Skutočne rýchle

BMW M5 je auto dvoch tvárí. Môže slúžiť ako výkonný sedan na bežné jazdenie, no zároveň aj ako extrémny nástroj pre tých najnáročnejších šoférov. A v tom je jeho najväčšia prednosť.

Aby bolo možné urobiť si predstavu o jeho schopnostiach, stačí uviesť pár čísiel. Pod kapotou má 560 koní – 412 kilowattov, na stovku zrýchli za neuveriteľných 4,3 sekundy a maximálnu rýchlosť bez obmedzovača má vyše 300 kilometrov za hodinu.

Nech sú tieto údaje akékoľvek extrémne, neznamená to, že konštruktéri postavili superšport, z ktorého kvôli zníženiu hmotnosti vybrali všetko, čo nie je pre jazdu absolútne nevyhnutné, a navyše ho tak pritvrdili, že prejazd aj tou najmenšou nerovnosťou vám bude pripadať, akoby ste s autom vbehli aspoň do dvadsať centimetrov hlbokej jamy.


Luxusné: Interiér M5 pripomína skôr interiér luxusnej limuzíny než športového sedanu.
Foto: MARTIN DOMČEK

Nové BMW M5 sa vie ľahko vžiť do úlohy luxusnej a pohodlnej limuzíny ako stvorenej na komfortné hltanie stoviek kilometrov. Má na to aj primeranú výbavu. Už v základe nájdete automatickú štvorzónovú klimatizáciu, interiér z exkluzívnej kože Merino, adaptívne xenónové svetlomety, head-up displej, vyhrievané športové sedadlá, bezkľúčový prístup a štartovanie, priplatiť si môžete napríklad highendový audiosystém Bang & Olufsen.

Zmena štýlu:

Ak však dostanete chuť na športovú jazdu a výraznejšie stlačíte plynový pedál, auto okamžite zmení svoj charakter. Spod kapoty sa ozve dunivým barytónom a okamžitá akcelerácia vás doslova zatlačí do sedadiel.

Tento pocit sa dostaví nielen vtedy, ak stlačíte plyn pri stovke, ale aj v rýchlosti vysoko nad 150 kilometrov za hodinu. Auto plynulo zrýchli a dvestokilometrovú hranicu prekročí bez toho, aby sa akokoľvek namáhalo.

Prebytok výkonu je ohromný, vôbec necítiť, že sedíte v modeli, ktorý váži bezmála dve a pol tony. Samozrejmosťou je možnosť plne si auto prispôsobiť vlastnému jazdnému štýlu, takže si možno upraviť nastavenie tlmičov, riadenia, prevodovky, reakciu plynového pedála a navyše si vytvoriť dva vlastné jazdné profi ly, ktoré možno uložiť do pamäte.

Elektronika necháva vodičovi maximum voľnosti, preto treba k tomuto autu pristupovať s veľkým rešpektom, zbytočne nepreceňovať vlastné sily a stabilizačné systémy postupne deaktivovať až vtedy, keď si naň zvyknete.

Pravdupovediac, nové BMW M5 je také výkonné, že pri plnej akcelerácii nie je celkom jednoduché udržať ho v priamej línii, ani keď vyrážate po rovinke od semaforov, nieto ešte pri ostrej jazde v zákrutách. Tam stačí len o niečo neskôr stúpiť na brzdu a nepomôže vám ani aktívny zadný M diferenciál, najmä ak sa dostanete na cesty s nižšou adhéziou, teda mokré alebo zasnežené.

Spotreba

O spotrebe ťažko písať, pretože ju radikálne ovplyvňuje zvolený jazdný štýl. Približne na stokilometrovom okruhu, rovnou mierou tvorenom mestskými cestami, cestami mimo mesta a diaľnicou, sme pri dodržiavaní všetkých predpisov a s ľahkou nohou na plyne dosiahli priemer len tesne nad desať litrov.

No na voľných okreskách, kde sme si trúfl i aj na razantnejšiu jazdu, sme sa veľmi rýchlo dostali cez 16 litrov. BMW M5 patrí podľa nášho názoru k najlepším sedanom, aké sa momentálne u nás predávajú, a dokáže sa skutočne do veľkej miery prispôsobiť jazdnému štýlu majiteľa.

Veľkým bonusom je aj dizajn, ktorý je dynamický, no bez zbytočne zdôrazňovanej agresivity a rozličných samoúčelných dizajnérskych prvkov.

Zvláštna kombinácia

Niečo iné je BMW X6 M50d, tedá akási „light“ verzia plnohodnotného benzínového osemvalca BMW X6 M. Skombinovať športové kupé so SUV je pomerne odvážny zámer. Ešte odvážnejší je vytvoriť jeho extrémnu športovú verziu s označením M na kapote.


Zvláštne spojenie: Kupé skrížené so SUV a poháňané naftovým motorom, to je BMW X6 M50d.
Foto: MARIÁN KUNC

A úplným vrcholom je použiť v nej naftový motor. Aj keď si ešte stále myslíme, že spojenie „športové SUV“ je contradictio in adjecto, po našom niečo, čo je navzájom nezlúčiteľné a protirečivé, fakt je, že model X6 sa predáva výborne a objektívne musíme uznať, že testovaný model aj naozaj dobre jazdí.

Ak by sme ho mali stručne predstaviť, zdôraznili by sme trojlitrový agregát so šiestimi valcami a tromi turbami, zrýchlenie na stovku za 5,3 sekundy a priemernú spotrebu pri bežnom jazdení niekde okolo hranice 8,5 litra.

Suverénne na ceste

Čo si zaslúži zvlášť pozornosť, sú jazdné vlastnosti. BMW X6 M50d je veľké auto s vyššie postaveným ťažiskom, no pri ostrejšom prejazde zákrut to temer necítiť. Má výborný podvozok, nakláňa sa len minimálne a navyše má aktívny zadný diferenciál, takže si s ním možno dovoliť naozaj veľa.

Podobne ako pri modeli M5 treba vyzdvihnúť dobrý jazdný komfort aj na horších cestách. Či si skutočne zaslúži označenie M, je na zváženie. Podľa nás je to skôr dobrý marketingový ťah, čím však nechceme nijako znižovať jeho schopnosti – ak máte radi dynamickú jazdu a zároveň veľké autá, je to asi jedna z najlepších alternatív, ktoré prichádzajú do úvahy.


Kabína: Vnútri X6 M50d nie je toľko miesta, ako by sa mohlo zdať pri pohľade zvonku.)
Foto: MARIÁN KUNC

Nehovoriac už o ďalšej „drobnosti“ – plnohodnotným modelom BMW X6 M je benzínová verzia s výkonom 555 koní, ktorá je v základe drahšia takmer o 27-tisíc eur. Niekomu sa to možno nebude páčiť, no obe autá sú extrémne výkonné, rozdiel v ich zrýchlení na stovku je jedna sekunda, s obmedzovačom majú rovnakú maximálku a pri bežnom jazdení na normálnych cestách je medzi nimi len ťažko postrehnuteľný rozdiel.

Či je hodný viac než milión niekdajších korún, stojí skutočne za zváženie. Bez ohľadu na typ motora má toto auto aj svoje nevýhody, dané už jeho konštrukciou – kabína nie je taká priestranná, ako by sa mohlo zdať na prvý pohľad, vzadu je málo miesta nad hlavou a kufor má veľmi vysokú nakladaciu hranu. A jednu nevýhodu má spoločnú aj s modelom BMW M5 a vlastne so všetkými modelmi tejto značky – má síce veľmi prijateľnú základnú cenu, no veľmi drahú doplnkovú výbavu.

Facebook Comments