, šampiňóny, orechy a semená.
Vitamín B6 (pyridoxín) – organizmu nebude chýbať, ak jete droždie alebo pšeničné klíčky, doprajete si banány, sóju, lososa, makrelu, kukuricu, zemiaky, strukoviny či orechy. Podieľa sa na zlepšovaní imunity, je veľmi dôležitý pre dobré fungovanie centrálneho nervového systému, podporuje dýchanie každej jednej bunky v tele, rovnako prácu svalov, nervov a žalúdka. Pozitívne ovplyvňuje náladu, chuť do jedla aj do života. Jeho nedostatok sa prejavuje napríklad brnením rúk, chvením viečok, poruchami spánku, prispieva ku chorobám očí (až k slepote) aj k cukrovke.
Vitamín B9 (kyselina listová) – podporuje odolnosť, produkciu a obnovu všetkých buniek, vrátane červených krviniek. Na nedostatok by si mali dávať pozor najmä tehotné ženy, pretože môže vážne poškodiť plod. Na jedálnom lístku by preto nemali chýbať vajcia, špenát, šampiňóny, pivné kvasnice alebo pečienka.
Vitamín B12 (kobalminín) – je iba v potravinách živočíšneho pôvodu (v mliečnych výrobkoch, mäse, vajíčkach, vo vnútornostiach), na čo by mali myslieť vegetariáni a hlavne vegáni. Ako jediný sa dokáže v tele aj uložiť, takže nejaké zásoby môžeme mať v pečeni, ale bez pravidelných „dodávok“ zákonite príde deň, keď sa minie. Je nevyhnutný pre črevný trakt, kostnú dreň a rastové hormóny. Zabraňuje ochoreniam krvi, chudokrvnosti, naopak nedostatok sa prejavuje únavou, malátnosťou, zhoršenou pamäťou, ale aj vážnymi poruchami funkcie obalu miechy a periférnych nervov.

Facebook Comments